Rusningstrafik i Sommarstockholm

Startat av Mikael T Nilsson, 05 augusti 2010, 17:10:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson




Här kommer ett bildsvep över några bussar och linjer som trafikerar sträckor mellan Stockholms innerstad och södra förorter och vice versa i högtrafik. Från t ex Fridhemsplan, Stockholm C och Cityterminalen utgår busslinjer till bl a Söderort, Botkyrka, Rönninge, Nynäshamn, Haninge och Tyresö i rusningstrafik.

Nobina 0087 tillhör den nyaste serien av Volvo B9S hos Tyresö. Den har redan hunnit råka ut för skada, se kofångaren. Tyresös 008x-vagnar brukade trafikera högtrafiklinjerna 435C och 446C till/från Cityterminalen under våren 2010. Är förresten dessa linjer permanent nedlagda eller återuppstår de till hösten när vintertabellerna börjar gälla?



En "normalgolvare" bland alla lågentrébussar i morgonrusningen. Nobina 5860 har väl ett förflutet i Märsta och flyttades till Björknäs eller Tyresö då Arriva blev ny entreprenör i Märsta?



En av Swebus Botkyrkas första etanolbussar, numera Nobina på linje 151 som kompletterar T-banan från stan till Norsborg. Det är vanligare med ledbussturer under vintertidtabellen.



En boggiebusstur på högtrafiklinje 743. Linjen trafikeras av Nobina Botkyrka.
Skulle inte Botkyrkas boggievagnar flyttas från SL-området till Sörmland?


Busslink 6350 tillhör Ösmo som trafikerar vissa turer på Södertörn/Handens linje 809C. Volvo B9S är mindre vanliga hos Busslink söder om stan.



Linje 153 trafikerar sträckan Fridhemsplan-Bredäng och tillhör Söderort. Under vintertidtabellen trafikeras linjen mest med ledbussar.

6676 ingår i Busslinks senaste serie Omnilink kortvagnar med dieseldrift: 6671-6686, levererade 2009.



En annan Omnilink i samma serie, 6684 på linje 861C, som trafikerar sträckan Nynäshamn-Cityterminalen. Busslink 6684 ska enligt mina anteckningar tillhöra Handen. Förmodligen trafikeras linjen med kortvagn under sommartidtabellen. Annars har jag endast sett ledbussar på linjen.

Om mina anteckningar stämmer så tillhör denna serie Omnilink-vagnar i 66xx-serien 6671-6678 Söderort, 6679-6681 Lidingö och 6682-6686 Handen.

Intressant att dessa bussar hamnade i 66xx-serien, där det annars endast ingår trängselvagnar, d v s de bussar som levererades i samband med Trängselskattförsöket med vägtullar 2005.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Leo

Tjusiga bilder och kul med lite dokumentär text till dem.

Ang Nobina Huddinge/Botkyrkas B12BLE i 55xx serien så skickade vi iväg tre stycken, 5545-5546-5547.
Det var även tänkt att 5548 skulle iväg men den blir kvar så nu är boggiserien 55xx mer hackig än
någon annan tror jag.

buskörare

Stämmer att 6679-80-81 är Lidingös. Men dom lär försvinna nu i höst, Handen är det senaste ryktet. Det har dock sagts båda Täby och Norrtälje innan, så vi får se. Kanske delas dom upp.

virtual1

Citat från: buskörare skrivet 05 augusti 2010, 18:02:56 PM
Stämmer att 6679-80-81 är Lidingös. Men dom lär försvinna nu i höst, Handen är det senaste ryktet. Det har dock sagts båda Täby och Norrtälje innan, så vi får se. Kanske delas dom upp.

Sades det inte Söderort nyss?


Frippe Fribas

6671-73 bor i Norrtälje och har gjort så sedan leverans.
//Fredrik

Carl Eric

435C och 446C har sommarupptehåll, lika som 443C!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ulf Berlin

Förvånansvärt att en kortvagn räcker till på 861C med tanke på att tågtrafiken mellan
Nynäshamn-Västerhaninge är inställd nu under sommaren.
Nog för att det är sommar,men tydligen har Nynäsborna inte fattat att denna linje körs även
under sommaren utan åker"dom vanliga"ersättningsbussarna till Västerhaninge och vidare med tåget./Ulf

Mikael T Nilsson

Citat från: Leo skrivet 05 augusti 2010, 17:40:11 PM
Tjusiga bilder och kul med lite dokumentär text till dem.

Ang Nobina Huddinge/Botkyrkas B12BLE i 55xx serien så skickade vi iväg tre stycken, 5545-5546-5547.
Det var även tänkt att 5548 skulle iväg men den blir kvar så nu är boggiserien 55xx mer hackig än
någon annan tror jag.

Kul att du uppskattade bilderna. Aha, så det var 554x-vagnar som flyttades. Tack för uppgiften.

Citat från: buskörare skrivet 05 augusti 2010, 18:02:56 PM
Stämmer att 6679-80-81 är Lidingös. Men dom lär försvinna nu i höst, Handen är det senaste ryktet. Det har dock sagts båda Täby och Norrtälje innan, så vi får se. Kanske delas dom upp.

Tack för uppgifterna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 augusti 2010, 19:09:09 PM
6671-73 bor i Norrtälje och har gjort så sedan leverans.
//Fredrik



Så klart. Det visste jag ju  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: calken skrivet 05 augusti 2010, 20:48:26 PM
435C och 446C har sommarupptehåll, lika som 443C!

Tack för uppgiften!

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 augusti 2010, 20:50:23 PM
Förvånansvärt att en kortvagn räcker till på 861C med tanke på att tågtrafiken mellan
Nynäshamn-Västerhaninge är inställd nu under sommaren.
Nog för att det är sommar,men tydligen har Nynäsborna inte fattat att denna linje körs även
under sommaren utan åker"dom vanliga"ersättningsbussarna till Västerhaninge och vidare med tåget./Ulf

Ja, men 862 som samtidigt ank. Cityterminalen från Nynäs trafikeras av ledvagn, så det är kanske därför det räcker med kortvagn på den ena linjen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Omnilasse

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 augusti 2010, 08:28:27 AM
Tack för uppgiften!

Ja, men 862 som samtidigt ank. Cityterminalen från Nynäs trafikeras av ledvagn, så det är kanske därför det räcker med kortvagn på den ena linjen.
Eller från Ösmo, om vi ska vara exakta, som ju "bara" har den direktbussen. Vanliga 861 går ju varje kvart i maxtimmen till Gullmarsplan och den har nog en betydligt högre belastning. Det är ju också så att måste du ändå byta till tunnelbana/pendeltåg, ja då vinner man inte så mycket på att åka direkt till Cityterminalen...Som ju diskuterats tidigare i andra trådar är det ju en bit att gå till både pendeltåg och framförallt tunnelbana därifrån. Upptagningsområdet vid CT är ju därför egentligen relativt begränsat...

Alex Ljusteröbon

Fina bilder. 813 väcker minnen då pappa kör på tyresö deppon för nobina
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

D_skalis

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 augusti 2010, 17:10:40 PM


Måste vara många bussar som svänger här? Med tanke på hur asfalten ser ut.
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Björn Forslund

Citat från: Omnilasse skrivet 06 augusti 2010, 08:42:29 AM
Eller från Ösmo, om vi ska vara exakta, som ju "bara" har den direktbussen. Vanliga 861 går ju varje kvart i maxtimmen till Gullmarsplan och den har nog en betydligt högre belastning. Det är ju också så att måste du ändå byta till tunnelbana/pendeltåg, ja då vinner man inte så mycket på att åka direkt till Cityterminalen...Som ju diskuterats tidigare i andra trådar är det ju en bit att gå till både pendeltåg och framförallt tunnelbana därifrån. Upptagningsområdet vid CT är ju därför egentligen relativt begränsat...


Det är väldigt lugnt på 861 nu i semestertider, men normalt är den välbelagd, då många nynäsbor helt har slutat åka tåget pga alla återkommande fel och förseningar.
Det intressanta är att om jag tar 861 som går från Nynäshamn stn 6:55 ca (samma tid som snabbtåget) så hinner jag ofta till bytet till 7:58 tåget mot Kungsängen, fastän man måste ta TUB:en från Gullmarsplan till centralen... Det går alltså nästan lika fort som tåget (tåget förutsätts fungera)!
861C däremot går rätt trögt sista biten i rusningstrafiken. Jag tror det går snabbare med 861 + TUB till Centralen.