Huvudmeny

GDG 1834,1835.

Startat av Nicklas Vasa, 05 september 2007, 18:39:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Det stämmer. Jag skrev en siffra fel. Ursäkta !

Vill samtidigt påpeka att detta är enda Kungälvskarosserade (Alpus GDG,formellt ägd av moderbolaget GDG)som hamnade utanför SJ koncernen,när den var ny.GDG var ju ägd av SJ sedan 1 juli 1947.
Före detta ägdes GDG i huvudsak av Göteborgs kommun.Under några år på 20 talets första år talade man om GSG-uttytt Göteborg-Stockholm-Gävle då SWB ingick.GDG  började med biltrafik tidigt och jag tror det var 1932 som GDG övertog ett företag i Åsensbruk. Den stora satsningen på bussar skedde sedan när hastigheten höjdes på järnvägen emellan Göteborg och Mellerud. Det andra kända företaget som togs över var sträckan Göteborg-Kungälv från ABC fabrikerna. Ett tredje företag var ett litet företag i Grums som ägdes av Arvid Carlsson. Denne blev sedan chef för företagets bussar. Simonsson var chef för allt hop.Bussarna kallades formellt BJ Omnibus AB och detta  underordnades formellt GDJ Biltrafik och SDJ biltrafik Dalslands Järnväg var delägare i Edsbygdens busstrafik men DJ ägde formellt också DJ Biltrafik. DJ hade lite knepiga ägandeförhållanden.GDG tog över detta helt 1942. Biltrafiken (buss och lastbil) underordnades alltså BJ OmnibusAB,ägd av GDG,Trafikförvaltningen Göteborg-Dala-Gävle. och kallades då också formellt för GDG Biltrafik AB. Pga dålig lönsamhet frikopplas GDG delvis från SJ. Fram till ca 1965 sköttes GDG biltrafik såsom vilken annan busslinjegrupp som inom SJ.Orsak till att GDG Biltrafik behölls som eget bolag var i huvudsak löneavtal (förarna var  i huvudsak tjänsemän) och pensionsavtal.
Ibland pratar entusiaster om en politik som GDG bedrev i slutet av 30 talet. Men tänk på att jämförelsen emellan 1937 och 1967 haltar mycket. GDG behöll sin persontrafik på järnväg. Man ersatte vissa tåg med bussar i Göte Älvdalen. Men behöll flera tåg. Lilla Edet-Alvhem köres buss. Problemet var att GDG inte förfogade över busstrafik Trollhättan-Lilla Edet förrän 1952.
Jag är medveten om att ämnet är kontroversiellt.Det finns många infallsvinklar.Emellertid behölls GDG biltrafik och formellt är den kvar ännu under namn AB Concordia. Tågen vände i Nygård´länge och kanske hade det varit bättre att elektrifiera till L Edet och vända tågen där istället. GDG tågtrafik,busstrafik och den  lite friare ledningenär fördelar.Nackdelar är att kvoten skulder och eget kapital får betydels. SJ kan ju inte byta en räl knappast utan att det är investring och måste beslutas av statsråd i konselj.Så av den anledningen var det lättare att bedriva busstrafik inom GDG. Men trorts detta köptes de första van Hoolerna in av staten som fördelade dem på GDG,PV och SJ. Nymans bussar ävertog GDG. Detta företag hade blivit statligt genom köp av Eriksbergs varv.

Vi skall nog klara ut vad det är för buss som Vasa sett.Men det är viktigt om den rullar eller inte (gäller allmänt) sedan vilken regnr skylt sitter på och vad är chnr som är instämplat i ramen. Ibland kan det vara så att man sätter på en regnr skylt man har. Köra med denna är inte tillätet mer än  att man har en grön skylt också påsatt. Ofta sitter pantvärdet i själva fordonet. Den som sätter en buss i trafik övertar oftst äldre skulder.Men inte skulder som belastar äldre ägare utan belastar själva fordonet.  Sören S

Nicklas Vasa

Ja, ska vi vara petiga, så kan vi ringa Vägverket och skvallra då....

Fredrik Mattsson

hittade idag en bild på BYB 966 som vi diskuterade, okej inte världens bästa, men det är den andra
bussen från vänster.


Christian Ljunggren

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 07 januari 2008, 22:10:09 PM
hittade idag en bild på BYB 966 som vi diskuterade, okej inte världens bästa, men det är den andra
bussen från vänster.



Första från vänster HAH186 är fd SJ 1557 (fd Sveg). Den såldes till Hälsinge
Limousintrafik i Alfta 91-11-26. Vidaresåld 93-09-03.

/Christian

S Svensson

Tydligen bytt identitet.

Fredrik Mattsson

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 07 januari 2008, 23:49:41 PM
Första från vänster HAH186 är fd SJ 1557 (fd Sveg). Den såldes till Hälsinge
Limousintrafik i Alfta 91-11-26. Vidaresåld 93-09-03.

/Christian

hittad ;)



Christian Ljunggren

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 11 januari 2008, 20:31:48 PM
hittad ;)





Tackar så mycket.
Har kört denna mycket i SJ:s färger, då vi hade den i Åsarna.
Renoverades för ca 200000:- m bl a omb m bladdörrar, omplåtning och lack.
Dessutom ny utbytesmotor och ny växellåda (man K19).
Allt detta 1988. Detta gjordes på fd SJ verkstaden i Söderhamn.
Till och med elementen målades, nåja nästan i alla fall. Man hann inte göra alla
färdiga. Bussen var nämligen borta i månader och chefen i Sveg ville ha den tillbaks, så att lånebussen 1635 kunde återlämnas.
Efter detta var 1557 i toppskick.
När fd SJ Buss/Swebus förlorade trafiken i Berg och Härjedalens kommuner
i upphandling i juni 1991, så såldes bussen för 40000:- (enhetspris). Suck!
Tänk om man hade hållit sig framme då!

Mvh

Christian

bjorn_k

Hmm, Stures... Alltid dom som körde American Airlines Crew från hotellet till flygplatsen (Arlanda) när jag jobbade där... sen dess har jag inte sett dom någonstans... KK?  :-\