Rusningstrafik i Sommarstockholm

Startat av Mikael T Nilsson, 05 augusti 2010, 17:10:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 augusti 2010, 11:48:12 AM

Det är väldigt lugnt på 861 nu i semestertider, men normalt är den välbelagd, då många nynäsbor helt har slutat åka tåget pga alla återkommande fel och förseningar.
Det intressanta är att om jag tar 861 som går från Nynäshamn stn 6:55 ca (samma tid som snabbtåget) så hinner jag ofta till bytet till 7:58 tåget mot Kungsängen, fastän man måste ta TUB:en från Gullmarsplan till centralen... Det går alltså nästan lika fort som tåget (tåget förutsätts fungera)!
861C däremot går rätt trögt sista biten i rusningstrafiken. Jag tror det går snabbare med 861 + TUB till Centralen.

Ja, det kan förklara varför det räcker med kortvagn under sommaren. Både 861C och 862 ska angöra Cityterminalen kl. 7:40, men 862:an kommer ca 7:25 och 861C 7:50, så det stämmer nog som du säger att det går lite trögare med 861C.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 06 augusti 2010, 09:30:53 AM
Fina bilder. 813 väcker minnen då pappa kör på tyresö deppon för nobina

Kul att du uppskattade bilderna  :)

Citat från: D_skalis skrivet 06 augusti 2010, 11:32:49 AM
Måste vara många bussar som svänger här? Med tanke på hur asfalten ser ut.

Ja, linjerna 151, 726, 743 och 745 vänder vid detta ställe och sammanlagda går de med ca 10-minuterstrafik mellan kl. 15:30 och 18.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

MrX

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 augusti 2010, 11:48:12 AM

861C däremot går rätt trögt sista biten i rusningstrafiken. Jag tror det går snabbare med 861 + TUB till Centralen.

Faktum är att det går inte så trögt som man tror. Med 812, 813 och 815C brukar det ta mellan 5 och 15 minuter att åka mellan Gullmarsplan och Centralen med buss. Det handlar otroligt mycket om trafiken i Söderledstunneln såklart men även när det flyter långsamt går det riktigt fort. Jag tror restiden generellt är mindre mellan Gullmasplan och Centralen med buss än vad det är med tunnelbanan. Självklart finns extremfallen som i vintras när första halkan kom och köerna till stan sträckte sig ända från Farsta och in till Centrala Stockholm eller när det sker en trafikolycka på centralbron. 861C:s nackdel är nog det dåliga läget i Cityterminalen, tyresöbussarna lockar ju genom sin närhet till tunnelbanan och pendeln där hållplatsen ligger på Klarabergsviadukten.