Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning

Startat av Lars Ödlund, 23 september 2010, 10:39:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RvD

Läste denna blogg och känner att som vanligt så löser sig allt till slut
http://www.busskusk.se/2010/09/26/missnoje-med-bjorks-buss-ab-24-7/

Oavsett vilket så kommer konkurrensen om de lediga bussarna att öka. Jag tror i min värld så väljer nog bussbolagen att få betalt för hela den faktiska körningen och väljer den uppdragsgivaren som betalar bäst för körningen.

Min uppmaning till åkarna: Ha is i magen och vänta på rätt telefonsamtal ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: RvD skrivet 26 september 2010, 16:48:04 PM
Läste denna blogg och känner att som vanligt så löser sig allt till slut
http://www.busskusk.se/2010/09/26/missnoje-med-bjorks-buss-ab-24-7/

Oavsett vilket så kommer konkurrensen om de lediga bussarna att öka. Jag tror i min värld så väljer nog bussbolagen att få betalt för hela den faktiska körningen och väljer den uppdragsgivaren som betalar bäst för körningen.

Min uppmaning till åkarna: Ha is i magen och vänta på rätt telefonsamtal ;)

Den dagen vi har full konkurrens på spåren kanske det i bästa fall fungerar så. För närvarande är det många bussägare som inte har någon annan än SJ/Björks som beställare av ersättningstrafik.

Det tågbolag som jag jobbar för kommer antagligen att få lättare att få tag i bussar eftersom de inte har för avsikt att ändra några avtal. Men det är som att kissa i byxorna. Det är skönt först men sedan har man kravet från SJ:s resenärer att de skall få åka med andra tågbolags bussar. I värsta fall kan det leda till att dessa måste beställa och bekosta bussar även för SJ:s resenärer.

En vecka innan detta skall vara klart skickar Björks ut ett avtalsförslag. Det innebär inte förtroende. Jag har varit med vid SJ så länge att jag tidigare sett hur klåpare hur lyckats ta till sig avtal om ersättningsbussar. När det kommit till kritan har de inte på långa vägar kunnat få fram det antal bussar som behövts. Jag vill inte gärna räkna Björks som klåpare och hoppas att jag har fel om jag gör det. Men tyvärr finns det mycket som talar för att jag inte har det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RvD

Missnöjet ökar med Björks Buss

Idag cirkulerade ett mail med en bifogad pdf-fil. http://www.toni-schonfelder.com/pdf/20101005-13.pdf

I denna fil går det att läsa en del kommentarer från olika buss åkare ställda till Toni Schönfelder.

Jag kan hålla med om att priset för en "akut"-körning utan retur kommer att bli sämre betalt, men om man får en retur så kommer man att få en ökad inkomst. Jag ser helst en prissättning som är anpassad till buss branschen och inte som nu, "Taxi - var god dröj"

Min känsla efter att ha talat med personal i Västerås är att detta kan bli en mardröm för Björks Buss. Deras bokningssystem har de inte lyckats att få snurr på. Och stressen hos deras trafikledare blev tämligen hög den gångna premiär helgen. En urspårning i Norge, en "kandidat" i Skåne och en hel del annan störning.

För SJ Tåg AB's kunder kan detta bli en mardröm framöver, tyvärr



RoggaBoy

och gissar att Björks har hand om bussersättningen åt SJ Norrlandståg och Botniatåg med?

Med tanke på problemen med Botniabanan så blir det intressant....

Wetjo

Hört skvallervägen att många kommer att nobba Björks påringningar.
I "nödfall" kommer man att anta körningen, men då till ordinarie beställningspriser.
Det kommer att bli dyrt för SJAB...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 10 oktober 2010, 21:33:35 PM
Hört skvallervägen att många kommer att nobba Björks påringningar.
I "nödfall" kommer man att anta körningen, men då till ordinarie beställningspriser.
Det kommer att bli dyrt för SJAB...

Ersättningsbussar vid oplanerade störningar har normalt hittills kostat mer än bussar till ordinarie beställningspriser. Så det blir i så fall en prissänkning i alla fall. För övrigt är det riktigt att många bussbolag inte ställt upp på Björks avtal, som lär innebära i snitt 25 procent sämre betalt för en ersättningskörning.

Dock har det inte varit större problem än vanligt att få fram ersättningsbussar så här långt så det finns tydligen de som ställer upp ändå.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2010, 22:25:33 PM
Det kommer ju alltid finnas sådana som kommer att köra och den låga ersättningen kompenserar man med sämre villkor för förarna, svartjobb, pensionärer etc.

Något som förekommer redan idag likväl som för 20 år sedan

Hur många bussföretag har i dagsläget större kontanta inkomster som kan "gömmas undan" för utbetalning av svarta löner, då de flesta som hyr buss väl är företag, föreningar och offentlig verksamhet som behöver kvitto till sin bokföring? Eller menar du att man trixar bokföringsmässigt så att man kan betala ut pengar utan att de beskattas. Jo jag vet att man kan skriva mer på traktamenten och andra skattebefriade kostnadsersättningar men även på den fronten måste det ju finnas någon rim och reson för att inte Skatteverket ska bli misstänksamma.

nimbra

Skattefri ersättning behöver inte betyda "pengar i handen", den kan lika väl utgöras av däck till privatbilen eller diesel, kanske en ny TV då får säljaren skriva det som en installation/reparation.
Jag har varit företagare i 20 år och vet hur man fuskar.

groenis

Det var ingen merit ;)

Numera heter det "skatteplanering" då en bra revisor och radervatten är svårt att finna på marknaden ;D


/Lennart
som har slutat "skatteplanera"

tomten1234

  Hörde  i dag att tågen står i norrland ?

se mer på
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=114&a=151225&l=sv

kul att se hur de blir med bussarn a ?

men mkt synd om dem resande :'(

RoggaBoy

Citat från: tomten1234 skrivet 15 oktober 2010, 16:33:16 PM
  Hörde  i dag att tågen står i norrland ?

se mer på
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=114&a=151225&l=sv

kul att se hur de blir med bussarn a ?

men mkt synd om dem resande :'(

Norrtåg har ställt in tågen på Botniabanan och bussersättningen har fungerat, och sedan är tåg 95 Kiruna - Luleå inställt.

mil

I går så var det problem i Hallsberg och ersättningsbussarna skall gå från den norra siddan av stationen dit passagerare med hänvisar. Men de som körde till Karlstad körde in på framsidan av stationen på fel sida spårområdet släppte av två passagerare och drog. Folk ringde till Junior och Company som körde den bussen men de sade de redan varit på stationen och hade åkt dock utan att lasta 15 passagerare som skulle till Karlstad. Detta är ju undermåligt att de som kör ersättningen skall göra på detta vis

groenis

Har varit ute och kört på dessa tågersättningar informationen behöver trimmas in både till passagerarna och förarna lite för mycket cirkus men det kan bli bättre

/Lennart


Staffan Sävenfjord

Citat från: Per Eriksson skrivet 19 oktober 2010, 18:31:57 PM
http://www.corren.se/ostergotland/?articleId=5393316&date=&menuids=

Ingen speciellt förtroendeingivande artikel precis. Det var inte "SJ:s skärmar" som drabbades av stillbild utan Trafikverkets. Många andra sakfel att förtiga och dessutom ett mischmasch av vinterproblem och mer reguljärt återkommande problem.

Sanningen är alltså att Björks Buss har misslyckats att teckna avtal med ett antal bussägare i landet därför att de betalar för dåligt. Nu visar Björks dessutom musklerna och ringer inte dem som de inte har avtal med och erbjuder dem att köra till gamla priset. Förlorare blir SJ:s resenärer.

Hur länge skall detta få fortsätta? Björks Buss är en katastrof. Stora kaxiga ord innan var de bra på men det är hur det fungerar när det verkligen händer som gäller.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)