Huvudmeny

GDG 1834,1835.

Startat av Nicklas Vasa, 05 september 2007, 18:39:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

I alla mina vagnlistor omnämns dessa ha GDG:s Lier kaross, men för ett antal år sedan stod 1834 i Vintrosa, jag var då dit och tittade på den, och den hade Säffle kaross, om än ombyggd till racebuss, jag gissar att detta var övertagna fordon från något övertaget bolag, kan 1835 haft Säffle kaross den med ? (1834/BYB 966, 1835 avreg.)

Ulf Fernestad

GDG 1834 BYB 966  en volvo/GDG (lier)  11942
GDG 1835 CBG 506  volvo/GDG (lier) 11955
placerade i skaraborg

S Svensson

Kan detta stämma ? Varifrån skulle dessa Säffle komma.
Jag kan tänka mig att det rör sig om B10M Säffle till SJ som fått Swebusnr.
GDG 1834 och 1835 är vad jag kommer ihåg B58 som fått kaross hos GDG Kungälv. Dvs har Alpus kaross.Nu nämns inte Alpus på frontarna alls men de karosserades på samma ställe som Alpus Släp och utförandet är samma nästan som de Gunnar Ruud byggde i Lier. Sören S

Nicklas Vasa

Ja, det är väl föga troligt att man skiftar kaross på en så pass gammal buss ?

Fredrik Mattsson

Citat från: S Svensson skrivet 05 september 2007, 19:07:55 PM
Kan detta stämma ? Varifrån skulle dessa Säffle komma.
Jag kan tänka mig att det rör sig om B10M Säffle till SJ som fått Swebusnr.
GDG 1834 och 1835 är vad jag kommer ihåg B58 som fått kaross hos GDG Kungälv. Dvs har Alpus kaross.Nu nämns inte Alpus på frontarna alls men de karosserades på samma ställe som Alpus Släp och utförandet är samma nästan som de Gunnar Ruud byggde i Lier. Sören S

BYB 966 fick "ny" kaross, om jag inte minns helt galet så var det karossen från fd. SJ 1556 (BLD 367)

S Svensson

När skulle detta hänt ? Har ett minne av att 1556 hamnade på en skrotplats i närheten av Ödeborg! Har någon möjlighet att titta efter. Vem skulle förvärvat 1556 i så fall.Inte GDG eller Swebus !

Björn Forslund

Det är snarare så att någon senare ägare har flyttat över identiteten till ett annat fordon, för att enkelt ta sig förbi gasolbesiktning och liknande. Alltså, har du en gammal slutkörd husbuss, letar du reda på en med samma chassi, flyttar över typskylten och regplåtarna, så är allt klart. Det finns flera sådana exempel.

Nicklas Vasa

1834/BYB 966 ägs av "Svensk Fastighetsdata, Västra Frölunda", så om någon inte tror på mig, så får ni leta reda på bussen och se själva.....

Vad var det för fel på Lier karossen ? Och 1835 var alltså en Lier ?

GDG tog väl över något bolag i Älvsborg i slutet av -70 talet, där bland annat 1705/JWT 726 ingick, en Scania/Deltaplan.

Björn Forslund

Om bussen ifråga var en Lier från början är det sannolikt alltså en annan buss som fått "överta" regnumret om det är en Säfflekaross på den. Ingen skulle väl ens försöka skifta kaross på en buss, när det är enklare att flytta över regskyltar och typskylten.

Nicklas Vasa

Ja, jag tycker också att det låter långsökt, men jag tänkte på chassit som GDG renoverade efter en Ikarus kaross och satte Lier kaross på, tänkte om det fanns en liknande historia.....

Fredriks inlägg vill jag ha vidare utvecklat.....

Björn Forslund

Visst förekommer det att bussar får nya karosser, men då är det alltså frågan om ett rent nybygge på ett rensat chassi, t ex efter brand eller krock. Att plocka över en kaross från en befintlig skrotfärdig buss och flytta över den till ett annat chassi är en ganska så avancerad och tidsödande operation, om det ens går. Den här typen av bussar är inte byggda för att det skall vara möjligt, till skillnad från t ex engelska RT och Spårvägens gamla "höghus" där man kunde byta kaross vid revision.

S Svensson

Tänkte på en sak. Har Du Vasa antecknat regnr på den buss Du sett.
SJ 1556 vet jag inte om den kom i trafik. Men den fick NYTT regnr.
Just nu vet jag inte vad det är för buss Du frågar om. Däremot har jag i stort sett uppgifter om företag som GDG förvärvat på 1970 talet. Det rör sig om några företag i Alingsås,Linjebuss Västgötalinjer,Berden. Just nu ringer det inte in vilket företag som har den Du kallar för 1705.

I Kungälv,Volvo LV återförsäljaren, hittade jag två busskarosser utan underrede för ett antal år sedan. Dels den gröna B10R Carrus Delta och dels en B10B Säffle. Det finns fler exempel på omkarosserade bussar.Gemensamt dock att det rör sig om bussar som testas på något sätt. Undeerredena går vidare lätt att bygga om.

Nicklas Vasa

1834/BYB 966 enligt papper en GDG/Lier kaross, men enligt mina ögon en Säffle kaross.

Jag har inte heller i huvudet alla företagsövertaganden, men det var något i norra Älvsborg, Åmål eller något sådant, jag tänkte om 1834 och 1835 kom därifrån, reg nr överensstämmer ju inte med övriga 18xx serien....

S Svensson

Antecknade Du regnr på den buss DU SÅG ?

Från Ivar Johansson i Tösse så togs det äver två bussar 1983.Och 5 st från Grunds Busstrafik AB. Ingen av dem torde passa in på 1834 eller 1835.

Alltså tacksam för uppgift om regnr  (inte enl GDG lista för den går det inte att gå på).Likaledes vilket är instansat chassienr .Finns troligen vänster sidas framdel  Stansas in i ramen.Om busschassit bytt ch nr så måste detta nr också ändras. Rambyte ??
Mig veterligt byggdes alla B58 med sk.Alpus kaross till GDG. Enda lev utanför SJ-GDG var 1335 som byggdes till Evensöner i Höljes. Byttes in hos Kajsa i Filipstad och GDG förvärvade den för 40 000 kr om jag minns rätt.Denna buss byggdes utan mittdörr.Sören S

j-a

Var det inte 1435 HJT 325 som var i Höljes som sedan hamnade hos GDG i Filipstad?