Två som gjort comeback... [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 31 oktober 2010, 18:57:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...åtminstone vid några tillfällen, på linje 100 Borås-Göteborg. Båda bilderna är tagna vid Borås resecentrum.

Veolia 2576 den 1 oktober.

Veolia 2575 den 29 oktober.

Jan Sjöberg

Bara början på Veolias "skrotbussar" En ledvagn har enl säker källa varit synlig på linje 100
Ju närmare det är tid för övertagande av trafik ju mer "skrot" rullar på linjen ... vi har säkert inte sett slutet än  ;D ;D
Tyvärr är det kunderna som blir lidande ... Veolia i detta fallet "skiter fullständigt vad som rullar på linjen .
Visst är det så överallt i landet ... det rullar olika färger på bussar osv men Veolia tar rekordet på linje 100 att köra med "skrot"
Bra läge för alla fotointresserade att hålla koll på linjen dem sista veckorna nu :P ;)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Johan B

Skrot?! Det är ju fina Vegor. Byter gärna dessa mot två Solaris istället ;). Fast de skulle nog inte komma fram till Borås... Lär väl börja rulla baklänges av kraftbrist ungefär halvvägs upp i Kallebäcksbacken :-X

Greger Larsson

Citat från: Johan B skrivet 31 oktober 2010, 22:00:33 PM
Skrot?! Det är ju fina Vegor. Byter gärna dessa mot två Solaris istället ;). Fast de skulle nog inte komma fram till Borås... Lär väl börja rulla baklänges av kraftbrist ungefär halvvägs upp i Kallebäcksbacken :-X

Inte särskilt lastgamla Vegor heller, inregistrerade i december 2000.

Bernt Talbrant

Citat från: Greger Larsson skrivet 31 oktober 2010, 22:04:53 PM
Inte särskilt lastgamla Vegor heller, inregistrerade i december 2000.

Nej inte lastgamla, men synnerligen obekväma för en resa på närmare timmen... Jag undvek dessa i mesta möjliga mån när de användes på linjen under mitt pendlande på Göteborg.

bisquit

Inget större fel på en Vega. Är ju en av de bästa bussmodeller i modern tid. Som är byggd för regionaltrafik. Allt handlar egentligen om hur en operatör servar bussarna!? 8)

Cordinot

Detta är mycket vackra bussar, Vegorna alltså. De är både fina på utsidan samt på insidan. De är också väldigt bekväma. Har åkt med just dessa individer ett flertal gånger och det är nästan så att man somnar i de mjuka stolarna. Detta är då verkligen inte skrot. Detta är enligt mig en av de sista, riktiga linjebussarna som det gamla Carrus byggde.

Jan Sjöberg

Kan hända att dem är fina / vackra .. osv  men dem följer inte avtalet med Västtrafik!! Dem är fördåligt utrustade.
Ska vara lika för alla .Veolia ska inte ha fördel av något som ingen annan har .. Inte så kul att åka en timme på motorväg i en sån buss
Som alltid så är det resenärerna som blir lidande ... Om jag vore trafikhuvudman så skulle Veolia bli avstängda med omdelbar verkan på linje 100 ... pga deras fordonsstatus och deras syn på våra resenärer ...
Men som tur är så är det bara några veckor kvar nu av Veolias Lekstuga på Linje 100 mellan Göteborg-Borås-Ulricehamn.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Andreas

Tja, det finns både bra och riktigt dåliga saker med Vegorna. Ta en titt upp i norra Stockholms län exempelvis, där Busslink-Vegor pumpar på mil efter mil efter mil mellan Stockholm och Norrtälje och sedan tillbaka för samma procedur. En grupp Vegor ser rätt slitna ut nu, medan en del har fått en liten uppfräschning åtminstone på utsidan. För resenärer som mig, dvs. 190 cm och uppåt och med långa ben, är det inte särskilt lätt att hitta någon plats i bussar där du sitter riktigt bekvämt, med några få undantag, men man vänjer sig vid det så småningom. Skönast ser platserna ut i den bakre delen av Vegorna, men i majoriteten av platserna i denna buss kommer jag knappt in, då jag är för lång och komforten blir nära på noll, tills någon sätter sig mitt framför mig och lutar sig bakåt... Då blir komforten noll.  :-\

TH14b

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 01 november 2010, 17:26:34 PM
Kan hända att dem är fina / vackra .. osv  men dem följer inte avtalet med Västtrafik!! Dem är fördåligt utrustade.
Ska vara lika för alla .Veolia ska inte ha fördel av något som ingen annan har ..

Det finns inget avtal mellan Veolia och VT på linje 100. Linjen är ju ett tåg.

Annars håller jag med om att det inte är någon större sensation att åka Vega på linje 100.

Johan B

Det enda som dessa Vegor inte har är fällbara stolar. I övrigt finns allt. Vad jag vet så är det ingen skillnad i stoppning/utformning mellan stolar med fast rygg och stolar med fällbar rygg när det gäller Volvo/Carrus egna stolar som sitter i dessa. Så länge du inte vill fälla din stol bör det inte vara någon skillnad i komfort. En möjlighet kan ju dock vara att lutningen på ryggstödet bli något annorlunda med fast rygg och därför gör att det blir mindre bekvämt.

Fällbara stolsryggar är det i orginalbussarna till denna linje så jag antar att det är det som står i avtalet och då är det naturligtvis fel av Veolia att frekvent nyttja dessa men det kunde vara (och har varit) värre. Tänk tillbaka på trevligheter som 1796 m fl där det var både fasta stolsryggar och avsaknad av AC. Betänk också att det finns dem som pendlar ungefär lika länge inom Göteborgsområdet och då får sitta på stolar med centimetertjock stoppning... 1 timme bör man kunna stå ut i dessa bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 november 2010, 19:17:46 PM
Avtalet är ju mellan SJ och Veolia och bussarna uppfyller nog tyvärr de krav som ställdes när avtalet tecknades, de fordon som t.e x dåvarande Swebus express offererade var ju vida över standard då... och dyrare

Nej, det krävdes högre standard på bussarna än den som Vegorna från Umeå erbjuder. Däremot gjorde SJ misstaget att tro att det skulle räcka med åtta bussar - 8700-orna 2271-2277 samt en Delta Star som reserv i Borås. När det sedan visade sig att det behövdes mer än dubbelt så många bussar så fanns inget i avtalet om standarden på reservbussarna utan det blev bästa tillgängliga.

Swebus (Express) offererade 9700, dåvarande Linjebuss 8700 men med i princip samma utrustning. Större var skillnaden inte.

RoggaBoy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2010, 20:26:59 PM
Nej, det krävdes högre standard på bussarna än den som Vegorna från Umeå erbjuder. Däremot gjorde SJ misstaget att tro att det skulle räcka med åtta bussar - 8700-orna 2271-2277 samt en Delta Star som reserv i Borås. När det sedan visade sig att det behövdes mer än dubbelt så många bussar så fanns inget i avtalet om standarden på reservbussarna utan det blev bästa tillgängliga.

Swebus (Express) offererade 9700, dåvarande Linjebuss 8700 men med i princip samma utrustning. Större var skillnaden inte.

Det är alltså Vegorna som rullade Umeå - Holmsund/Obbola med andra ord.

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 november 2010, 20:37:07 PM
Det är alltså Vegorna som rullade Umeå - Holmsund/Obbola med andra ord.

Ja, det låter troligt. De kom till Partille/Borås när Vilhelmina Taxi (var det väl?) tog över den linjen.

RoggaBoy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2010, 22:16:14 PM
Ja, det låter troligt. De kom till Partille/Borås när Vilhelmina Taxi (var det väl?) tog över den linjen.

Det stämmer, Vilhelmina Taxi via Busspoolen tog över trafiken, som snart är på upphandling igen.