Det märks att sommaren snart är slut.... (6 bilder)

Startat av Mikael Ringmarck, 13 augusti 2010, 12:16:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

...för nu väcks alla gamla klenoder till liv igen! Vill man se några av Stockholms äldsta Volvo-bussar i trafik ska man bege sig till Danderyd med omnejd under högtrafik. I somras har jag annars bara sett 4270 i trafik - i juli om jag inte minns fel.

Busslink 4273, årsmodell 1995.

Busslink 4279, årsmodell 1995.

Busslink 4280, årsmodell 1995.

Busslink 4281, årsmodell 1995.

Busslink 4292 & 4276, årsmodell 1995.

Busslink 4295, årsmodell 1995.

Frippe Fribas

Trevligt!
Skarpa och fina bilder, är de bearbetade på något sätt?
//Fredrik

MrX

Är de Busslinks äldsta i trafik i SL? Vilka är äldst hos Arriva och Nobina? I Tyresö har vi några 18XX kvar, inte kan väl de vara bland Nobinas äldsta?

Trevliga bilder för övrigt!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

Citat från: MrX skrivet 13 augusti 2010, 12:30:13 PM
Är de Busslinks äldsta i trafik i SL? Vilka är äldst hos Arriva och Nobina? I Tyresö har vi några 18XX kvar, inte kan väl de vara bland Nobinas äldsta?

Trevliga bilder för övrigt!
Ja, dessa är troligen om inte de äldsta så åtminstone bland de äldsta inom Busslink i trafik för SL eftersom det finns ett krav på att bussarna normalt bara får vara upp till 16år innan de måste bort från SL-trafiken.
Eftersom 42xx-serien är från -95 så blir det alltså inte så mycket som kan slå dem i ålder då nästan alla äldre bussar inom Busslink redan avvecklats.
Säderhallens tidiga H18E i 50xx-serien gick på övertid med SLs goda minne pga problemen med Solarisbussarna när dessa levererades.
Nu är dessa dock borta och då gissar jag att det inte kan finnas så många äldre bussar kvar.

Söderort och Handen kan möjligen ha några gamla CN113 kvar som kan vara från -94, men i så fall lär dessa försvinna inom kort då bussarna från Nyköping kommer till SL-land.
//Fredrik

Alex Ljusteröbon

Fina. Jag åkte i onsdags 5426 på 07.35 turen från linanäs. I förrföra veckan åkte jag 4270 på samma tur. Mkt trevliga bussar vintertid. Men sommartid föredrar jag lite nyare bussar
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Underbara bilder!
Men vad är det man gör mitt i gatan på DAS? Byter ut stängslet?

Alex Ljusteröbon

Citat från: Ersa skrivet 13 augusti 2010, 14:07:16 PM
Underbara bilder!
Men vad är det man gör mitt i gatan på DAS? Byter ut stängslet?

Japp. Det verkar som de. Har varit så hela veckan eller nåt sånt
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Mikael Ringmarck

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 13 augusti 2010, 15:15:35 PM
Japp. Det verkar som de. Har varit så hela veckan eller nåt sånt

Jag vet inte riktigt vad man pysslar med - det verkar lite märkligt att byta ut det gamla stängslet som gott och väl fyllde sin funktion. Det känns som om det är ett större ingrepp man har i görningen. En kollega sa att man ska bygga om hela terminalen. På andra sidan terminalen är ju trädet med tillhörande gräsplätt borta sedan några månader. Gamla rampen är borttagen för att ge mer utrymme. Nu monterar man ett bullerplank utmed hela sidan som vetter mot E18.

Till Fredrik: Jag har bara lagt på skärpa som jag alltid brukar göra. Men det är möjligt att det vart lite mer än vanligt  :)

Alex Ljusteröbon

Citat från: Mrbuss skrivet 13 augusti 2010, 15:34:23 PM
Jag vet inte riktigt vad man pysslar med - det verkar lite märkligt att byta ut det gamla stängslet som gott och väl fyllde sin funktion. Det känns som om det är ett större ingrepp man har i görningen. En kollega sa att man ska bygga om hela terminalen. På andra sidan terminalen är ju trädet med tillhörande gräsplätt borta sedan några månader. Gamla rampen är borttagen för att ge mer utrymme. Nu monterar man ett bullerplank utmed hela sidan som vetter mot E18.

Till Fredrik: Jag har bara lagt på skärpa som jag alltid brukar göra. Men det är möjligt att det vart lite mer än vanligt  :)

Okej. Man kankse ska göra som i liljeholmen att bussarna kör in på hållplatsen o sen backar ut?

Johan B

Citat från: calken skrivet 13 augusti 2010, 14:04:47 PM
1995 var ett väldigt bra årtal!  ;) :D

Jag tycker iaf det kändes som att man på årsmodell 95 (och även på 96:orna) dragit åt skruvarna ett extra varv jämfört med vad som levererades senare. De var alltid mindre skramliga än samma modell från 97 eller för den delen efterföljande modell av årgång 2000.

Bussmicke

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 13 augusti 2010, 16:03:05 PM
Okej. Man kankse ska göra som i liljeholmen att bussarna kör in på hållplatsen o sen backar ut?

Det får man väl ändå hoppas att man Slipper..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2010, 21:18:21 PM
Det får man väl ändå hoppas att man Slipper..

På "insidan" mot E18 skulle detta kunna fungera på alla linjer som börjar vid DAS, medan genomgående trafik får trafikera "utsidan". Huvudsaken det kan ske utan materiella skador. Området är ju redan idag "off limits" för resenärer, och då ingen genar över området lär vi inte få se några personskador heller. Ett sådant arrangemang skulle kraftigt öka kapaciteten på DAS-terminalen, vilket lär behövas om man ska kunna dra ner på linjerna till/från TEH i framtiden, vilket säkerligen är ett mål.

DAS = Danderyds sjukhus
TEH = Tekniska Högskolan

Mikael Ringmarck

Föraren jag pratade med pratade om det så vi får väl se framöver.  :o