Hur är efterfrågan på chaufförer idag?

Startat av Hagglunds, 25 september 2010, 19:31:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Citat från: JDS skrivet 26 september 2010, 12:44:51 PM
Jag är inte besviken  :)

Om nu gamlingar som kör på heltid försvinner, då kan kanske en hel del av luckorna fyllas av personal som idag kör på deltid men vill gå upp på heltid? Eller har ni inte så många såna förare kanske.

Vi har inte haft tillräckligt med personal på flera år! Det blev ju inte direkt bättre av detta upphandlingsvansinne som fått väldigt många att byta yrke/arbetsgivare. Vi har ett skrikande behov av förare till hela Uppland nu. Men vem vill börja hos oss när man bara får kontrakt skrivet till 11/6-2011?

JDS

Citat från: KG skrivet 26 september 2010, 12:57:29 PM
Vi har inte haft tillräckligt med personal på flera år! Det blev ju inte direkt bättre av detta upphandlingsvansinne som fått väldigt många att byta yrke/arbetsgivare. Vi har ett skrikande behov av förare till hela Uppland nu. Men vem vill börja hos oss när man bara får kontrakt skrivet till 11/6-2011?

Arbetsgivaren har ju goda möjligheter att laborera med villkoren för att göra det attraktivt. Om det inte lönar sig enligt trafikavtalet, och det går ut över trafiken, så har trafikhuvudmannen ett problem. Detta är ju poängen med att som trafikhuvudman kräva att den nya operatören ska ta över personalen: trafikhuvudmannen garanteras en stabilitet i trafiken i samband med övergången och slipper lida av förhållandena på arbetsmarknaden.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 13:23:03 PM
I Uppland är ju problemet att personalen INTE vill gå över till den nye operatören, i detta fall KR Trafik, en övertagandeklausul innebär då en nackdel för dessa då man istf att bli uppsagd p.ga arbetsbrist måste säga upp sig själv

Men det är ju inte sant. Den som motsätter sig övergång får inte tas över, denne blir då som regel uppsagd pga arbetsbrist av den tidigare operatören.

MartinMartin

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 13:23:03 PM
I Uppland är ju problemet att personalen INTE vill gå över till den nye operatören, i detta fall KR Trafik, en övertagandeklausul innebär då en nackdel för dessa då man istf att bli uppsagd p.ga arbetsbrist måste säga upp sig själv

Är det verkligen möjligt? Jag som arbetstagare kan väl inte bli tvingad att byta arbetsgivare?
Även om möjligheten ges till en medgång har Jag svårt att tro att Jag kan bli tvingad.
Om min arbetsgivare efter förlorad upphandling inte har användning för mig så blir Jag väl
uppsagd pga arbetsbrist även i det fallet, eller ?

MartinMartin

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 13:32:22 PM
Ja det kan man ju tycka men detta har hanterats på två olika sätt genom åren, vi har ju den berömda CiP affären då arbetgivare 1 tolkade som dig men arbetsgivare 2 tolkade på motsatt sätt....

Dåvarande SL Buss har också gjort olika tolkningar genom åren, då främst av oönskade arbetstagare.

Tillämpar man föreskrifterna i "övergång" i samband med övertagande av verksamheten så föreligger det ett obrutet anställningsförhållande och någon uppsägning p.ga arbetsbrist från den överlåtandets sida kan inte förekomma med hänvisning till övergången, däremot kan givetvis arbetstagaren säga upp sig själv och den "nye" arbetsgivaren säga upp personal med reell arbetsbrist som skäl.

6 b § Vid övergång av ett företag, en verksamhet eller en del av en verksamhet från en arbetsgivare till en annan, övergår också de rättigheter och skyldigheter på grund av de anställningsavtal och de anställningsförhållanden som gäller vid tidpunkten för övergången på den nya arbetsgivaren. Den tidigare arbetsgivaren är dock också ansvarig gentemot arbetstagaren för ekonomiska förpliktelser som hänför sig till tiden före övergången. Detta stycke gäller även arbetstagare i allmän tjänst och på sjögående fartyg.
   Första stycket gäller inte vid övergång i samband med konkurs.
   Första stycket gäller inte heller ålders-, invaliditets- eller efterlevandeförmåner.
   Trots bestämmelserna i första stycket skall anställningsavtalet och anställningsförhållandet inte övergå till en ny arbetsgivare, om arbetstagaren motsätter sig detta. Lag (1994:1685).

Se sista raden !!

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 13:32:22 PM
Ja det kan man ju tycka men detta har hanterats på två olika sätt genom åren, vi har ju den berömda CiP affären då arbetgivare 1 tolkade som dig men arbetsgivare 2 tolkade på motsatt sätt....

Dåvarande SL Buss har också gjort olika tolkningar genom åren, då främst av oönskade arbetstagare.
Strängt taget kan arbetstagaren strunta i vad arbetsgivaren gör för tolkning. Ingen av arbetsgivarna kan tvinga den anställde att säga upp sig själv!

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 13:32:22 PMTillämpar man föreskrifterna i "övergång" i samband med övertagande av verksamheten så föreligger det ett obrutet anställningsförhållande och någon uppsägning p.ga arbetsbrist från den överlåtandets sida kan inte förekomma med hänvisning till övergången, däremot kan givetvis arbetstagaren säga upp sig själv och den "nye" arbetsgivaren säga upp personal med reell arbetsbrist som skäl.

Men det stämmer ju helt enkelt inte. Anställningsförhållandet skall inte övergå till en ny arbetsgivare, om arbetstagaren motsätter sig detta. 6 b § sista stycket Den tidigare arbetsgivaren är då fortfarande arbetsgivare, och får säga upp eller omplacera vederbörande så gott det går enligt normala regler.

buskörare

Citat från: 1896 skrivet 26 september 2010, 12:41:05 PM
Hur får man YKB ?  ???

Man tar det via körskola eller liknande. Eller får det av arbetsgivaren, beroende på.