Hur är efterfrågan på chaufförer idag?

Startat av Hagglunds, 25 september 2010, 19:31:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagglunds

Återupplivat gamla spelet Bus Driver på en annans dator där jag och en yngre kille kör och jag
börjar fundera på bussföraryrket igen, har för mig att här i övik har dom en lång kö av folk som
är intresserad av att hoppa in med kort och allt men ibland händer det att man anordnar kurser
för att få in nytt folk har jag för mig.

Men hur enkelt är det att komma in bakom ratten om man väl lyckas med teorin?

Jag bor som sagt i Övik, en liten ort med 4 större turer åt 4 olika håll.

Däremot funderar jag på om man skulle satsa på detta så tror jag jag skulle försöka satsa
på Umeå där man har lite fler olika rutter och det blir inte lika enformigt på det sättet.

Vad tror ni? Är det efterfrågan eller är det redan långa köer av unga pigga utbildade chaufförer redan?

RoggaBoy

Nobina i Umeå har nyligen sökt 10 förare för stadsbussarna och de är alltid intresserade av förare på timme.

KG

I Uppland är du garanterad jobb om du har D kort och YKB. Du har även chans att få det betalt om du kör stadstrafik.

Hagglunds

Timme är nog inga större problem, rätt vad det är så blir det en del sjukfrånvaro och annat och då kan man hoppa in mer eller mindre,
kan tänka mig att det är många sökande, både till utbildning och till arbete, hur är åldersfördelningen i branshen, många som snart går hem?

Björn Ax

Citat från: KG skrivet 25 september 2010, 19:39:21 PM
I Uppland är du garanterad jobb om du har D kort och YKB. Du har även chans att få det betalt om du kör stadstrafik.

Dock endast automat då men bättre än inget.

GUB saknar många förare just nu iaf

Magnus

I Örebro hade Nobina en annons här om dagen att dom sökte 30st chaufförer.

Hagglunds

Så det optimala är att fixa all behörighet och sen gå till Arbetsförmedlingen och
säga att man vill söka jobb som busschaffis och man är beredd att flytta omgående.

Det är ju en stor bransh, ni kanske har siffror på hur många busschaufförer det finns i Sverige?

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2010, 22:35:48 PM
Ja vill du ha jobb i någon av de 4-5 största tätorterna är det nog rätt tillvägagångssätt, att däremot få ett heltidsjobb på landsorten på detta sätt är nog väldigt, väldigt svårt, det finns ju ingen brist på förare idag annat än på några få ställen, i övrigt råder ett stort överskott.

Den där spådda enorma bristen när 40-talisterna börjar gå i pension saknar jag. Undrar om den ens kommer?

Allmänt: I Stockholm och då hos Busslink är det nog nästan bättre att söka jobb utan körkort. Får du det betalt av dom "ingår" en 75%-anställning. Har du körkortet kan det vara svårt att få mer än timmar vad det verkar.

JDS

Citat från: buskörare skrivet 25 september 2010, 22:47:11 PM
Den där spådda enorma bristen när 40-talisterna börjar gå i pension saknar jag. Undrar om den ens kommer?

De flesta bussförarna ur den generationen har väl redan gått i pension eller dött...

buskörare

Citat från: JDS skrivet 25 september 2010, 23:14:39 PM
De flesta bussförarna ur den generationen har väl redan gått i pension eller dött...

Eller jobbar kvar efter pension. Men när jag tog kortet 1999 spåddes en enorm brist på förare typ 9 år senare.

Hagglunds

Precis, 40talisterna går hem och man skriker efter nytt folk - inte då, arbetslösheten har nyss varit hög vad jag vet och den är väl sakta men säkert på väg ner lika snabbt som välfärden på väg upp, men med tanke på hur många arbetslösa det är idag så kan man inte prata om nån brist på folk heller tycker jag.

Visst, det finns brist på utbildat folk men lägg ner mer pengar på utbildningarna så fler kan utbildas.

Sen detta då folk tappar jobben och hamnar på soc eller a-kassa så pratas det mycket om att företagen hellre ska investera i kunskap,
men om skolorna kunde få mer pengar så dom kunde ta emot fler elever kanske inte vore helt dumt, nu tänkte jag från början på Folkhögskolor
men det bör ju gälla de flesta skolor, ju mer utbildning man får desto mer chans till jobb, så är det.

Carl Eric

Citat från: KG skrivet 25 september 2010, 19:39:21 PM

"Problemet" med GUB är att de kräver att man bor i Uppsala, innan man kan söka jobb...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

buskörare

Citat från: Hagglunds skrivet 26 september 2010, 00:58:10 AM
Precis, 40talisterna går hem och man skriker efter nytt folk - inte då, arbetslösheten har nyss varit hög vad jag vet och den är väl sakta men säkert på väg ner lika snabbt som välfärden på väg upp, men med tanke på hur många arbetslösa det är idag så kan man inte prata om nån brist på folk heller tycker jag.

Visst, det finns brist på utbildat folk men lägg ner mer pengar på utbildningarna så fler kan utbildas.

Sen detta då folk tappar jobben och hamnar på soc eller a-kassa så pratas det mycket om att företagen hellre ska investera i kunskap,
men om skolorna kunde få mer pengar så dom kunde ta emot fler elever kanske inte vore helt dumt, nu tänkte jag från början på Folkhögskolor
men det bör ju gälla de flesta skolor, ju mer utbildning man får desto mer chans till jobb, så är det.

Nu handlade denna fråga om bussförare. Inte om folk generellt.

KG

Citat från: JDS skrivet 25 september 2010, 23:14:39 PM

Måste tyvärr göra dig besviken. I Uppland jobbar dom flesta 40 talisterna kvar. Äldsta föraren i tjänst är över 70. Finns folk på heltid som är över 67 år...
Jag vet MÅNGA som kommer gå hem så fort upphandlingsvansinnet är klart. När Nobina slutar köra slutar även dessa personer köra för gott.