Katrineholm 2010 - del 2: Min favorit bland besökarna

Startat av Ersa, 16 augusti 2010, 22:04:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BengaB40

RRD424-bussen är ju helt underbar att skåda! Men samtidigt ett stort mysterium för en gammal bussfantast-fossil! Chassiet lär ju vara S-V 2B22 från 1949 och den vackra SKV-karossen sägs vara från 1960. Har uppfattat att ratten är av den tvåekrade svarta som satt på Scaniorna mellan åren 1953 och 1958. SKV började ju tillverka den s.k. Sköldboxern som var förstärkt på sidorna från ca 1958 och både fronten och aktern blev rakare i utformningen då, så själv tycker jag det vore märkligt om den här karossen verkligen kan dateras till 1960. Känner liksom att den här karossen är från mitten av 50-talet eftersom jag själv har upplevt SKV-bussar från den epoken. Många kanske tycker att det här är petitesser, men faktum är att utvecklingen gick väldigt snabbt under dessa år när det gäller många detaljer! Vore intressant att få veta historien om denna fantastiskt fint bevarade buss! Hälsn. Benga B40

bilomnibussen

Hej! Sköldboxern presenterades år 1953 och tillverkades i tio år i stort antal. Jag tror visst att karossen kan vara från 1960 men vi har ju tidigare konstaterat vissa ålderdomligheter. Det kan bero på vad köparen - Knut Oskar - hade för önskemål om bussens utseende.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Jag kanske var lite slarvig, när jag skrev att Sköldboxern började tillverkas ca1958. Men var det inte så, att det i början av nyboxerns lansering bara var högersidan på karossen som förstärktes med aluminiumplåt och att sedan båda sidorna samt fronthörnen blev 'sköldade' vid ca den tidpunkt jag nämnde? Hälsn. BengaB40