Katrineholm 2010 - del 2: Min favorit bland besökarna

Startat av Ersa, 16 augusti 2010, 22:04:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Så vacker!

Igensatta vänsterdörrar.

Jag diggar de båda stolarna i 45-gradersvinkel.

Klassisk förarplats.

Radion förtjänar självklart en närbild.

Ser väldigt bekvämt ut - och var det också. Helt i klass med moderna bussars stolar.

För de långbenta.

Inte så många alternativ, men en viss geografisk skillnad från norr till söder.

Ulf Broman

Citat från: Ersa skrivet 16 augusti 2010, 22:04:08 PM

Igensatta vänsterdörrar.

Instämmer och fina bilder!
Men, exteriört måste ju bussen bakom vara minst lika fin, och själv tycker jag den bakre är finare för att det min hembygds färger, jag kanske till och med sett den i trafik. Kommer det bilder på den också?

Ersa

Citat från: Ulf Broman skrivet 16 augusti 2010, 23:00:13 PM
Men, exteriört måste ju bussen bakom vara minst lika fin, och själv tycker jag den bakre är finare för att det min hembygds färger, jag kanske till och med sett den i trafik. Kommer det bilder på den också?

Det blev inte lika många bilder på den, men den kommer framöver. Dock inga interiörbilder då den var igenbommad.

Björn Forslund

Jo, den var fin. Kul med radioinstallationen, undrar hur många förare som slagit skallen i när de rest sig upp... :D

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 augusti 2010, 09:57:40 AM
Jo, den var fin. Kul med radioinstallationen, undrar hur många förare som slagit skallen i när de rest sig upp... :D

Hej!

Blaupunkt München, ett konstverk i sig självt!
Den här trevliga bussen var en av de vagnar som överraskade med sin närvaro på bussträffen.
De andra "oväntade" vagnarna för mig var dels den bakomvarande "Gustavsson-bussen" med sin utbytta front,
samt även GDG-bussen från 1970.
Det skulle inte förvåna om det dyker upp bilder på även dessa framöver...

mvh K R

bilomnibussen

Gustavson-bussen med sin utbytta front? Hela karossen är från 1960 dessförinnan troligen ASJ?
Mvh Jan G

K R

Citat från: bilomnibussen skrivet 17 augusti 2010, 10:51:37 AM
Gustavson-bussen med sin utbytta front? Hela karossen är från 1960 dessförinnan troligen ASJ?
Mvh Jan G

Hej!

OK, den är alltså helt karossbytt.
Jag hade fått uppfattningen att den endast var fronten som var bytt, tydligen felaktigt.
Chassit skall vara från 1949 och jag tycker att bakdelen ser ut att vara av äldre modell.
Då levererade SKV denna typ av kaross så sent som 1960?

mvk K R

Björn Forslund

Citat från: K R skrivet 17 augusti 2010, 11:13:14 AM
Hej!

OK, den är alltså helt karossbytt.
Jag hade fått uppfattningen att den endast var fronten som var bytt, tydligen felaktigt.
Chassit skall vara från 1949 och jag tycker att bakdelen ser ut att vara av äldre modell.
Då levererade SKV denna typ av kaross så sent som 1960?

mvk K R

Träkarosserna Boxer byggdes parallellt med alu-dito under en period på några år. Vissa bussägare ville ha dessa. Det lustiga är att i Finland byggde Haldin dessa karosser på licens betydligt längre, in på 70-talet.
När byggdes de sista i trä på SKV?

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 augusti 2010, 11:24:50 AM
Träkarosserna Boxer byggdes parallellt med alu-dito under en period på några år. Vissa bussägare ville ha dessa. Det lustiga är att i Finland byggde Haldin dessa karosser på licens betydligt längre, in på 70-talet.
När byggdes de sista i trä på SKV?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2010, 11:25:09 AM
Är det RRD424?, isåfall är hela karossen ny från SKV
Karossen är f.ö likartad som AWP151 till Almén i Ängesbyn från samma år

Hej!

Tack för uppgifterna, alla!

mvh K R

bilomnibussen

Sista Nyboxerkarossen byggdes enligt min uppfattning år 1963. Men är det någon som vet vilken som var den allra sista? Så till RRD 424, tycks i alla fall ha blivit omlackerad i fronten enligt bilderna.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Vad som får RRD 424 att se extra gammal ut är den breda bården under fönstren och den sluttande aktern utan hörnfönstren. Vid den här tiden var det nog extremt ovanligt med sluttande akter. Hörnfönstren fanns på de flesta karosserna fr o m ca 1955-56 men det var väl enligt kundens önskemål.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Mera frågor: Det ålderdomliga utseendet hos RRD 424 har väckt viss undran i kretsarna ang karossens ålder. Är det någon som har noterat karossnumret så borde man direkt kunna datera karossen.
Mvh Jan G

Ersa

bilomnibussen

Någon freak här borde väl ha noterat karossnumret på Strängnäsbussen RRD 424?
Mvh Jan G