Möte på Mälaröarna

Startat av Mr G, 26 september 2010, 11:33:59 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mr G

I januari 1973 möttes dessa bussar någonstans på Mälaröarna. Någon som kan tala om var?
吉先生

Mikael T Nilsson

Tack för denna underbara bild! I denna serie H63:or ingick vagnarna 7809-7821. 7816 lackerades senare om till SL-rött (oxblodsrött). Ursprungligen kunde man skylta både linjenummer och destinationer i skyltskåpet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

K R

Hej!

Bussen till vänster (7813) är bevarad på Spårvägsmuséet och var igår ute och visade upp sig på Ekerö
med anledning av att utställningen "Mälaröbussarna 80 år" invigdes.
Denna utställning pågår 25 september - 23 oktober.

Info från Ekerö-Munsö hembygdsförening:
http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=3720

7816 var som sagt den enda vagnen i denna serie som lackerades om i SL-färg och fick dessutom ett mindre främre skyltskåp
i samband med omlackeringen. Denna vagn figurerar f ö i filmen "Lyftet" från 1978, då emellertid i mälaröblå livré.

mvh K R

Omnilasse

Citat från: Mr G skrivet 26 september 2010, 11:33:59 AM
I januari 1973 möttes dessa bussar någonstans på Mälaröarna. Någon som kan tala om var?
Verkligen härlig bild! Men svår att bestämma! Man tror ju lätt att det är ute på Färingsö eftersom 315 och 317 möts, men det har aldrig varit så många hållplatser där de linjerna har möts på - (även om det förvisso skulle kunna vara en tomkörning). Att det är gatubelysning gör dock att det nästan måste vara på Ekerövägen. Min gissning är alltså att det måste vara vid hållplats Kanton.

Danne B.

Jag funderar lite på om det möjligen är vid Svanhagen bilden är tagen...? Med vägen in till Stenhamra till vänster och stora vägen fortsätter mot Färentuna! Dock saknas det ju en väg där till höger in till Berga(?) strax efter korsningen, men den KAN ju ha tillkommit!

Tänkte att det är väl mer eller mindre det enda stället utöver Ekerövägen som har vägbelysning (iaf idag) och en liknande kurva...!

Eller är jag månne helt ute och cyklar...? :)

//Danne

Omnilasse

Citat från: Danne B. skrivet 26 september 2010, 22:32:47 PM
Jag funderar lite på om det möjligen är vid Svanhagen bilden är tagen...? Med vägen in till Stenhamra till vänster och stora vägen fortsätter mot Färentuna! Dock saknas det ju en väg där till höger in till Berga(?) strax efter korsningen, men den KAN ju ha tillkommit!

Tänkte att det är väl mer eller mindre det enda stället utöver Ekerövägen som har vägbelysning (iaf idag) och en liknande kurva...!

Eller är jag månne helt ute och cyklar...? :)

//Danne
Behöver inte vara fel. Ett som talar för det är just brevlådan. Kanton är ett av de få ställen som det fanns en kur på från stan. Men brevlådorna tömdes tror jag på sista turerna in till stan, alltså tyder detta på att det skulle kunna vara på väg mot Brommaplan och då är nästan Svanhagen enda möjligheten. Har ett svagt minne av att man inte hade någon riktig plattform vid Svanhagen från början, utan just en blå kur av Mälarösnitt. Däremot minns jag inte att man hade gatubelysning, och att man hade det ända fram till det att vägen mot Stenhamra svängde av känns något oväntat, så gatljusen fortsätter förbrylla.

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 26 september 2010, 17:29:37 PM

7816 var som sagt den enda vagnen i denna serie som lackerades om i SL-färg och fick dessutom ett mindre främre skyltskåp
i samband med omlackeringen. Denna vagn figurerar f ö i filmen "Lyftet" från 1978, då emellertid i mälaröblå livré.

mvh K R

En annan f.d. MOAB-filmstjärna var H61 7807 som medverkade i den sevärda "Det sista äventyret" (1974) med fina scener från ett Aspudden på glid.

Mvh Gunnar

christian berg

Verkligen fin bild! Tror inte det är Kanton och är inte heller övertygad om Svanhagen även om det skulle kunna vara där. Hur ser det ut längre ut på Färingsö; möttes inte de båda linjerna någonstans vid trakten av Färentuna kyrka?

Hälsningar

Christian B

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 27 september 2010, 09:24:47 AM
En annan f.d. MOAB-filmstjärna var H61 7807 som medverkade i den sevärda "Det sista äventyret" (1974) med fina scener från ett Aspudden på glid.
Mvh Gunnar

Hej!

H61 7807 antog sedermera skepnaden av GDG-buss.
Finns att beskåda på GDG Weteranklubbs hemsida;
välj fordon och klicka sedan på bussen till höger i översta raden:

http://www.gdgweteranklubb.se/

mvh K R

Omnilasse

Citat från: christian berg skrivet 27 september 2010, 20:36:24 PM
Verkligen fin bild! Tror inte det är Kanton och är inte heller övertygad om Svanhagen även om det skulle kunna vara där. Hur ser det ut längre ut på Färingsö; möttes inte de båda linjerna någonstans vid trakten av Färentuna kyrka?

Hälsningar

Christian B
Visst möttes de vid Färentuna kyrka - men samma problem där att det är mycket tveksamt att man skulle ha gatuljus plötsligt mitt ute i vildmarken. Finns väl inte ens gatuljus där idag (förutom möjligen en vid själva hållplatsen). Min skepsis mot Färentuna ligger dock i att jag tror att den ursprungliga hållplatsen var av "mittplattformstyp", en liknande finns ju vid Skå kyrka. Dessa tror jag egentligen är äldre än SL-tid (den vid Färentuna är ju nu ombyggd). Det borde alltså inte finnas någon hållplats där om det var vid Färentuna kyrka. En möjlighet som jag tänkte på först är Hammarlotten (med då måste 317 vara en tomtur och får inte heller ihop det med gatuljus. I sådana fall skulle det kunna vara infarten till Svartsjö vi ser. Tror faktiskt att det fanns en kur ut mot stan, men även där borde ju brevlådan sitta på hållplatsen i andra riktningen i sådana fall. Det påminner lite också om korsningen Ölstavägen/Kungsbergavägen men får inte heller ihop det med gatuljus. Notera också att vägen är relativt bred - det är ju inte ens idag så vanligt ute på Färingsö. Nåväl, det enda stället efter avfarten till Tappström, där jag skulle kunna tänka mig att det funnits gatuljus är nog vid Svanhagen i sådana fall. Visst är det möljligt att det fanns någon enstaka gatulampa också längre ut, men då bör det vara vid ett centrum, och av vägen att döma, ser det ju inte riktigt ut så här.   

NerdBoy

Citat från: Danne B. skrivet 26 september 2010, 22:32:47 PM

Vägen till Berga finns med på häradsekomiska kartan från 1901-06.

Jag är lite fundersam om det kan vara Svanhagen. Jag har ingen aning om hur det såg ut där förr, men min spontana känsla är att kurvan till höger borde vara skarpare. Ett par bilder:

Mats W

Citat från: Mr G skrivet 26 september 2010, 11:33:59 AM

Är ganska säker på att detta är hållpltsen Färentuna Kyrka. 315 kommer från Kungsberga och ska fortsätta mot kameran till Björkliden och vidare in mot Färgestadsvägen och Skå.
317 ska svänga vänster vid vägskylten längre fram och ta vägen via Sånga Säby, nästa gång bussarna möts är i Svanhagen.

Peter Elmheden

Citat från: Mats W skrivet 28 september 2010, 22:00:02 PM
Är ganska säker på att detta är hållpltsen Färentuna Kyrka. 315 kommer från Kungsberga och ska fortsätta mot kameran till Björkliden och vidare in mot Färgestadsvägen och Skå.
317 ska svänga vänster vid vägskylten längre fram och ta vägen via Sånga Säby, nästa gång bussarna möts är i Svanhagen.

Håller helt med dig här, så måste det vara.

Karsten

Kyrkan till vänster om fotografen alltså?

Peter Elmheden

Citat från: Karsten skrivet 02 oktober 2010, 18:38:24 PM
Kyrkan till vänster om fotografen alltså?

Ja, straxt bakom till vänster.