Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning

Startat av Lars Ödlund, 23 september 2010, 10:39:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

http://www.bussbloggaren.blogspot.com/

Ett resultat av att huvudmannaskapet övergår från Bussakuten till Björks antar jag

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 september 2010, 10:39:32 AM
http://www.bussbloggaren.blogspot.com/

Ett resultat av att huvudmannaskapet övergår från Bussakuten till Björks antar jag

Givetvis. Om det är som Daniel skriver lär det inte bli så lätt att få tag i ersättningsbussar. Det är ju också rätt dåligt att komma med avtalsförslaget nu, cirka två veckor innan det skall börja.

I Göteborg blir ju också konkurrensen hård. Vi har dels Tågkompaniet som upphandlar ersättningsbussar via Scandinavian Transfer och från 12 december blir det DSBFirst/Västtrafik som upphandlar via Buss i Väst.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 september 2010, 10:57:35 AM
Att ersättningen skulle minska har ju varit väntat ända sedan förändringen blev känd men med det förslag som Daniel nämner så kan det ju bli att ersättningen i vissa fall blir negativ i slutänden, d,vs bussägaren får betala till för att köra eller ta in svartjobbare, pensionärer, anhöriga etc som kan köra billigt.

Att köra ersättningsbussar har hittills varit en god affär för bussbolagen men det har också varit höga krav på att ha förare som hittar och som med kort varsel kan ställa upp. Detta är sådant som måste få kosta. Det är ju trots allt tågresenärernas väl och ve det gäller. Det har många gånger fungerat dåligt under Bussakuten. Någon försämring i tillgängligheten på bussar finns det inte utrymme för så det är nog bara att betala.

Men vart tog alla de vackra orden om att det skulle bli så bra vägen?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

rattvrickaren

Detta har ju blivit rena cirkusen. Finns några bolag som skurit guld på detta och nyanskaffat bussar i rent syfte på denna sorts körning.
Svårigheten är ju med den ej planerade körningen som dyker upp då och då. Vet inte hur många gånger vi fått tacka nej då det ringts mitt i natten och i vårt fall Öresundsågen stannat av driftsstörningar, självmord (mycket vanligt) och annat. Vi har haft bussar men ej chaufförer då deras tider varit slut på vanliga körningar. Man kan heta Björk, Bussakut eller vad man vill.
Att skaka fram bussar så utan vidare är ibland en omöjlighet och skulle kosta en förmögenhet om vi skulle ha en sådan stand-by. Och ingen vill ju betala.

Det känns ganska absurt att några bolag nu glada i hågen skriver avtal och lovar korta inställelsetider innan man har avtalen klara med sina sk. underleverantörer.
Pratat med kollegor runt om Malmö och vi kör gärna men kommer fakturera våra faktiska kostnader till de som beställer.
Och ringa lär de göra för vad jag vet så har ju de aktuella bussbolagon inte så många bussar stationerade här som det krävs ibland.
/Magnus

Jan

Får bolagen inte betalt kommer det att lösa sig själv till slut. Ingen vill köra och betala emellan.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 24 september 2010, 15:03:30 PM
Får bolagen inte betalt kommer det att lösa sig själv till slut. Ingen vill köra och betala emellan.

Vad löser sig självt? Det som nu är katastrofalt är att det finns stor risk för att i stora delar av landet det inte går att få tag i några ersättningsbussar när SJ:s tåg stannar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: rattvrickaren skrivet 24 september 2010, 14:37:04 PM
Detta har ju blivit rena cirkusen. Finns några bolag som skurit guld på detta och nyanskaffat bussar i rent syfte på denna sorts körning.
Svårigheten är ju med den ej planerade körningen som dyker upp då och då. Vet inte hur många gånger vi fått tacka nej då det ringts mitt i natten och i vårt fall Öresundsågen stannat av driftsstörningar, självmord (mycket vanligt) och annat. Vi har haft bussar men ej chaufförer då deras tider varit slut på vanliga körningar. Man kan heta Björk, Bussakut eller vad man vill.
Att skaka fram bussar så utan vidare är ibland en omöjlighet och skulle kosta en förmögenhet om vi skulle ha en sådan stand-by. Och ingen vill ju betala.

Öresundstågen körs av DSBFirst och beställer inte bussar genom Bussakuten eller Björks Buss (från 1 oktober). Så ersättningen för att köra för dessa lär inte påverkas.

Att köra ersättningsbussar har hittills varit en bra inkomstkälla för bussbolagen. Så bör det vara och så bör det förbli eftersom det kräver mycket resurser att hålla denna service.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

rattvrickaren

Läser du vad jag skrev Staffan så anklagade jag varken Björks eller Bussakuten för detta heller. Skrev att de kan heta vad de vill för de kommer att ringa runt hej vilt ändå. Och det kommer inte hålla med utlovade iställelser alltid. Bussarna här nere gör ju annat än står och väntar på felande tåg.
Och vad jag vet så har ingen som jag känner till i denna regionen skrivit under några avtal men det kan ju vara så ändå.
Sånt här smusslas det ju alltid med.
/Magnus

Staffan Sävenfjord

Citat från: rattvrickaren skrivet 24 september 2010, 15:29:24 PM
Läser du vad jag skrev Staffan så anklagade jag varken Björks eller Bussakuten för detta heller. Skrev att de kan heta vad de vill för de kommer att ringa runt hej vilt ändå. Och det kommer inte hålla med utlovade iställelser alltid. Bussarna här nere gör ju annat än står och väntar på felande tåg.
Och vad jag vet så har ingen som jag känner till i denna regionen skrivit under några avtal men det kan ju vara så ändå.
Sånt här smusslas det ju alltid med.
/Magnus

Det är två problem: dels att hålla bussar i beredskap och dels att få rimligt betalt. Det första är svårt att göra något åt. Ingen har råd att betala vad det skulle kosta att alltid ha buss och förare som kan rycka ut med kort varsel (= "inom en timme"). Det andra kan man åtgärda genom att ge anständigt betalt. Det verkar nu som om Björks inte vill göra det. Men det blir alltså ett problem för SJ AB, inte för övriga tågbolag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

rattvrickaren

Håller med Staffan. Finns inte kosingen så är det helt ointressant.
Vem rycker ut gratis? Föraren ska ha 3 timmars inställese oavsett vad det blir av det.
Kommer bli intressant. Är ju en underbar bransch. Mycket spännande på gång.
/Magnus

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2010, 15:16:26 PM
Vad löser sig självt? Det som nu är katastrofalt är att det finns stor risk för att i stora delar av landet det inte går att få tag i några ersättningsbussar när SJ:s tåg stannar.



Staffan, jag menar om ingen vill köra till dessa priser som betalas, kommer man bli tvungen att höja priserna. Det blir tillgång och efterfrågan som styr.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 24 september 2010, 16:40:34 PM
Staffan, jag menar om ingen vill köra till dessa priser som betalas, kommer man bli tvungen att höja priserna. Det blir tillgång och efterfrågan som styr.

Ja, så lär det ju bli men frågan är vad som händer innan det blir klart.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2010, 17:16:48 PM
Ja, så lär det ju bli men frågan är vad som händer innan det blir klart.

Innan de är klart blir det nog många kvällstidningslöpsedlar, tyvärr.

handläggaren

Ett förtydligande: Bussakuten förmedlar visst ersättningstrafiken för Öresundstågen. Även för Pågatågen och Veolias tåg. Ersättningen för de bussbolag som anlitas via Bussakuten förändras inte med anledning av att Björks tar över kunden SJ.

RoggaBoy

Att Veolia anlitar Bussakuten är ju självklart. Konstigt skulle de annars var.