Huvudmeny

Buss = vagn

Startat av buskörare, 10 juli 2010, 23:08:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Och sedan så heter det ju för en viss välkänd fordonstillverkare "stationsvagn" och inte det vulgära "kombi"..
;D

/B

Knut

I Oslo området kalles det "ett vognløp". Både buss,spårvagn og T-bane benytter dette. Et vognløp er alle turene dette kjøretøy skal gjøre den dagen. Så har alle turene sitt nummer i INIT. På noen busser legegr man inn vognløpet ved uttak, så styres skilting og holdeplass annonseringen automatisk. På andre busser. Må man bytte tur ved hver ende. Da legegr man ikke inn vognløpet, kun enklet turene. Da må fører også skilte bussen selv

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 11 juli 2010, 01:40:12 AM
Och det kanske just inte finns något svar. Är väl ofta så med den här typen av uttryck, att man som bäst kan gissa varför de uppkommit, men knappast ge det "korrekta svaret".
Att man använder det i Stockholm skulle på ett enkelt sätt förstås kunna förklaras med ursprunget i Stockholms spårvägar. Eftersom man var van att kalla spårvagnarna för vagnar kort och gott, var det kanske naturligt att även kalla bussarna för det.

En annan orsak, kanske inte just till valet av "vagn", men att man inte kallar det buss, är att man kanske vill peka på att man avser just det aktuella fordonet, eller vagnen och inte bussen som transportmedel. Det vill säga att buss har ju kommit att förknippas också med en tjänst och transportfordon i vanligt tal. Man säger ju "han tog bussen till jobbet i morse" och menar då inte att han körde iväg med den själv, utan åkte som passagerare med bussen till jobbet eller kanske skolan. Eller när man står och väntar vid hållplatsen så säger man ju kanske "ah, här kommer bussen", men avser ju därmed att en bussförare kör bussen till hållplatsen för att släppa på den väntande passageraren. Inte för att det kanske egentligen skulle bli så mycket missförstånd, men jag tror just därför det känns bättre att använda "vagn" eftersom det tydligare just pekar på själva fordonet.  

Även i Örebro kallades de vagnar istället för bussar. Så det är inget Stockholmsfenomen. Och absolut är det som Nico och du säger inom arbetet. Man säger ju aldrig vagn till resenärerna, men i kontakt med trafikledning, verkstad samt servicehall så är det alltid vagn man säger. "Du, vagn 5282 skakar väldigt vid höga hastigheter". Men pratar man med folk som inte kör buss och även i mitt fall med folk som inte kör på samma depå eller inom samma område så kallar jag dom generellt för bussar.

buskörare

Men igen, NÄR blir bussen vagn? Är det först när den står på depån? Eller kallas de vagnar även hos tillverkaren? Kallas det vagn hos lackeringen?

buskörare

Citat från: Nico skrivet 11 juli 2010, 01:50:10 AM
Som så många andra branscher så är det väl helt enkelt frågan om en yrkesjargong där vissa uttryck kan ses som derivat från det som fanns förr. Själv vill jag alltså ha det till att det helt enkelt är en gammal och väletablerad beteckning på den fysiska entiteten i sig. Dvs. vi hanterar vagnar, men vi kör buss.

Följaktligen kan vi nog spåra det hela tillbaka till den tiden då persontransporter utfördes med just häst och vagn och där den senare beteckningen behölls på många håll. Jämför även gärna med sådana uttryck som vagnpark, vagnplanerare, vagnhall osv.

Låter väldigt logiskt. Som du säger, vi hanterar vagnar men kör buss. Ändå är det vagnsnummer man ger till RTL (åtminstone var det det till TL i Örebro) vid eventuella problem.

gurran87

Kanske underlättar att jag säger då att när det gäller i göteborg så säger man tågset och inte vagnset om våra spårvagnar..

JDS

Citat från: Alexander Oscarsson skrivet 14 juli 2010, 01:27:18 AM
Kanske underlättar att jag säger då att när det gäller i göteborg så säger man tågset och inte vagnset om våra spårvagnar..

Inte tågset, utan tågsätt skall det vara!

gurran87

Citat från: JDS skrivet 14 juli 2010, 09:40:21 AM
Inte tågset, utan tågsätt skall det vara!

Jajajajaja..

HJP

Citat från: buskörare skrivet 11 juli 2010, 12:15:29 PM
Men igen, NÄR blir bussen vagn? Är det först när den står på depån? Eller kallas de vagnar även hos tillverkaren? Kallas det vagn hos lackeringen?
Bussen var vagn från början, liksom bilen. Bussarna kallas alltid för vagn, när åkeriet talar om dem, men buss för allmänheten.

Påstår inte att jag vet, men tycker inte att det är konstigt att kalla bussar för vagnar.
Från början var en hästomnibuss, just häst och vagn. Att sedan hästen byttes mot en motor, som satt direkt på vagnen, gjorde ingen skillnad - det var en vagn med motor.

Jag ser inte detta som konstigare än att ett lok har en korg, inte kaross. Kaross är väl f.ö. en typ av hästvagn, så det gamla språket lever kvar i våra bilar, utan att vi tänker på det.

Att allmänheten sägar buss, är inte konstigare än att de säger station om hållplats, eller konduktör om tågmästare.

Jämför också med Volvo, där det heter "Volvo lastvagnar" och "Volvo personvagnar".

HJP