beröm för agerade med fusk åkare(sl trafiken)

Startat av the0fiskis, 21 september 2010, 15:45:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

jag vill beröma chafören på buss 1824/3
kl 15:00 linje 113(extra buss)
som sa till dom(3) fuskåkarna att gå fram och vissa biljet, annas skulle han kalla på väktare(antar då kontrolant), 1person gjorde det, han väntade och sa om ingen kommer fram om 3 min så måste alla gå av, sen när han sa åt alla gå av (Jag gjorde det) men några av dom bussarna gick inte av sen gick dom av, men då försökte öppna dörren(nr3längst bak) och då åkte han

skulle vilja alla var såna
en stor elogs för det!!  :)

lil-sis

Problemet med sådant är att det garanterat är någon annan som klagar och så får föraren på pälsen.

Så jag hoppas att du även framför ditt beröm till berört bolag.

Optimal

Tyvärr så förstod jag inte så mycket av det du skrev.

Denna mening förstår jag ingen ting av: men några av dom bussarna gick inte av sen gick dom av, men då försökte öppna dörren(nr3längst bak) och då åkte han

JDS

Citat från: Jim skrivet 23 september 2010, 22:01:19 PM
Tyvärr så förstod jag inte så mycket av det du skrev.

Denna mening förstår jag ingen ting av: men några av dom bussarna gick inte av sen gick dom av, men då försökte öppna dörren(nr3längst bak) och då åkte han

Så här kanske?

CitatMen några av busarna gick inte av. Sedan gick de av, men då försökte [någon] öppna dörren (nr 3, längst bak) och då åkte [föraren].

Optimal

Citat från: JDS skrivet 23 september 2010, 22:23:18 PM
Så här kanske?

Ahh, tack :). För trött för att förstå att bussarna skulle bli busarna.

Johan Hansson

Tycker den föraren gjorde rätt som inte körde vidare innan de som inte betalat klivit av.
Kollektiv bestraffning brukar ge resultat då de som betalat brukar bli väldigt surar på de som plankar och då brukar oftas de som planka komma fram och betala.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

JDS

Varning för önsketänkande! Många är de kollektivtrafikanställda som försökt sig på sådan "kollektiv bestraffning" men som inte tänkt igenom sin plan i förväg, och som till slut tvingas ge sig. Ett sådant misslyckande går ut över kollegorna och ger lokaltrafiken dåligt rykte. Därför ska man inte försöka sig på sådant innan man är absolut säker på att det fungerar, och helst övat några gånger på det någon annanstans. Jag vill inte gå så långt som att säga att man alltid ska låta bli, men jag vill framhålla vikten av att tänka efter...

buskörare

Citat från: JDS skrivet 26 september 2010, 11:08:05 AM
Varning för önsketänkande! Många är de kollektivtrafikanställda som försökt sig på sådan "kollektiv bestraffning" men som inte tänkt igenom sin plan i förväg, och som till slut tvingas ge sig. Ett sådant misslyckande går ut över kollegorna och ger lokaltrafiken dåligt rykte. Därför ska man inte försöka sig på sådant innan man är absolut säker på att det fungerar, och helst övat några gånger på det någon annanstans. Jag vill inte gå så långt som att säga att man alltid ska låta bli, men jag vill framhålla vikten av att tänka efter...

Sant. Den kollektiva bestraffningen kan skapa irritation och ilska mot föraren hos dom som har betalat också, då dessa kan missa tåg och annat och därför hellre ser att man skiter i det.

the0fiskis

Johan Hansson

Citat från: JDS skrivet 26 september 2010, 11:08:05 AM

Håller med om att man man bör tänka igenom en och två gånger innan man använder sig av Kollektiv bestraffning.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Orb

Det finns risk att blanda ihop begreppen här, när det gäller kollektiv bestraffning. Att be alla gå av, även såna som betalt, tycker jag inte är rätt och jag ser heller inte poängen med det. Däremot är det helt korrekt att inte köra vidare. Det är i princip det enda maktmedel man som bussförare har att sätta emot fuskåkare/personer som beter sig illa och det tycker jag man ska använda så ofta det behövs. Säg ifrån en eller högst två gånger och stäng sedan motorn och visa att du menar allvar. Det drabbar naturligtvis oskyldiga precis som det gör i alla andra sammanhang där ett fåtal missbrukar systemen, men att agera tydligt mot dem som inte gör rätt för sig ökar betalningsmoralen i ett större perspektiv. Dessutom löser sig det nästan alltid inom någon eller några minuter. Jag brukar också få beröm av de "oskyldiga" för att man inte låter fusk passera. Blir det bråk får man tillkalla yrkesgrupper som har till uppgift att förhindra och avbryta bråk.

buskörare

Citat från: Orb skrivet 26 september 2010, 15:10:47 PM
Det finns risk att blanda ihop begreppen här, när det gäller kollektiv bestraffning. Att be alla gå av, även såna som betalt, tycker jag inte är rätt och jag ser heller inte poängen med det. Däremot är det helt korrekt att inte köra vidare. Det är i princip det enda maktmedel man som bussförare har att sätta emot fuskåkare/personer som beter sig illa och det tycker jag man ska använda så ofta det behövs. Säg ifrån en eller högst två gånger och stäng sedan motorn och visa att du menar allvar. Det drabbar naturligtvis oskyldiga precis som det gör i alla andra sammanhang där ett fåtal missbrukar systemen, men att agera tydligt mot dem som inte gör rätt för sig ökar betalningsmoralen i ett större perspektiv. Dessutom löser sig det nästan alltid inom någon eller några minuter. Jag brukar också få beröm av de "oskyldiga" för att man inte låter fusk passera. Blir det bråk får man tillkalla yrkesgrupper som har till uppgift att förhindra och avbryta bråk.

Jag har praktiserat samma sak 2 ggr inom mina 11 år. För snäll med andra ord  :P Första gången (dan efter Insiders program om tunnelbanekontrollanterna om nån minns) löste det sig på några minuter. Andra gången tog det 10 min.
Som sagt, man bör ta i beaktande att det kan bli en bestraffning (missade tåg, anslutande bussar osv) för oskyldiga på bussen också.
I sånna här lägen önskar jag att man kunde ringa ut mobila kontrollanter. Tror 1200 (SL) slantar skulle göra mer än att kasta av dom. Troligen tar dom bara nästa buss med en förare som inte bryr sig.

Ersa

Citat från: Johan Hansson skrivet 26 september 2010, 09:21:06 AM
Tycker den föraren gjorde rätt som inte körde vidare innan de som inte betalat klivit av.
Kollektiv bestraffning brukar ge resultat då de som betalat brukar bli väldigt surar på de som plankar och då brukar oftas de som planka komma fram och betala.

Nja... i Stockholms innerstad är det nog ingen idé att som förare försöka sig på något sådant. Där blir alla som betalt istället mestadels irriterade på föraren, som ju enligt dem bara ska "hålla tyst och köra" istället för att bråka om betalningen.

the0fiskis

på dena buss var det cirka 10 pres pga extra vang  :)