Huvudmeny

Buss = vagn

Startat av buskörare, 10 juli 2010, 23:08:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Ute på depåerna kallar man ju bussarna för vagnar. Varför egentligen? Och när blir bussen vagn? För jag gissar att man beställer en buss. Eller?

Kanske fel forum, visste inte. Flytta i så fall.

groenis

Intressant fråga som jag tror att några av våra äldre forumiter
kanske vet svaret på.
Det var samma sak när jag körde på Råsta början av åttiotalet.

/Lennart

SimonB

Jag har tagit upp samma fråga tidigare, men jag tror aldrig att någon blev riktigt klok på det. Svaret var mest, att folk inom yrket brukade säga så..

groenis

Har också sett frågan tidigare men aldrig reflekterat på den innan.

/Lennart

Omnilasse

Citat från: SimonB skrivet 11 juli 2010, 00:53:48 AM
Jag har tagit upp samma fråga tidigare, men jag tror aldrig att någon blev riktigt klok på det. Svaret var mest, att folk inom yrket brukade säga så..
Och det kanske just inte finns något svar. Är väl ofta så med den här typen av uttryck, att man som bäst kan gissa varför de uppkommit, men knappast ge det "korrekta svaret".
Att man använder det i Stockholm skulle på ett enkelt sätt förstås kunna förklaras med ursprunget i Stockholms spårvägar. Eftersom man var van att kalla spårvagnarna för vagnar kort och gott, var det kanske naturligt att även kalla bussarna för det.

En annan orsak, kanske inte just till valet av "vagn", men att man inte kallar det buss, är att man kanske vill peka på att man avser just det aktuella fordonet, eller vagnen och inte bussen som transportmedel. Det vill säga att buss har ju kommit att förknippas också med en tjänst och transportfordon i vanligt tal. Man säger ju "han tog bussen till jobbet i morse" och menar då inte att han körde iväg med den själv, utan åkte som passagerare med bussen till jobbet eller kanske skolan. Eller när man står och väntar vid hållplatsen så säger man ju kanske "ah, här kommer bussen", men avser ju därmed att en bussförare kör bussen till hållplatsen för att släppa på den väntande passageraren. Inte för att det kanske egentligen skulle bli så mycket missförstånd, men jag tror just därför det känns bättre att använda "vagn" eftersom det tydligare just pekar på själva fordonet.  

Bussfanatikern

Jag kallar aldrig en bil eller buss för "vagn", det ordet passar bättre till tåg och spårvagnar tycker jag.

Nico

Som så många andra branscher så är det väl helt enkelt frågan om en yrkesjargong där vissa uttryck kan ses som derivat från det som fanns förr. Själv vill jag alltså ha det till att det helt enkelt är en gammal och väletablerad beteckning på den fysiska entiteten i sig. Dvs. vi hanterar vagnar, men vi kör buss.

Följaktligen kan vi nog spåra det hela tillbaka till den tiden då persontransporter utfördes med just häst och vagn och där den senare beteckningen behölls på många håll. Jämför även gärna med sådana uttryck som vagnpark, vagnplanerare, vagnhall osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 11 juli 2010, 01:50:10 AM
Följaktligen kan vi nog spåra det hela tillbaka till den tiden då persontransporter utfördes med just häst och vagn och där den senare beteckningen behölls på många håll. Jämför även gärna med sådana uttryck som vagnpark, vagnplanerare, vagnhall osv.

Dessutom heter det ju fortfarande "spårvagnar". Om en vagn enbart skulle betyda ett "motorlöst släp" borde ju inte spårvagnen kunna ta sig fram. Så var det ju på den tiden de drogs av hästar, men även efter att de fått egna elmotorer behöll de namnet "spårvagnar".

Och på järnvägen kan man åka i en manövervagn, men inte i ett "manöverlok" eller "passagerarlok".

Ingwar Åfeldt

Jag har inget svar på frågan varför man säger vagn om en buss, men när jag började på BSS (Busstrafiken Stockholm-Södertörn) som konduktör 1959 var benämningen vagn, likaså när jag sedan kom till Stockholms Spårvägar. Jag började köra buss hos SJ i Huddingegaraget hösten 1964 och även där gällde benämningen vagn. "Du får ta vagn 3063 idag". Ordet buss användes aldrig i sådana sammanhang.

M v h
Ingwar

yngrot

Jo visst är det så ännu Ingwar  man säger vagn  dock är det en del av de som inte varit med så länge som i vissa lägen kan säga buss i stället men det låter ju fel tycker jag som dock inte varit med lika länge som du . När du börja som konduktör då var jag bara 3 år... ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Dessutom är ordet vagn ett bra ord att förtydliga sig med. Har man en stad där både bussar och linjer har en-, två eller tresiffriga nummer vet man ju inte vad som menas med "Buss 5". Är det linjen säger man ju "linje 5", och är det fordonsindividen säger man ju "vagn 5". Ett klassiskt missförstånd mellan branschfolk och allmänhet på de ställen där vagnar och linjer ofta har lika många antal siffror.

Som t.ex i Umeå där vagn 5 kunde gå på linje 4, vagn 4 på linje 5, vagn 74 på linje 73 osv.
Så ett uttryck som "buss 73" skulle kunna missuppfattas då det kan betyda "linje 73" av resenärerna samt "vagn 73" för personalen.

Nico

Yepp! Som jag var inne på tidigare så bör man som sagt skilja på yrkesmässiga beteckningar och vanlig konversationssvenska. Vagn blir alltså rent professionellt ett enkelt sätt att inom skål och vägg beteckna och hålla isär de enskilda fysiska fordonen medan buss mera syftar på konceptet eller tjänsten som tillhandahålls publikt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AL

Enda undantaget är väl Göteborg då, där uttrycket "vagn"/"vagnen" dessutom används av den breda allmänheten för att referera till spårvagnen, typ "vilken vagn är det till hängmattan"...

Men annars är det med största sannolikhet som Nico beskriver att uttrycket "vagn" i bussbranschen har sitt ursprung till tiden för häst och vagnens framfart...

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussfanatikern skrivet 11 juli 2010, 01:48:18 AM
Jag kallar aldrig en bil eller buss för "vagn", det ordet passar bättre till tåg och spårvagnar tycker jag.

Vissa kallar sin bil för "kärra", ungefär samma sak som "vagn", så jag antar att det är något man kallar åkdon med minst tre hjul. Jag har aldrig hört någon kalla en tvåhjulig motorcykel eller cykel för kärra.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

JDS

För övrigt kan tilläggas, att när spårvägen lades ned (till större delen) i Stockholm, så levde språkbruket kvar i tunnelbanan. Än idag kan man höra banarbetarna säga saker som "efter sista vagnen till farsta" och då menar de inte sista vagnen i tåget, utan sista tåget för natten.