AC eller inte? *bild*

Startat av buskörare, 15 juli 2010, 00:27:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Ja, vad säger ni? Jag har fått lära mig att när "bubblan" är lika bred som bussen så är det AC. När det är "småbubblor" så är det bara takfläktar. Men idag (ja, igår då) fick jag höra att så var det inte alls. Vad gäller så man vet? Blev nämligen halvt idiotförklarad och slipper gärna det. Men ingen verkar veta vad som gäller.

Så AC eller inte på denna?


vs denna som inte har annat än förar-AC och "småbubblor".

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 15 juli 2010, 00:27:21 AM
Ja, vad säger ni? Jag har fått lära mig att när "bubblan" är lika bred som bussen så är det AC. När det är "småbubblor" så är det bara takfläktar. Men idag (ja, igår då) fick jag höra att så var det inte alls. Vad gäller så man vet? Blev nämligen halvt idiotförklarad och slipper gärna det. Men ingen verkar veta vad som gäller.

I dessa "småbubblor" kan man omöjligt få plats med allt som hör en AC till. Och varför skulle man ha 4-6 separata AC-anläggningar på en buss? Nej det köper jag inte...

Ej AC:
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6300/slides/Busslink_6362_BFS852_Taby_080829b.html

AC:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35610.0

Som man kan se är det "en viss skillnad". Så jag är på din linje när det gäller "bubblorna" och att det är AC på bussen på bild 1 8)


buskörare

#2
Citat från: Fredde_J skrivet 15 juli 2010, 00:48:38 AM
I dessa "småbubblor" kan man omöjligt få plats med allt som hör en AC till. Och varför skulle man ha 4-6 separata AC-anläggningar på en buss? Nej det köper jag inte...

Ej AC:
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6300/slides/Busslink_6362_BFS852_Taby_080829b.html

AC:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35610.0

Som man kan se är det "en viss skillnad". Så jag är på din linje när det gäller "bubblorna" och att det är AC på bussen på bild 1 8)



Nämen alltså ingen har påstått att det skulle vara AC i småbubblorna. Snarare påstås det att den breda bubblan INTE är en AC utan att den bussen bara har takfläktar precis som dom med småbubblorna. Jag skrev felrapport på en buss med bred bubbla och blev i princip utskrattad har jag hört. "Självklart funkar inte AC'n i en buss utan AC". Så då vill jag veta hur jag ser på dessa äldre bussar om dom har AC eller ej så man vet vad man ska felrapportera.
Det är ju lite svårt att jämföra en gammal Scania med en "ny" Volvo förvisso, men jag kan försöka kolla hur denna ser ut uppifrån.
Trevligt att nån håller med åtminstone  ;D

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 15 juli 2010, 00:54:09 AM
Nämen alltså ingen har påstått att det skulle vara AC i småbubblorna. Snarare påstås det att den breda bubblan INTE är en AC utan att den bussen bara har takfläktar precis som dom med småbubblorna. Jag skrev felrapport på en buss med bred bubbla och blev i princip utskrattad har jag hört. "Självklart funkar inte AC'n i en buss utan AC". Så då vill jag veta hur jag ser på dessa äldre bussar om dom har AC eller ej så man vet vad man ska felrapportera.
Det är ju lite svårt att jämföra en gammal Scania med en "ny" Volvo förvisso, men jag kan försöka kolla hur denna ser ut uppifrån.

Då kan vi säga såhär:

http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5300/slides/Busslink_5308_Fridhemsplan_Stockholm_051118.html

Från Trafikverket:

Regnr: HBE769
Färg: BLÅ
Fabrikat: SCANIA CN94UA 6X2/2
Fordonsslag: BUSS

Tillägginformation

Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.
 
DISPENS: KOLLISIONSSKYDD, BEFINTLIGHET I LEDEN.
DÖRRARRANGEMANG 2+2+2+1
TANKRYMD 108+108+70+70 DM3.
KLIMATANLÄGGNING
HYDRAULISK HJÄLPBROMS.

Nog har väl dessa bussar samma typ av "bubbla"?


buskörare

Citat från: Fredde_J skrivet 15 juli 2010, 00:58:45 AM
Då kan vi säga såhär:

http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5300/slides/Busslink_5308_Fridhemsplan_Stockholm_051118.html

Från Trafikverket:

Regnr: HBE769
Färg: BLÅ
Fabrikat: SCANIA CN94UA 6X2/2
Fordonsslag: BUSS

Tillägginformation

Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.
 
DISPENS: KOLLISIONSSKYDD, BEFINTLIGHET I LEDEN.
DÖRRARRANGEMANG 2+2+2+1
TANKRYMD 108+108+70+70 DM3.
KLIMATANLÄGGNING
HYDRAULISK HJÄLPBROMS.

Nog har väl dessa bussar samma typ av "bubbla"?



Ja, det tycker jag. Men på "min" finns det inte med. Mysko.

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 15 juli 2010, 01:05:11 AM
Ja, det tycker jag. Men på "min" finns det inte med. Mysko.

Vad är det för individ?


buskörare

Citat från: Fredde_J skrivet 15 juli 2010, 01:06:47 AM
Vad är det för individ?



På bilden Busslink 6103.
Syskonen som ser likadana ut heter 6104-05-06 och så finns 6110-11-12-13-14-15 med samma bubbla.

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 15 juli 2010, 01:10:14 AM
På bilden Busslink 6103.
Syskonen som ser likadana ut heter 6104-05-06 och så finns 6110-11-12-13-14-15 med samma bubbla.

Ja det vart underligt. 6102 har en annan typ av bubblor än dessa.... Måste väl finnas något bland reglagen som antyder om det är AC eller inte.


buskörare

Citat från: Fredde_J skrivet 15 juli 2010, 01:17:29 AM
Ja det vart underligt. 6102 har en annan typ av bubblor än dessa.... Måste väl finnas något bland reglagen som antyder om det är AC eller inte.



Nej, ingenting. Då hade väl Scania helt enkelt en annan typ av takfläktar på dessa då. Tilläggas bör väl att i bussen under denna "bubbla" finns 2 filter av nått slag. En på varje sidan av "takgången". Ska fota imorgon om ingen kunnat ge ett korrekt svar tills dess.

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 15 juli 2010, 01:24:17 AM
Nej, ingenting. Då hade väl Scania helt enkelt en annan typ av takfläktar på dessa då. Tilläggas bör väl att i bussen under denna "bubbla" finns 2 filter av nått slag. En på varje sidan av "takgången". Ska fota imorgon om ingen kunnat ge ett korrekt svar tills dess.

Låter som de invändiga AC-filtren. Ska bli intressant att veta hur fallet är egentligen...


MrX

På Volvo är det ju enkelt att urskilja om det är AC eller inte, Mercedes däremot är en annan femma. Jag körde tunnelbaneersättning förra sommaren med Nobina Botkyrkas Mercedesledvagnar och de hade två hela stora lådor precis som på Scanian på bilden ovan. Men inte var det AC för det! Där blev jag lurad.

Bussfanatikern

#11
Scania-bussarna i 61XX-serien är väl alla ursprungligen från Norrköping och där var alla Scania OmniCity, så väl ledade som vanliga, försedda med klimator.

Ted Selander

Citat från: Bussfanatikern skrivet 15 juli 2010, 02:57:26 AM
Scania-bussarna i 61XX-serien är väl alla ursprungligen från Norrköping och där var alla Scania OmniCity, så väl ledade som vanliga, försedda med klimator.

Det stämmer. Klimator (varumärke?) var 90-talets luftkonditionering. Hur likheten är med dagens anläggningar kan jag inte bedöma. Det kan väl heller inte uteslutas att utrustning monterats ur pga driftproblem, därav reaktionen från kollegan som förmodligen inte var med i Norrköping när det begav sig.

/Ted

buskörare

Citat från: Bussfanatikern skrivet 15 juli 2010, 02:57:26 AM
Scania-bussarna i 61XX-serien är väl alla ursprungligen från Norrköping och där var alla Scania OmniCity, så väl ledade som vanliga, försedda med klimator.
Citat från: Ted S skrivet 15 juli 2010, 07:28:45 AM
Det stämmer. Klimator (varumärke?) var 90-talets luftkonditionering. Hur likheten är med dagens anläggningar kan jag inte bedöma. Det kan väl heller inte uteslutas att utrustning monterats ur pga driftproblem, därav reaktionen från kollegan som förmodligen inte var med i Norrköping när det begav sig.

/Ted

Okej, tack för svar. Jag tycker dock att några av 61-vagnarna kyler relativt bra, hade 24 grader i 6111 igår, vilket jag anser vara helt okej. Samt 27 dagen innan i samma buss, när 6104 höll trevliga 41,5. Så nått verkar ju kyla? Men det kan kanske vara så att de finns i vissa och inte i andra.
Ska s eom jag kan fota åtminstone nån av 610-vagnarna uppifrån idag så kanske man kan se om det finns nått i?

Brollan

Busslinks Scaniabussar i Mölndal har full AC, ser ut så här lite grann från ovan...