Peter Ödéns bildskatt - del 6

Startat av Ulf Rådeström, 23 oktober 2010, 21:53:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Citat från: Eje L skrivet 28 oktober 2010, 22:13:37 PM
Ett par av dessa bussar kom på sin ålders höst att gå som förstärkningsvagnar i UL-trafiken. I Uppsala gick de under beteckningen "Boråsmoppar". De användes bl.a. på L 848 mellan Uppsala och Brunna och 814 Uppsala - Björklinge. Bussarna var inte särskilt populära eftersom de hade en tendens att koka i hastigheter över 70 km/h. Därför försvann de de ganska snabbt och ersattes av två gamla GDG-bussar som kallades Bortan och Mårbacka efter den skyltning de hade vid ankomsten till Uppsala. Tyvärr överlämnade jag de bilder som jag tog till UL:s arkiv där de nog städats bort.
Eje Larsson

Visst minns jag Bortan och Mårbacka. Den förra en Vovlo B655 med Säfflekaross och den senare ursprungligen en NBJ-buss, en Volvo B635 med Hägglundskaross. Vi hade ju även då ett par postdiligenser, någon Volvo B635 Hägglund och en Larvikare. Men jag vill nog ha det till att Boråsmopederna ersatte dessa och inte tvärtom. SJ ville helst ha SJ-bussar. Ett av de sista jobben jag hade för SJ buss i Uppsala var att hämta en moped i Borås och då hade jag innan det kört Mårbacka i den för den bussen vanliga turen, förstärkning från Länna in till stan på morgonen.

Jag ska ta och gräva bland gamla kort för att se om jag inte kan hitta några bilder på dessa.

bilomnibussen

Hej! Angående lackeringen var jag fundersam på grillens färg men det är nog riktigt som sägs att den var orange från början. De nyare BF 76:orna hade grå grill med gulvita "ribbor" och kanter. Kanske hade senare leveranser helt gulvit grill men jag vill tro att en del lackerades om på det viset.
Mvh Jan G

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 oktober 2010, 16:19:30 PM
Ja, det var på grund av den svaga motorn. Det sades att det inte gick att få upp den mer än i 70 km/tim på plan väg. Och naturligtvis ännu mindre i backarna. Det lär ha hänt i backarna i Borås att en moped kört förbi bussen.


För övrigt hände samma sak i modern tid Volvo Carrus Vega  B10M vi hade på B-L fr 2001 var allt annat än pigga i uppförsbackar  Djupedalsbacken upp gick sakta med dessa vagnar ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 oktober 2010, 22:07:25 PM
Varför skulle den vara omlackerad? Den är väl cirka fem år gammal vid fototillfället och på den tiden sköttes och tvättades bussarna minutiöst vid SJ:s bussgarage vid Borås övre. Det var för övrigt min far som ansvarade för tvätten vid den här tiden.

När det gäller takluckan gav just den här konfigurationen bästa luftväxling när bussen stod still. Man får väl hoppas att bussföraren stängde den eller ändrade den innan han körde.
Det stod inget om fotodatum. Men SJ 0069 P 239 blev FRB539 och inreg 27 feb 1965 i P län. Jag reagerar då jag ser en buss med ljus grill. De röda vill jag minnas var original.
Borås,precis som de flesta ställen, var noga med att tvätta bussarna. Även jag kan intyga detta. Vid SJ och Borås Övre fd lokstall fanns en av Borås två maskintvättar. Sommaren 1969 arbetade jag vid SJ sommartid och jag och en till fick åka och titta på tvätten och försöka få igång den. Tyvärr lyckades det inte i brådrasket då en av motorerna var brända.
SJ koncentrerade användningen av Volvo B718 till enbart några busslinjegrupper. Borås som tillhörde 3 driftdistriktet fick dessa  och Jönköping och Halmstad slapp dem. Men de fick istället Scania Vabis BF76. Trånga om de hade höga säten. Borås hade alltså av B718 inv nr 0002-5,7,8,16-18,20,21,24,67-70,252 samt Larvikaren 4116. Moped kallas de för att de gick långsamt. Då de beställdes så var sth 60 km/h.
Vad gäller Scania-V BF76 så fanns i Borås (med Kinna och Ulricehamn) 300,301,317,318 (fyra med ursp höga säten senare omb med låga CF säten),415,416,441-443,458-460,476-478,501 (ASJ/SKV), 664 (Larvik) och 948 (Alnö). Vad gäller BF76 så omplacerades på slutet flera sådana.
dit. 517 var en tidig Hägglundare. Till Borås kom 556,560,673 och något senare 418,310 från andra ställen. Dessutom någon ytterligare.
Typiska Borås med omnejd av B58-Hägglund 1090-1098. 1098 hade 2-fartsväxelläge de andra inte.
Tack Peter och Staffan för att vi får återuppleva gamla minnen. Kanske Staffan har foto på motorvagns och lokstallarna vid Borås Övre. Officiellt slutade man där underhålla rälsbussar HC 31 jan 1964. Då var det enbart en HC buss kvar. Nr 3821 om jag minns rätt. Den med brygga på taket.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 31 oktober 2010, 10:20:41 AM

Tack Peter och Staffan för att vi får återuppleva gamla minnen. Kanske Staffan har foto på motorvagns och lokstallarna vid Borås Övre.

Jag hittar dessa två bilder från bussgaraget vid Borås övre. På den första bilden syns de gamla rälsbusstallarna och sedermera bussgaragen lite grann. Den undre bilden är en buss från Halmstad, som tankas av min far innan den skall återvända för en militärtransport. Borås körde dessa bussar halvvägs och bytte sedan av med en förare från Halmstad på överenskommen plats. Han körde då Borås-bussen tillbaka och ville det sig väl (eller illa ur förarens synpunkt) fick han just en moped på hemvägen. Det var viss skillnad i motoreffekt på dessa och det gällde att Halmstads-föraren inte behandlade BF-ens gaspedal som den i mopeden. Då blev det en rejäl burn-out.

Det var oftare Halmstad skickade en CR110L än en BF76 för denna körning och det var förstås uppskattat av Borås-förarna. Varför man höll på med dessa dubbelriktade transporter vet jag inte men det var tydligen så att en del boråsare var planerade på I16 i Halmstad och en del hallänningar på I15 i Borås.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Håkan 62

Den sista "mopeden" var precis utrangerad när jag började i Trelleborg 1984, så jag fick tyvärr aldrig prova någon.
Helt korrekt att röd grill var orginal. I Trelleborg fanns 0029 och 0031.
Dom gick ofta på förstärkning när jag gick i skolan, jag minns ännu hur speciellt det luktade i SKV vagnarna, det var mycket trä.

Mats Karlsson

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 25 oktober 2010, 17:30:38 PM

Teknisk maxhast var 84 km/h, men då skulle det nog ha varit hemlängtan, nerförsbacke och medvind.
80 km har jag nått en gång med en av dessa "mopeder".

/Christian
[/quote
Jag körde fd Billingens Trafiks moped en gång i tiden när den var hos Utters Busstrafik i Frändefors. Jag hade den på Grunds linje Färgelanda-Vänersborg. Det gick bra ned till Vänersborg, men det var hopplöst att hålla tidtabellen på återvägen då det lutade lite uppför. På dåvarande riks-45:an fick jag i all fall upp den i 90 km/tim på nervägen, men då skakade allt som kunde skaka. En hopplöst svag buss med sina 150 hk.