Möte på Mälaröarna

Startat av Mr G, 26 september 2010, 11:33:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Verkar rimligt! Rimligare än Svanhagen! :) Fast vägbelysningen förvirrar...

//Danne

Kristofer

Jag tror också att det är Färentuna kyrka. Men bara för att krångla till det så skulle det mycket väl kunna vara en 317 i trafik även vid Hammarlotten. Innan 318 kom till och man renodlade linjerna ute på Färingsö kunde både 315 och 317 gå nästan överallt. 315 dock alltid via Skå-Edeby och 317 alltid via Stenhamra.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Ersa

Är det ingen kameraförsedd forumit som har vägarna förbi och kan ta en bild från samma vinkel? Kanske en kyrkfotograf som då kan ta kyrkan samtidigt. 8)

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2010, 11:20:32 AM
Är det ingen kameraförsedd forumit som har vägarna förbi och kan ta en bild från samma vinkel? Kanske en kyrkfotograf som då kan ta kyrkan samtidigt. 8)
Det finns faktiskt en ganska bra bild på Färentuna kyrka på Tommys hemsida: http://tommy.enefalk.se/bussar/hallplatser/farentunakyrka.htm

Det stämmer ju rättt bra med Färentuna i vissa avseenden - framförallt kullen upp på vänster sida på 1970-talsbilden. På höger om bussen ser det dock rätt annorlunda ut och framförallt tycks vägen ta en ganska snabb sväng till höger vid kullen idag, och det tror jag knappast kan ha förändrats från 1970-talet, så en del stämmer, men på något sätt stämmer det inte ändå. Framförallt åter igen är det gatuljusen som känns tveksamt. Att det skulle finnas något enstaka är ju möjligt för att lysa upp vid vägkorsningen, men här ser det ju snarare ut att vara gatuljus över en längre sträcka...Känner mig också tveksam till att åkern skulle börja direkt till vänster i bild, inte ens på 1970-talet. Vad som skulle behövas är väl alltså en bild från tiden att jämföra med...Men som skrevs 315 och 317 kan ju ha mötts lite varsomhelst egentligen - särskilt som vi ju inte ser om 317 är i trafik eller ej (man snurrade nog bara om siffrorna fram ifall man hade en tomkörning...)