Orusttrafikens nya kläder

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 juni 2010, 19:54:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

De av Orusttrafikens bussar som går i företagets egna färger skall lackeras om i samma färger som Nettbuss har. Den här är den första förutom en nyleverans, som förut visats på bild i Bussnack. Det skall senare kompletteras med dekaler.

På senaste tiden har jag från flera håll hört att namnet Orusttrafiken skall bort och ersättas av Nettbuss. Jag har dock inte fått detta bekräftat. Beställningstrafiken körs redan under namnet Scandinavian Transfer.

Johan Hansson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juni 2010, 19:54:02 PM
På senaste tiden har jag från flera håll hört att namnet Orusttrafiken skall bort och ersättas av Nettbuss. detta bekräftat.

Fr.o.m 1 Januari 2011 byter Orusttrafiken namn till Nettbuss.
Alla bussar skall lackeras som som bussen ovan
från en säker källa som idag kör på Orusttrafiken.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Bussmicke

Citat från: Johan Hansson skrivet 29 juni 2010, 20:09:20 PM

Suck, ännu ett klassiskt namn försvinner..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Inte direkt förvånande. Nannet Orusttrafiken ser ju lite fel ut på linjetrafikbussar i t.ex Sörmland.
Och företaget Nettbuss Express AB som driver GoByBus och Bus4you har vi ju redan haft ett bra tag.

Angående den skumma lilablå färgen hittade jag denna tråd, som jag helt missat förr:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=24767.0

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan Hansson skrivet 29 juni 2010, 20:09:20 PM
Alla bussar skall lackeras som som bussen ovan
från en säker källa som idag kör på Orusttrafiken.

Jo, det stämmer med vad jag hört också. Fast det är bara de bussar som är i deras egna färger som lackeras om. Sjävklart inte de som används i linjetrafik. Det är väl lite tråkigt för de snygga röda och gula beställningsbussarna men det är bra för de vita skolbussarna. Nu sker ju dock omlackeringen inte över en natt så det lär väl dröja ett tag innan alla är klara.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 29 juni 2010, 20:33:59 PM
Suck, ännu ett klassiskt namn försvinner..

Klassiskt och klassiskt. Stefan Magnusson bildade Orusttrafiken i början av 1990-talet.

Tyvärr är det väl så att geografiska namn kan göra det svårt om man kommer för långt hemifrån. Dessutom vill Nettbuss gärna att deras dotterföretag profilerar sig under deras namn. Så det har kommer inte oväntat. Möjligen då att det tagit oväntat lång tid efter det att Nettbuss köpte Orusttrafiken.

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2010, 20:45:20 PM
Inte direkt förvånande. Nannet Orusttrafiken ser ju lite fel ut på linjetrafikbussar i t.ex Sörmland.

Fast inte så länge till i just Sörmland då ;-) - Nå, väntade just när detta skulle ske, när händer det med KR-trafik då månntro?

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 29 juni 2010, 22:16:13 PM
Fast inte så länge till i just Sörmland då ;-) - Nå, väntade just när detta skulle ske, när händer det med KR-trafik då månntro?

KR Trafik ägs ju bara till en del av Nettbuss så där lär det inte hända något. Dessutom har väl KR Trafik bara någon enstaka buss i egen lackering.

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juni 2010, 22:21:00 PM
KR?  Man har ju en förkortning som inte ser speciellt konstig ut oavsett man kör i Haparanda eller i Östhammar, företagets fullständiga namn används ju inte så ofta dagligdags.

Nej, men man kan ju IAF tycka att Nettbuss kan ha ett egenintresse i att promota sitt namn mer än KR-namnet oavsett...

Jesper Persson

Citat från: virtual1 skrivet 29 juni 2010, 22:16:13 PM
...när händer det med KR-trafik då månntro?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juni 2010, 22:19:36 PM
KR Trafik ägs ju bara till en del av Nettbuss så där lär det inte hända något.

Precis. KR ägs till 51% (minst, kan vara mer) av Gunnar Sahlén AB. Knappast aktuellt med namnbyte i det läget.
Lite skillnad mot ett helägt dotterbolag till Nettbuss....

/Jesper Persson

Hagri

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juni 2010, 21:17:49 PM
Klassiskt och klassiskt. Stefan Magnusson bildade Orusttrafiken i början av 1990-talet.

Tyvärr är det väl så att geografiska namn kan göra det svårt om man kommer för långt hemifrån. Dessutom vill Nettbuss gärna att deras dotterföretag profilerar sig under deras namn. Så det har kommer inte oväntat. Möjligen då att det tagit oväntat lång tid efter det att Nettbuss köpte Orusttrafiken.

Nettbuss är ett betydligt bättre namn än Orusttrafiken.
Allt är ovant i början men det går över.

1896

Att Orusttrafiken byter namn till Nettbuss är bra.

Men en Lila buss, är en ful buss....  :P

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

Nehej ? Men det är ju lite ärligare att heta Nettbuss, om det är Nettbuss som äger företaget.  8)

Ersa

Citat från: 1896 skrivet 30 juni 2010, 19:58:01 PM
Nehej ? Men det är ju lite ärligare att heta Nettbuss, om det är Nettbuss som äger företaget.  8)

Det skulle inte förvåna mig om man i framtiden vill ge sig in och på allvar konkurrera med Nobina, Veolia, Arriva och Keolis/Busslink. Om företaget i framtiden ror hem ett större anbud, rent hypotetiskt i t.ex Blekinge och Nynäshamn passar ju namnet Nettbuss mycket bättre under länstrafiksbolagets logga än vad Orusttrafiken gör. Det gamla namnet ger för allmänheten mest bara sken att det skulle vara nåt liten familjeägd taxiåkare med 3-4 bussar på Orust, medan det nya namnet visar vad företaget egentligen är. Ett stort företag med starka ägare som har verksamhet i tre nordiska länder.

Nu är det ju knappast aktuellt, men om Netbuss om flera år skulle få för sig att styla om hela röda GoByBus till "Netbuss Express" med lila/vita bussar skulle jag inte heller höja på ögonbrynen, utan tycka att likriktningen vore högst naturlig.