Peter Ödéns bildskatt - del 6

Startat av Ulf Rådeström, 23 oktober 2010, 21:53:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Efter ett uppehåll kör vi vidare med Peter Ödéns bilder.
SJ 0069 - Volvo B71518 SKV från 1964 http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=38737


Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 oktober 2010, 21:53:40 PM
Efter ett uppehåll kör vi vidare med Peter Ödéns bilder.
SJ 0069 - Volvo B71518 SKV från 1964 http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=38737



Ah, en moped på väg till Svenljunga. Mycket trevligt!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Snygg bild. Bussen är väl omlackerad. En styggelse när de ställer upp takluckan som den främre.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 24 oktober 2010, 21:09:00 PM
Snygg bild. Bussen är väl omlackerad. En styggelse när de ställer upp takluckan som den främre.
Mvh Jan G

Varför skulle den vara omlackerad? Den är väl cirka fem år gammal vid fototillfället och på den tiden sköttes och tvättades bussarna minutiöst vid SJ:s bussgarage vid Borås övre. Det var för övrigt min far som ansvarade för tvätten vid den här tiden.

När det gäller takluckan gav just den här konfigurationen bästa luftväxling när bussen stod still. Man får väl hoppas att bussföraren stängde den eller ändrade den innan han körde.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

#4
Hade mopederna helt orange grill från början? Andra SKV (Scania-Vabis) SJ- bussar hade ju benvit grill .
Någon som har koll på vilka variationer det fanns i målningen vid leverans?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 oktober 2010, 22:15:09 PM
Hade mopederna helt orange grill från början? Andra SKV (Scania-Vabis) SJ- bussar hade ju benvit grill .
Någon som har koll på vilka variationer det fanns i målningen vid leverans?

Ja, i varje fall de första mopederna hade orange grill från början. Jag vet inte om det ändrades vid senare leveranser men det är helt korrekt att Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross hade vit grill. Dessa kom ju dock ett till två år senare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej! På tal om nytvättade bussar kan jag verifiera hur välskötta och rena SJ-bussarna alltid var! Alltid skinande blanka såväl ut- som invändigt. Tidtabells-pålitliga också, under min skoltid andra hälften av 50-talet på linjen Garphyttan-Örebro och tillbaka kan jag bara påminna mig om två incidenter. En på väg till Örebro, när bussen T400 (1444) en Scania 2B22 1949,säckade ihop i motorn (till alla skolungars förtjusning naturligtvis) och den andra på väg hem en lördag i december när vår buss,T6855 (581) Volvo B10 1941, i snöstorm blåste ner i diket på Närkesslätten , inte lika kul förstås! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 25 oktober 2010, 14:54:18 PM
Hej! På tal om nytvättade bussar kan jag verifiera hur välskötta och rena SJ-bussarna alltid var! Alltid skinande blanka såväl ut- som invändigt. Tidtabells-pålitliga också, under min skoltid andra hälften av 50-talet på linjen Garphyttan-Örebro och tillbaka kan jag bara påminna mig om två incidenter. En på väg till Örebro, när bussen T400 (1444) en Scania 2B22 1949,säckade ihop i motorn (till alla skolungars förtjusning naturligtvis) och den andra på väg hem en lördag i december när vår buss,T6855 (581) Volvo B10 1941, i snöstorm blåste ner i diket på Närkesslätten , inte lika kul förstås! Hälsn. BengaB40

Du har ett fantastiskt minne, BengaB40!

Mvh Gunnar

Stefan P

Hej

För mig som inte hänger med, varför kallas bussen moped dålig motor?

mvh Stefan P

Björn Forslund

Citat från: Stefan P skrivet 25 oktober 2010, 16:15:59 PM
Hej

För mig som inte hänger med, varför kallas bussen moped dålig motor?

mvh Stefan P

Inte dålig, men relativt svag TD67 motor i en stor buss. Den låga toppfarten gav öknamnet "moped".

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 25 oktober 2010, 16:15:59 PM
Hej

För mig som inte hänger med, varför kallas bussen moped dålig motor?

mvh Stefan P

Ja, det var på grund av den svaga motorn. Det sades att det inte gick att få upp den mer än i 70 km/tim på plan väg. Och naturligtvis ännu mindre i backarna. Det lär ha hänt i backarna i Borås att en moped kört förbi bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 oktober 2010, 16:19:30 PM
Ja, det var på grund av den svaga motorn. Det sades att det inte gick att få upp den mer än i 70 km/tim på plan väg. Och naturligtvis ännu mindre i backarna. Det lär ha hänt i backarna i Borås att en moped kört förbi bussen.


Teknisk maxhast var 84 km/h, men då skulle det nog ha varit hemlängtan, nerförsbacke och medvind.
80 km har jag nått en gång med en av dessa "mopeder".

/Christian

Mr H

Intressant vindrutetorkararrangemang! Kan väl knappast vara original?

Mr H

eomer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 oktober 2010, 22:22:08 PM
Ja, i varje fall de första mopederna hade orange grill från början. Jag vet inte om det ändrades vid senare leveranser men det är helt korrekt att Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross hade vit grill. Dessa kom ju dock ett till två år senare.

Scania BF på SKV hade också en något annorlunda vindruta.
//eomer

eomer

Citat från: Mr H skrivet 25 oktober 2010, 21:06:39 PM
Intressant vindrutetorkararrangemang! Kan väl knappast vara original?

Mr H
Den högra är original.
//eomer