SJ har tecknat avtal med Björks i Västerås om ersättningsbussar

Startat av Staffan Sävenfjord, 02 juli 2010, 11:59:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fikman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 augusti 2010, 13:49:37 PM
I det nummer av Bussbranschen som kom ut i går fanns en artikel om detta. Björks har i alla fall ett genomtänkt system för att lösa de här problemen. Om det sedan fungerar i praktiken är en anan sak. Enligt artikeln höll vd Nordin just på med att knyta kontakter med bussbolag över hela landet och de som kör i dag kan i stort sett räkna med att få behålla uppdragen. Ett och annat nytt bussbolag kan också tillkomma. En kuriositet i sammanhanget att Björks vd är samme man som en gång startade Bussakuten.

Tågoperatörerna betalar via Bussakuten till bussbolagen och priset är en sak mellan Bussakuten och bussbolaget, inte mellan SJ och bussbolaget. Märkligt att det finns bussbolag och -anställda som inte kan ta till sig denna enkla sanning.
Busakuten startades väll ändå av en/några inom sl från böjan som sedan såld in iden till sj eller?

RvD

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 augusti 2010, 13:49:37 PM
Tågoperatörerna betalar via Bussakuten till bussbolagen och priset är en sak mellan Bussakuten och bussbolaget, inte mellan SJ och bussbolaget. Märkligt att det finns bussbolag och -anställda som inte kan ta till sig denna enkla sanning.

Staffan, du har helt rätt i att tågoperatörerna och bussbolagen inte "pratar" pengar. Med den erfarenhet jag har av att köra tågersättning så vet jag att det förekommer att andra bussbolag "tar" på sig körning för att sedan leja ut den direkt. Det är i dom fallen som det blir sämre betalt. Men även trafikledningsmässigt mycket rörigare. Och många gånger låter de andra bolagen bussen stå till istället för att köra till underpriser. Därav så kanske man inte får ut det önskade antalet bussar som behövs för att klara av den akuta situation som behövs lösas.

Bussar finns, men skulle den trafikledning som ringer ut uppdragen vara tuffare mot de bolag som tar på sig för mycket körning så kanske fler kommer ut i ersättningstrafiken

Som sagt innan så ser jag fram emot Björk Buss övertagande av SJ uppdragen nu i oktober.