Orusttrafikens nya kläder

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 juni 2010, 19:54:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 01 juli 2010, 08:14:49 AM
Konstig inställning, är du emot allt gammalt?

Nej, jag skulle gärna se att t.ex Swebus, Linjebuss och Busslink fanns kvar som tre välmående helt svenskägda företag. Norskarna har ju ett starkt norskt företag i Nettbuss, deras motsvarighet till gamla svenskägda SJ Buss/Swebus innan Stagecoach tog över. Men när svenska företag köps upp av utländska ägare och därmed integreras för en nordisk eller europeisk marknad är det ju inte förvånande om de efter 5-10 år skulle få namn som Nobina, Veolia Trandev och Keolis.

Det är inte namnändringen i sig som man "kan vara" emot, utan ägandet. Det är när ett företag säljs ut till en stor utländsk ägare man kan beklaga sig, för det är då den stora förändingen hänt. När eventuella naturliga namnbyten genomförs några år senare är det ju redan "för sent" sedan länge.

The Boxer

Vet att en förståelig diskussionen gått i Nettbuss konsernen om att städa upp vi varumärkes/koncept floran som på senare tid blivit minst sagt vildvuxen ...
På de nya Timekspresserna står det "Timekspressen en del av nettbuss"

För övrigt trivs jag alldeles utmärkt med livet inom NSB Biltrafikk, Nej Nettbuss menar jag....

ch

På beställningstrafiken har man faktiskt använt sig av namnet "Scandinavian Transfer" vilket var ett av bolagen man köpte upp i Limousine-affären för några år sedan. Där fanns Scandinavian Transfer, Scandinavian Limousine, Nordic Transfer osv vilket var ett bolag för beställningscentralen på Landvetter, ett bolag som ägde några av fordonen, ett annat bolag som ägde några fler av fordonen etc. Man hade en hel drös med olika bolag, varav Scandinavian Transfer var ett av de. Det har Netbuss valt att ha på Orusttrafikens beställningstrafik har jag sett.

Bergenga

Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2010, 00:17:15 AM
Ett stort företag med starka ägare som har verksamhet i tre nordiska länder.

Fire faktisk ... http://www.netbus.is/

Men om Thingvallaleid ehf (som senere profilerer seg som Netbus Iceland) er heleid eller ikke vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke hvor lenge Nettbuss har vært inne i det selskapet, men det er i hvert fall fra 2008, da en av deres Tourismo'er som først var eksportert fra Norge til Danmark i 2006, så ble eksportert videre fra Danmark til Island.



Og så har jeg et par spørsmål om Orusttrafiken.

Det første er; når begynte man å ha internnummer i 70000-serien? Var det samtidig med at de ble kjøpt opp av Nettbuss? I så fall er forklaringen den at 70 er firmanummeret i Nettbuss-konsernet. Alle de forskjellige selskapene i Nettbuss i Norge har hver sine firmanummer, og de finner man i internnumrene som er 5-sifrede, akkurat som Orusttrafiken har. For eksempel har Nettbuss Drammmen AS 25000, Nettbuss Travel Drammen AS har 26000, Nettbuss Møre AS (før de ble slått sammen med Nettbuss Ålesund AS) hadde 43000, og av andre ikke lenger eksisterende hadde man 12000 hos Nettbuss Ringerike AS, 14000 hos Nettbuss Hadeland AS og 19000 hos Nettbuss Vestfold AS. Det er dessverre ikke sånn at alle disse numrene er kjent, og det er ikke alle plasser at man bruker dem i flåtestyringssystemene heller.

Det andre spørsmålet er om noen vet om de etter navnendringen kommer til å hete Nettbuss AB eller Nettbuss Sverige AB, eller kanskje noe annet?
Mvh.
Øyvind Berg

Ersa

Citat från: Øyvind Berg skrivet 01 oktober 2010, 21:21:35 PM
Det andre spørsmålet er om noen vet om de etter navnendringen kommer til å hete Nettbuss AB eller Nettbuss Sverige AB, eller kanskje noe annet?

Vet inte, men kör en kvalificerad gissning:
Orusttrafiken AB byter namn till Nettbuss Sverige AB
Som syster- eller dotterföretag har man:
1) Nettbuss Express AB, som driver varumärkena GoByBus & Bus4you. Ägs till majoriteten av Nettbuss.
2) Stadsbussarna Sverige AB, som kör tätortstrafik på nettoavtal i Östersund och Gävle. Numera helägt av Nettbuss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 01 oktober 2010, 21:42:55 PM
Vet inte, men kör en kvalificerad gissning:
Orusttrafiken AB byter namn till Nettbuss Sverige AB
Som syster- eller dotterföretag har man:
1) Nettbuss Express AB, som driver varumärkena GoByBus & Bus4you. Ägs till majoriteten av Nettbuss.
2) Stadsbussarna Sverige AB, som kör tätortstrafik på nettoavtal i Östersund och Gävle. Numera helägt av Nettbuss.

Nettbuss Sverige AB finns redan och äger Orusttrafiken AB, Nettbuss Express och nu då också Stadsbussarna (åtminstone genom Orusttrafiken om uppgiften att det är de som köpt dem är riktig). Nettbuss Express kommer att fortsätta under sina båda marknadsföringsnamn Bus4uou och GoByBus. Detta talar alltså mot att Orusttrafiken kommer att byta namn till Nettbuss Sverige. Vad jag har hört blir det rätt och slätt Nettbuss. Beställningstrafiken kommer att gå under namnet Scandinavian Transfer även fortsättningsvis.

70xxx-numren hos Orusttrafiken är mycket riktigt Nettbuss firmanummer. Det infördes inte omedelbart efter att Nettbuss köpt Orusttrafiken utan lite senare. Många tror att 70xxx-numren är radionummer men så är det alltså inte. Som exempel kan nämnas att bussarna i Ulricehamn är märkta t ex 44401 men denna har numret 70401 hos Orusttrafiken. 44401 är alltså radionumret.



Bjarne-W

"En stor strukturaffär i bussbranschen görs nu av ägarna till bussföretagen KR Trafik och Stadsbussarna Sverige AB. AB Gunnar Sahlén förvärvar Orusttrafikens aktier i KR Trafik och blir därmed ensam ägare till bolaget." Läs mer härÖ
http://www.busstidningen.se/2010/10/01/agarforandringar-i-kr-trafik-och-stadsbussarna-sverige/

Bergenga

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 oktober 2010, 22:10:20 PM
Nettbuss Sverige AB finns redan och äger Orusttrafiken AB, Nettbuss Express och nu då också Stadsbussarna (åtminstone genom Orusttrafiken om uppgiften att det är de som köpt dem är riktig). Nettbuss Express kommer att fortsätta under sina båda marknadsföringsnamn Bus4uou och GoByBus. Detta talar alltså mot att Orusttrafiken kommer att byta namn till Nettbuss Sverige. Vad jag har hört blir det rätt och slätt Nettbuss. Beställningstrafiken kommer att gå under namnet Scandinavian Transfer även fortsättningsvis.

Om det bare blir Nettbuss AB så blir det omtrent som det er i Danmark da. Der heter moderselskapet Netbus Danmark A/S, mens trafikkselskapene i København og Århus bare heter Netbus A/S. I tillegg har man Netbus Turist A/S som driver turisttrafikk i København-området og Tylstrup Busser A/S på Nord-Jylland som fortsatt bruker det gamle navnet. Kanskje man også der kommer til å endre navn snart da.


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 oktober 2010, 22:10:20 PM
70xxx-numren hos Orusttrafiken är mycket riktigt Nettbuss firmanummer. Det infördes inte omedelbart efter att Nettbuss köpt Orusttrafiken utan lite senare. Många tror att 70xxx-numren är radionummer men så är det alltså inte. Som exempel kan nämnas att bussarna i Ulricehamn är märkta t ex 44401 men denna har numret 70401 hos Orusttrafiken. 44401 är alltså radionumret.

Da var det faktisk som jeg trodde da. Selv om jeg ikke forstod det før jeg fikk høre om at Nettbuss har firmanummer på den måten. Om noen vet når de første bussene fikk 70000-nummer så er det interessant for å kunne skrive historikken korrekt. Jeg vil anta at det kan ha tatt flere år før alle bussene fikk dem på, men i systemene har nok alle bussene i prinsippet fått det samtidig.



Det er litt interessant at man hos Orusttrafiken åpent bruker hele nummeret, mens man hos de fleste Nettbuss-selskapene i Norge ikke bruker dem. Det er for eksempel ikke mange busser som har alle fem siffer påmalt.

I den gamle delen av Nettbuss Møre AS (fram til 01.01.2006) hadde man faktisk alle siffer påmalt, men de to første var med langt mindre skrift enn resten, sånn som på denne her; Nettbuss Møre #43105.


UX 45654 hos Nettbuss på Oppdal, 18.06.2008.


Og hos Nettbuss Travel Drammen AS har man på noen av bussene alle fem siffer i samme størrelse, som på #26015:


KH 13032 ved Bø stasjon, 05.07.2007.
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bjarne-W skrivet 01 oktober 2010, 22:35:15 PM
"En stor strukturaffär i bussbranschen görs nu av ägarna till bussföretagen KR Trafik och Stadsbussarna Sverige AB. AB Gunnar Sahlén förvärvar Orusttrafikens aktier i KR Trafik och blir därmed ensam ägare till bolaget." Läs mer härÖ
http://www.busstidningen.se/2010/10/01/agarforandringar-i-kr-trafik-och-stadsbussarna-sverige/

Eller läs mer här  ;)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=39363.0

Staffan Sävenfjord

Citat från: Øyvind Berg skrivet 01 oktober 2010, 23:56:07 PM
Om det bare blir Nettbuss AB så blir det omtrent som det er i Danmark da. Der heter moderselskapet Netbus Danmark A/S, mens trafikkselskapene i København og Århus bare heter Netbus A/S. I tillegg har man Netbus Turist A/S som driver turisttrafikk i København-området og Tylstrup Busser A/S på Nord-Jylland som fortsatt bruker det gamle navnet. Kanskje man også der kommer til å endre navn snart da.


Da var det faktisk som jeg trodde da. Selv om jeg ikke forstod det før jeg fikk høre om at Nettbuss har firmanummer på den måten. Om noen vet når de første bussene fikk 70000-nummer så er det interessant for å kunne skrive historikken korrekt. Jeg vil anta at det kan ha tatt flere år før alle bussene fikk dem på, men i systemene har nok alle bussene i prinsippet fått det samtidig.

De första bussarna med 70xxx-nummer fotograferade jag i april 2008. Jag utgår därför från att ändringen gjordes just 2008.

Bergenga

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2010, 09:26:32 AM
De första bussarna med 70xxx-nummer fotograferade jag i april 2008. Jag utgår därför från att ändringen gjordes just 2008.

Takk! Ja, da var det nok i 2008 ja. Jeg vil tro at man "offisielt" startet med det enten 01.01.2008 og at det tok litt tid før man satte det på bussene, eller at man faktisk startet 01.04.2008. Det er typisk Nettbuss å gjøre ting på det viset såvidt jeg vet.
Mvh.
Øyvind Berg