SJ har tecknat avtal med Björks i Västerås om ersättningsbussar

Startat av Staffan Sävenfjord, 02 juli 2010, 11:59:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

SJ har tecknat avtal med Björks Buss i Västerås angående ersättningsbussar. Därmed upphör samarbetet med Bussakuten. Björks lovar stort att ha första bussen på plats inom 40 minuter och tio bussar inom en timme vid trafikstörningar på stambanorna. Låter ju väldigt bra, men vi får väl se hur det blir.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3824443
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Påverkar detta dagens avtal med Señor Svensson i Gnarp?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 02 juli 2010, 12:38:27 PM
Påverkar detta dagens avtal med Señor Svensson i Gnarp?

Det är väl för tidigt att uttala sig om. Men Señor Svensson har ju utvecklat ett koncept för tågersättningar genom att också tillhandahålla koordinatorer och handikappbussar. Som jag ser det blir det svårt för Björks att klara sig utan den kompetensen men det är klart att det går.

Även om Björks, precis som Lasse redan räknat upp, har företag över en stor del av landet saknar man ju helt egen representation i de södra delarna. Så de måste ju ta hjälp av företag som finns där för att klara detta uppdrag.

Jag tror det kommer ut något bra av det här.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ante

Även Byberg & Nordin och Taxi Kurrir har del i avtalet med  Björks

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ante skrivet 02 juli 2010, 18:30:10 PM
Även Byberg & Nordin och Taxi Kurrir har del i avtalet med  Björks

Så Björks har redan börjat samarbeta med andra bolag för att försäkra sig om att de skall kunna klara av det. Det bådar ju gott.

Upphandlingen omfattar också ersättande taxitrafik vid till exempel brutna anslutningar och jag antar att det är där Taxi Kurir kommer in.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2010, 19:59:47 PM
Centrala Buss i J/H och dess namne i Norrbotten liksom Busspoolen i V-botten lär vara kontrakterade också.

Det borde ju också vara en del bussbolag eller samverkanbolag i södra Sverige också. Någon som vet eller åtminstone hört något?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

Vad är orsaken till att SJ överger samarbetet med Bussakuten?
Det kan inte bara bero på snökaoset eller får man bättre pris genom att kontakta bussåkerierna direkt?

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 03 juli 2010, 02:59:17 AM
Vad är orsaken till att SJ överger samarbetet med Bussakuten?
Det kan inte bara bero på snökaoset eller får man bättre pris genom att kontakta bussåkerierna direkt?

/Lennart

Lite om detta här http://www.busstidningen.se/2010/07/02/sj-byter-till-bjorks-for-ersattningsbussar-%E2%80%93-bussakuten-sparkas-ut/ även om det är färgat av chefredaktörens negativa inställning till SJ och Veolia.

Avtalet med Bussakuten går ut den 1 oktober och inför det har man gjort en upphandling. Uppenbarligen var Björks de som erbjöd bästa priset och högsta kvaliteten. Enda skillnaden mot nu för SJ:s trafikledning är att man ringer till Björks i stället för Veolia-ägda Bussakuten. Jag antar att Björks måste bygga upp en liknande organisation som Bussakuten har. Det är alltså Björks som i sin tur kontaktar bussbolagen. En del har man tydligen redan samarbete med i avtalet.

Att sitta på ett tågbolags trafikledning är något som jag har mångårig erfarenhet av och att man då skall ringa runt till bussbolag om det inträffar något i trafiken är helt omöjligt. Tiden går åt till en massa andra saker som måste göras i samband med störningen. Det viktiga är alltså att om något händer så man behöver bussar så har man ett nummer att ringa till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mittlinje

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2010, 19:01:30 PM
Upphandlingen omfattar också .......

Finns det något "offentligt" tilldelningsbeslut som visar resultatet av upphandlingen? Vilka andra företag har varit med i budgivningen?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mittlinje skrivet 03 juli 2010, 16:17:19 PM
Finns det något "offentligt" tilldelningsbeslut som visar resultatet av upphandlingen? Vilka andra företag har varit med i budgivningen?

LOU gäller myndigheter och vissa organisationer som är finansierade med allmänna medel som länsbolag. Den gäller däremot inte statliga aktiebolag, t ex SJ AB, så det är alltså ingen offentlig upphandling. Därmed lär utfallet av den upphandling som gjorts inte heller offentliggöras.

Förra gången SJ AB försökte göra en upphandling för 4-5 år sedan bjöds stora och medelstora bussbolag in att lägga anbud. Denna upphandling fick dock avbrytas redan efter några dagar eftersom det visade sig att avtalet med Bussakuten inte kunde sägas upp ensidigt av SJ AB. Men som jag minns det avsåg det då inte hela riket utan vinnande bussbolag skulle ta hand om ersättningstrafiken som startade inom ett geografiskt avgränsat område.

Alltså en återgång till vad som gällde innan Bussakuten kom in i bilden. Det avtalet var dock inte särskilt lyckat eftersom det ofta togs hem av små bussbolag som inte hade de resurser som behövdes och det innebar något krav att skaffa fram tillräckligt antal bussar. Avtalet var dock lyckligtvis utformat så att det fanns tre bussbolag inom varje område. I Göteborg kunde de två första nästan aldrig ställa upp så snart lärde vi oss ringa till det tredje, som fixade nästan hur många bussar som helst. En gång ordnade de fram 30 bussar på lite mer än en timme till Göteborg C. Företaget hette - och heter - Interbus.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Jag får justera mig själv. Inför upphandlingen av nya tåg kom man först fram till att SJ AB inte är en upphandlande enhet men tydligen höll inte Konkurrensverket med om detta. http://www.kkv.se/beslut/08-0685.htm
Alltså bör det här vara följden av en offentlig upphandling.

Min kommentar: Ett konstigt beslut i konkurrensens namn eftersom övriga tågbolag verkar vara befriade från detta även om de ägs av utländska stater.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mittlinje

Enligt Staffans svar bör det alltså finnas dokument som "allmänheten" kan ta del av?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mittlinje skrivet 03 juli 2010, 21:35:19 PM
Enligt Staffans svar bör det alltså finnas dokument som "allmänheten" kan ta del av?

Inte nödvändigtvis. SJ AB omfattas knappast av offentlighetsprincipen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

GDG

Det kommer säkert mycket gott ur detta, Björks är ett öppet och samarbetande bolag med lång tradition och rutin på att lösa uppgifter på ett logistiskt och kundmässigt bra sätt, bland bolagen runt Björks finns flera helt fantastiska trafikledare och ledare, som alltid lyckas lösa uppgiften. För många bolag är ersättningstrafiken en viktig källa till intäkt. De står säkert till förfogande även i framtiden.

RvD

Har en liten undran i ämnet.

Har någon koll på vilka bussbolag som Björks Buss har kontrakterat till ersättningstrafiken?
I tråden kan man få uppfattningen om att mellersta och i vissa delar av landet skall det finnas någon form av samarbete, men hur ser det ut i södra delarna av landet?

Hoppas att det kommer något gott ur detta, men hur skall man klara av att ha första buss på plats inom 40min, och nästa 10 inom en timme?

Att TL skall kunna via GPS se vart fordonen befinner sig är förvisso en stor fördel när man skall leda och fördela arbetet men vi som har ryckt ut i vått och torrt vet om, att på en timme klarar vi oss inte.  Bara man inte lovat mer än vad man klarar av.

Läste på www.busskusk.se ang just tågersättning detta: "Tåg ersättningstrafiken med buss lider av många problem, ett av de största är att kunna få fram bussar och förare  snabbt nog. Denna yrkeskår är villiga att hjälpa till men det är inte alltid de får lov, tack vare att det finns lagar och förordningar som styr hur mycket en busschaufför får lov att arbeta. Sedan är det faktiskt som så att tågoperatörerna är inte villiga att betala bussbolagen vad det kostar att få fram en eller kanske tio bussar mitt i natten, det är för dåligt betalt helt enkelt. Vilket gör att en del bussbolag, stora som små, låter bussen stå. Det betalar sig bäst i längden."

Ser fram emot en intressant höst