Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)

Startat av homer, 01 november 2010, 23:30:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 13 november 2010, 14:09:52 PM
Vad kul att höra! Hur upplever förarkåren i stort detta system? Jag har fått intrycket av att det var livat och en massa oro när det infördes, men sedan blev det ganska tyst. Kan man tolka det som att systemet fungerar och de flesta är nöjda?

Ja, jag var skeptisk också. Jag var nöjd med systemet med fasta listor, i Örebro sökte vi inför tidtabellsbyte, dvs 2 ggr/år. Då sökte man både fridagssystem och tjänstepaket, vet inte hur det var här i Stockholm förstås. Men inte heller då var ju alla tjänster roliga eller alla tider perfekta. Jag tror man generellt är nöjd, iaf där jag jobbar. Men jag jobbar ju på en liten depå om det spelar roll. Det enda negativa jag tycker med tidssökningen är att den för mig är för kort tid (6 v) och att vissa dagar fortfarande är dagkommenderade. Framförallt det sista kan säkert ställa till det. Men jag har aldrig haft problem med att få byta tjänst om det behövs så egentligen har det inte ställt till nått. Men som sagt, jag kör på en liten depå (150 förare eller nått sammanlagt) med bra stämning (ge och ta funkar jättebra) och vill bara ha intjänster. Troligen kan det ställa till det lite mer för dom som kör ut och aldrig vill ha delat.

homer

Idag har de framkommit lite ny information angående bussarna som skall komma, åtminstånde till Nacka/Värmdö.

http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/nacka.html (sidan 5)

25 % kommer drivas med förnyelsebara bränslen vid trafikstart
Nya ledbussar som drivs av Etanol eller Biogas
Nya Boggiebussar, dock inte Solaris, som drivs av RME

Ersa

Citat från: homer skrivet 16 november 2010, 18:48:45 PM
Nya Boggiebussar, dock inte Solaris som drivs av RME

Utan MAN som i princip är samma sak under skalet? ::)

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 16 november 2010, 19:06:15 PM
Utan MAN som i princip är samma sak under skalet? ::)

Så MAN har RME-fordon? Trodde det bara var Volvo med B12B...

Johan B

Citat från: Fredde_J skrivet 16 november 2010, 20:08:09 PM
Så MAN har RME-fordon? Trodde det bara var Volvo med B12B...

Scania går också bra att få med RME-drift.

Carl Eric

Citat från: homer skrivet 16 november 2010, 18:48:45 PM

25 % kommer drivas med förnyelsebara bränslen vid trafikstart
Nya ledbussar som drivs av Etanol eller Biogas
Nya Boggiebussar, dock inte Solaris som drivs av RME

Någon som vet vilka bussar det blir? Kan vi hoppas på MAN?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Camilla

Hej!!
Jag undrar om Keolis (Busslink) övertar Mölnviksgaraget eller tillhör det Nobina även efter övertagadet?

Carl Eric

Citat från: Camilla skrivet 16 november 2010, 21:17:38 PM
Hej!!
Jag undrar om Keolis (Busslink) övertar Mölnviksgaraget eller tillhör det Nobina även efter övertagadet?

Keolis tar över all trafik vilket betyder (nästan) alla 4xx linjer (ej 401 och 435C) + 71 och alla fyra garagen. Lite oklart hur det blir med bussarna (se andra trådar!) :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Karsten

Citat från: calken skrivet 16 november 2010, 21:26:09 PM
Keolis tar över all trafik vilket betyder (nästan) alla 4xx linjer (ej 401 och 435C) + 71 och alla fyra garagen. Lite oklart hur det blir med bussarna (se andra trådar!) :)

435C ingår väl ändå i Nacka-Värmdöavtalet? Tyresö körde förvisso merparten av avgångarna på 435C och 446C förra tidtabellsperioden, men nu ligger de utspridda på de fyra Nacka-Värmdögaragen.

Karsten

Citat från: calken skrivet 16 november 2010, 21:10:09 PM
Någon som vet vilka bussar det blir? Kan vi hoppas på MAN?

Varför hoppas du på MAN? De MAN som går i N/V nu är inget att hänga i julgranen, hopplösa att köra på ett vettigt sätt och med en vettig arbetsställning.

Jag tror (och hoppas) på antingen Scania Omnilink eller Volvo.

homer

Citat från: Camilla skrivet 16 november 2010, 21:17:38 PM
Hej!!

Den som lever får se, den nya rampen ägs av SL medan de 2 gamla ägs av Nobina, samma sak gäller Älvsbygaraget, som Nobina äger kontraktet på utan inblandning från SL (om jag förstått de rätt)

Cero

Citat från: Karsten skrivet 16 november 2010, 21:44:27 PM
Varför hoppas du på MAN? De MAN som går i N/V nu är inget att hänga i julgranen, hopplösa att köra på ett vettigt sätt och med en vettig arbetsställning.

Jag tror (och hoppas) på antingen Scania Omnilink eller Volvo.

Gula Scania Omnilink med svart midjeband kanske..... ;)

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 16 november 2010, 22:49:09 PM
Den som lever får se, den nya rampen ägs av SL medan de 2 gamla ägs av Nobina, samma sak gäller Älvsbygaraget, som Nobina äger kontraktet på utan inblandning från SL (om jag förstått de rätt)
Jo, det verkar bara vara C-rampen (17 platser) som ingår i det nya. Samtidigt har inte Nobina något besittningsskydd...Men depån som sådan ingår ju, så Nobina har väl i sådana fall möjligheten att plocka ned ramperna - eller komma överens med Busslink. Verkar ju rätt opraktiskt att ha en så pass liten depå där på bara 17 uppställningsplatser. Ävlsbygaraget ingår ju som sagt inte heller. Frågan är ju om Busslink har någon nytta av den - i sådana fall kanske man är villig att hyra - i annat fall innebär det ju bara en extrakostnad.