Kontanterna på väg bort i Uppsala

Startat av Jonas, 02 september 2010, 10:26:21 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Björn Ax

Jo visst är d lätt men jag har sett vissa inlägg på vissa forum där dom skriver att dom inte ens behöver ändra nåt eftersom ingen förare tittar. Så d e inte bara för att det är så lätt. Skulle alla förare titta och neka dom som är uppenbara fusk så skulle det vara lite bättre i alla fall.

Blir faktiskt lite trött på förare som har den attityden att "äsch jag tittar inte åk med".
Visst att det finns lättare system men nu har vi detta så deal with it. 

gubben

UL i ett nötskal hur kan man börja införa detta redan i December den månad då  det är som mest "engångsåkare" med kontanter.....
Tänk alla som skall in och julhandla.....Had varit mkt lättare och ta detta från och med månad 01 år 11

KG

Citat från: Björn Ax skrivet 03 september 2010, 23:48:30 PM
Jo visst är d lätt men jag har sett vissa inlägg på vissa forum där dom skriver att dom inte ens behöver ändra nåt eftersom ingen förare tittar. Så d e inte bara för att det är så lätt. Skulle alla förare titta och neka dom som är uppenbara fusk så skulle det vara lite bättre i alla fall.

Blir faktiskt lite trött på förare som har den attityden att "äsch jag tittar inte åk med".
Visst att det finns lättare system men nu har vi detta så deal with it.  

Jag håller inte med. Det enda som händer om vi förare börjar "bråka" är att vi blir misshandlade alternativt att dom betalar och sedan fortsätter fuska på nästa buss. Vi har inga som helst rättigheter vi som kör, hade vi haft rätten att kasta ut dom som fuskar hade det varit en annan sak. Jag tänker inte sitta och leka gnällfarbror och riskera åka på stryk för en sms biljett.
Det har hänt att jag nekat folk att åka och det har jag fått fan för från cheferna. Så numera får alla åka med på min buss, jag har samma lön ändå.

Till sist undrar jag, VAR FAN ÄR KONTROLLANTERNA?

Jonas1968

Citat från: Z skrivet 02 september 2010, 10:26:21 AM
http://www.unt.se/uppsala/ul-infor-kontantstopp-i-december-1029882.aspx

Detta visste vi sedan länge, men det är säkerligen nytt för de flesta utanför branschen.
Återstår att se hur mycket gnäll det blir från Uppsalaborna...
Man gör här samma misstag som Örebro gjorde då som avskaffade kontanterna. Man väljer att plocka bort kontanterna först och senare inför alternativen t ex kortbetalning på bussarna och fler förköpsställen. Detta är fel ordning tycker jag. Först skall man fixa alternativen för betalning och sen skall man ta bort kontanterna. Swebus som tar bort kontanterna 1 september införde kortbetalning ombord först. Sedan avskaffar dom kontanterna. Då får man mindre gnäll och mindre problem.

lil-sis

Det är ganska få i Uppsala som betalar kontant.

Och ganska många av de som gör det nu har faktiskt (innan det var på nyheterna) frågat innan om vi fortfarande tar kontanter.

Naturligtvis kommer det att bli tjaffs men kanske inte i den omfattningen som man kan tänka sig först.

Jag kontrollerar alla sms-biljetter och ingen åker med utan giltig biljett (även om det blir kontant betalning el nytt sms). Jag lämnar även folk längs med vägen och jag ropar in när jag gör det. Per radio har jag än så länge inte fått några problem av det.

MartinMartin

Citat från: lil-sis skrivet 05 september 2010, 07:37:15 AM
Det är ganska få i Uppsala som betalar kontant.

Ja, möjligtvis i Uppsala, men på landsbuggden är det desto fler.
När jag kör en Uppsala-Västerås en helgeftermiddag kan jag lätt räkna ihop 10-15 betalande.

lil-sis

MartinMartin

Citat från: lil-sis skrivet 06 september 2010, 11:04:38 AM
Av hur många totalt?

Ja, va kan det vara på en tur... 60 pers kanske.
Men visst, Västerås är den turen som har många som åker enstaka gånger och
därför betalar kontant. Man kan ju köra 844:an till Östervåla 10 turer irad utan en
enda betalande. Vad jag ville ha sagt är bara att det kommer nog att bli mer problem
för landsbyggdslinjerna än i stan. Men inte mig emot. Jag fattar inte varför man väntat
så länge. Det blir ju trassel och griniga resenärer när man än genomför detta.
Hade man gjort det för 2 år sen så hade det varit frid och fröjd sen länge.
Men man får nog köra fram i lite godare tid när man ska förklara hur dom löser
sms-biljetter till var och varannan och det går ju bra vid start men kommer nog
sinka linjen efter vägen.

Synd att UL inte kunde tagit efter SL och döpt zonerna till abc istället för jag vet

inte hur många gånger man får förklara att zon 2 inte är 2 zoner!

KG

Citat från: lil-sis skrivet 06 september 2010, 11:04:38 AM
Av hur många totalt?

Jag säljer kontantbiljetter för ungefär 400-1500kr per vecka beroende på vilka tider och om jag jobbar helg. Jobbar man utanför jobbpendlarnas tider så säljer man fruktansvärt mycket kontantbiljetter faktiskt. Trots att SMS biljetterna har kostat halva priset i sommar. Ingen i Uppland tar reda på information i förväg.

Ersa

Västerås är ju kontantstaden nr 1. Swebus linje 888 drog in mer pengar på kontanta enkelbiljetter där än någon annan stans. Och det var på bussen de skulle köpa, dvs inte över disk. Undrar hur många som är arga på Swebus där numera?

nimbra

Här i Västtrafiks område har vi haft kontantfritt ett tag och nu har det
blivit så att det kommer folk och tvingar föraren att använda sitt privata
bankort mot kontant betalning.

Så kan  gå..

Ersa

Citat från: nimbra skrivet 09 september 2010, 21:13:09 PM
Här i Västtrafiks område har vi haft kontantfritt ett tag och nu har det blivit så att det kommer folk och tvingar föraren att använda sitt privata bankort mot kontant betalning.

Så kan gå..

Tvingar? Om föraren inte har med sig sitt eget privata bankort då? Vad händer då?
Tvingar de till sig en medresenärs bankkort i så fall?

MartinMartin

Undra vad som händer om jag köper ett häfte med biljetter och sen säljer dom i bussen för
en hundring styck. Kan bli bra business, men slutar väl antagligen med en varning eller nåt  ::)

Stop

Varför införde inte UL
1 en högre kontant taxa från 1 jan 2009 med tillägget chaufförena har ingen växel men slår ut ett kvitto på att passageran betalt för mycket om ej betalning med jämna pengar.
2 Ha en lägre taxa för sms och förköp.

Då kunde chaufförena ha haft låsta kassakistor i bussarna som när man spelar black jack på krogen. Alla skulle ha lärt sig att använda sms och förköp utan en massa gnäll och trassel för chaufförena.

KG

Varför? Jo för UL är inte den skarpaste kniven i lådan...  ;)