Kontanterna på väg bort i Uppsala

Startat av Jonas, 02 september 2010, 10:26:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Men man kan inte belasta UL för att det nya biljettsystemet ständigt blir försenat. Först när det kommit på plats kan man ju införa nya smidiga betalsätt som effektivt konkurrerar ut kontanta enkelbiljetter.

Men redan idag finns ju busskort och sms i UL-trafiken. Efter att ha rullat runt med en röd buss i Roslagsskogarna de senaste dagarna och sett hur bra det kontantlösa systemet fungerar där ute har jag rätt liten förståelse för alla som beklagar sig här på västra sidan läns/kommungränsen. Varenda resenär i Norrtälje kommuns glesbygd hade ett sms, en remsa eller ett kort redo vid påstigning ute i skogen, utan att ens börja leta i fickorna. Kan inte resenärerna på andra sidan lénsgrensen ha detsamma?

Jonas1968

Citat från: Stop skrivet 10 september 2010, 08:47:18 AM
Varför införde inte UL
1 en högre kontant taxa från 1 jan 2009 med tillägget chaufförena har ingen växel men slår ut ett kvitto på att passageran betalt för mycket om ej betalning med jämna pengar.
2 Ha en lägre taxa för sms och förköp.

Då kunde chaufförena ha haft låsta kassakistor i bussarna som när man spelar black jack på krogen. Alla skulle ha lärt sig att använda sms och förköp utan en massa gnäll och trassel för chaufförena.

I Örebro har man nu gjort precis så. En enkelbiljett (Som numera bara säljs mot kontokort) kostar 25. Biljett köpt med SMS eller i automat kostar 20 medan en resa med rabattkort kostar 12. Numera är det ju knappast rånrisken som föranleder prisskillnaden eftersom kontanterna är avskaffade så nu skulle jag tro att man vill minimera kontokortsköpen av enkelbiljetter eftersom dessa trotts allt tar en del tid att genomföra.

Björn Ax

Citat från: KG skrivet 04 september 2010, 10:34:41 AM
Jag håller inte med. Det enda som händer om vi förare börjar "bråka" är att vi blir misshandlade alternativt att dom betalar och sedan fortsätter fuska på nästa buss. Vi har inga som helst rättigheter vi som kör, hade vi haft rätten att kasta ut dom som fuskar hade det varit en annan sak. Jag tänker inte sitta och leka gnällfarbror och riskera åka på stryk för en sms biljett.
Det har hänt att jag nekat folk att åka och det har jag fått fan för från cheferna. Så numera får alla åka med på min buss, jag har samma lön ändå.

Till sist undrar jag, VAR FAN ÄR KONTROLLANTERNA?

Då undrar jag vilka du jobbar för?? Jag har nekat många att åka som inte har godkända biljetter och aldrig fått fan från mina chefer. Har dom falska sms så åker dom inte med.

Har aldrig heller haft problem med folk som vill slå mig. Påpekar man att den där biljetten godkänner inte jag så har alla antingen försökt tjafsa lite för att jag ska tröttna och låta dom åka med eller skickat efter en riktig biljett.Har aldrig förekommit något hot hos mig iaf. Även fast dom man påpekat detta för varit dyngraka.

Citat från: Stop skrivet 10 september 2010, 08:47:18 AM
Varför införde inte UL
1 en högre kontant taxa från 1 jan 2009 med tillägget chaufförena har ingen växel men slår ut ett kvitto på att passageran betalt för mycket om ej betalning med jämna pengar.
2 Ha en lägre taxa för sms och förköp.

Då kunde chaufförena ha haft låsta kassakistor i bussarna som när man spelar black jack på krogen. Alla skulle ha lärt sig att använda sms och förköp utan en massa gnäll och trassel för chaufförena.


Låsta kassakistor är tyvärr inte så bra. Då vi har ett stort antal bussar så måste nån väktare då tömma dessa kistor varje natt och det lär inte vara billigt.

Men aja. Ska blir skönt utan kontanter snart. Men först försvinner 50-öringen i slutet av månaden och det blir också skönt. :)

lil-sis

Citat från: KG skrivet 06 september 2010, 12:44:54 PM
Jag säljer kontantbiljetter för ungefär 400-1500kr per vecka beroende på vilka tider och om jag jobbar helg.

Igår sålde jag för nästan 600kr kontanta biljetter.
Inget jag reagerade över förrän jag kollade kvittot. Men så var det också Kulturnatt = fler som åker än annars. Ungefär 99% av dem hade hunnit betala i automaten vid hållplatsen, sms:a el gå till en affär alldeles vid hållplatsen om jag inte hade kunnat ta kontanter.

Naturligtvis kommer det att bli tjaffs men jag tror inte det blir så besvärligt som så många verkar tro.

MartinMartin

Jag körde förstärkning på ordinarie 804:or i går natt.
0015 och 0115 till Örsundsbro och sen 0240 till Enköping.
På de 3 turerna körde Jag in 4200:-

Bara så ni får lite perspektiv på skillnaden mellan stad och landsbyggd.

lil-sis

Hur många av de tror du inte hade kunnat betala med sms om kontanterna varit indragna?

Ersa

#36
På Swebus 899:a från Uppsala är det numera rätt få resenärer som försöker köpa en kontant enkelbiljett. På en avgång är det max två st "spontanresenärer" som kommer 1-2 minuter innan avgångstiden, som får hänvisas till Pressbyrån och där köpa biljett till nästa avgång. En del kontantresenärer är ute i god så tid att de hinner springa till Pressbyrån, köpa biljett och sen tillbaka och hoppa på.
De övriga 90-95 procenten av de påstigande i Uppsala har förbokad biljett eller klippkort, så något bortfall av resenärer pga kontantstoppet har inte märkts av. :)  

Däremot är jag nyfiken på att höra hur det fungerar i kontantanvändandets högborg Västerås... ::)

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 12 september 2010, 16:22:09 PM
Igår sålde jag för nästan 600kr kontanta biljetter.
Inget jag reagerade över förrän jag kollade kvittot. Men så var det också Kulturnatt = fler som åker än annars. Ungefär 99% av dem hade hunnit betala i automaten vid hållplatsen, sms:a el gå till en affär alldeles vid hållplatsen om jag inte hade kunnat ta kontanter.

Naturligtvis kommer det att bli tjaffs men jag tror inte det blir så besvärligt som så många verkar tro.

Det hela löser man ju lätt med att införa en prisskillnad på biljetterna. Ett rejält mycket högre biljettpris på bussen, som gärna får vara dubbelt så högt när det gäller stadstrafik. 40-50 kr ombord och 20 kr i automat för en vuxenbiljett skulle räcka. När de påstigande börjar klaga är det bara att peka på automaten och berätta hur mycket billigare en biljett är där. Sen sprider det ryktet sig snabbt :)

Men det kräver ju självklart att antalet automater utökas flera månader innan kontantstoppet.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 11 september 2010, 00:40:59 AM
Låsta kassakistor är tyvärr inte så bra. Då vi har ett stort antal bussar så måste nån väktare då tömma dessa kistor varje natt och det lär inte vara billigt.

Tack för det! Jag tror inte heller på låsta kassakistor. Kontanterna ska inte låsas in på bussen, utan ska bort helt. Om väktare skulle behöva anlitas för att åka runt och tömma kassakistor i bussar skulle deras tjänster kosta ännu mera, och säkerligen överstiga det belopp man tjänar in i kontanter. Dvs en ren förlust! Plus att det skulle innebära fler värdetransporter som kan rånas.

Stop

CitatLåsta kassakistor är tyvärr inte så bra. Då vi har ett stort antal bussar så måste nån väktare då tömma dessa kistor varje natt och det lär inte vara billigt.

Tack för det! Jag tror inte heller på låsta kassakistor. Kontanterna ska inte låsas in på bussen, utan ska bort helt. Om väktare skulle behöva anlitas för att åka runt och tömma kassakistor i bussar skulle deras tjänster kosta ännu mera, och säkerligen överstiga det belopp man tjänar in i kontanter. Dvs en ren förlust! Plus att det skulle innebära fler värdetransporter som kan rånas.

Vad UL borde gjort när man fick en dom på att dåvarande kontant hantering var en arbetsmiljö risk om man brydde sig om sina chaufförer. Nu överklagade UL och bussbolagen iställe, gjorde inget och utsatte Er för denna konstanterade risk i 2 år extra. Kassa kistor är en usel idé men bättre än 2 års fortsatt rånrisk. Och allt gnäll Ni kommer att få ta nu när kontantern helt försvinner. Hur många konflikter mellan busschaufför och ärad busskund skulle kunnat undvikits det närmaste 6 månaderna? Be UL trycka upp visitkort med texten " Förlåt och vi hade 2 år (eller 30 år) på oss att snyggt fasa ut kontantern men det struntade vi i, skäll inte på chauffören ring UL:s huvudkontor tele nr eller Er politiker i stryrelse och skäl ut vederbörande iställe  /UL:s ledning och styrelse" som chaufförena kan dela ut för att slipp skället.

MartinMartin

Citat från: lil-sis skrivet 13 september 2010, 08:49:13 AM
Hur många av de tror du inte hade kunnat betala med sms om kontanterna varit indragna?

Givetvis tror jag att 99% av befolkningen har en mobil i fickan så det löser sig säkert.
Jag är absolut FÖR att ta bort kontanterna, jag ville bara visa på att problemet kommer att
bli större på ladsbyggden än i city. Jag tror att alla resenärerna hade kommit med på ett eller annat
sätt, men det hade tagit mig minst 30 minuter att försöka förklara för folk hur dom ska skriva och vart dom
ska skicka.
Ett problem idag är att folk har så avancerade telefoner att dom efter 5 öl, inte klarar av att skicka SMS längre.  ;D ;D

MartinMartin

Citat från: Ersa skrivet 13 september 2010, 10:56:47 AM
Det hela löser man ju lätt med att införa en prisskillnad på biljetterna. Ett rejält mycket högre biljettpris på bussen, som gärna får vara dubbelt så högt när det gäller stadstrafik. 40-50 kr ombord och 20 kr i automat för en vuxenbiljett skulle räcka. När de påstigande börjar klaga är det bara att peka på automaten och berätta hur mycket billigare en biljett är där. Sen sprider det ryktet sig snabbt :)

Men det kräver ju självklart att antalet automater utökas flera månader innan kontantstoppet.

Ja, men inte i just detta fallet, eftersom UL accepteras sms biljetter på nattrafiken så åker en fjortis mellan
Uppsala och Enköping för 48:- med sms, men 100:- kontant (vuxentaxa + nattillägg 20)
Men dom står ändå där och viftar med pluringen !!  :o

Ersa

Citat från: Stop skrivet 13 september 2010, 12:03:02 PMBe UL trycka upp visitkort med texten " Förlåt och vi hade 2 år (eller 30 år) på oss att snyggt fasa ut kontantern men det struntade vi i, skäll inte på chauffören ring UL:s huvudkontor tele nr eller Er politiker i stryrelse och skäl ut vederbörande iställe  /UL:s ledning och styrelse" som chaufförena kan dela ut för att slipp skället.

www.vistaprint.se