Huvudmeny

BussLink 2804

Startat av Rikard, 21 maj 2010, 19:01:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rikard

Busslink 2804 något suddiga mobiltelefon bilder tagna i Partille












Rikard.

CS

Citat från: Rikard skrivet 21 maj 2010, 19:01:09 PM


Alltså inte I-shift i dessa. Tror nog att man hade tjänat på att ha det i Partille, är ändå inte ren stadstrafik och en hel del motorväg/landsväg...

Rikard

Citat från: CS skrivet 21 maj 2010, 21:06:58 PM
Alltså inte I-shift i dessa. Tror nog att man hade tjänat på att ha det i Partille, är ändå inte ren stadstrafik och en hel del motorväg/landsväg...

Tvivlar på det med alla backarna upp o ner är ganska mycket start o stopp i det området inte som t.ex en expressbuss eller liknande.
Rikard.

Ulf Rådeström

Citat från: CS skrivet 21 maj 2010, 21:06:58 PM
Alltså inte I-shift i dessa. Tror nog att man hade tjänat på att ha det i Partille, är ändå inte ren stadstrafik och en hel del motorväg/landsväg...

Men alltså "CS" - vad är problemet. Bara gnäll på båda busstyperna Busslink ska få.
I tråden om nya OmniLink var inte pedalplaceringen bra, och i den här bussen är växellådan fel.

Du har inte kört bussen en centimeter och ändå sågar du båda typerna - kanske det är du som inte passar för bussarna o inte tvärtom om "allt" tycks vara fel?

Lite irriterande om jag ska va ärlig - därför jag reagerar - finns det något bra på busstyperna tycker du - om du orkar skriva det?

CS

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 maj 2010, 21:21:21 PM
Men alltså "CS" - vad är problemet. Bara gnäll på båda busstyperna Busslink ska få.
I tråden om nya OmniLink var inte pedalplaceringen bra, och i den här bussen är växellådan fel.

Du har inte kört bussen en centimeter och ändå sågar du båda typerna - kanske det är du som inte passar för bussarna o inte tvärtom om "allt" tycks vara fel?

Lite irriterande om jag ska va ärlig - därför jag reagerar - finns det något bra på busstyperna tycker du - om du orkar skriva det?
Nu är du inte riktigt rättvis, för jag sa väl knappast att allt var fel?

8500 är bland de trevligare linjevagnar och jag har inte alls något mot helautomat heller. Frågan om växellåda var uppe vid tidiga bilder på dessa bussar och här syns det att det alltså inte är I-shift. I-shift drar betydligt mindre bränsle och det även på linjer med tätare stopp och inte bara på expresslinjer som många tror. Det är fortfarande väldigt fina bussar dom får.

Och självklart har jag kört OmniLink II, annars skulle jag inte uttala mig!

Ulf Rådeström

Citat från: CS skrivet 21 maj 2010, 22:06:54 PM
Nu är du inte riktigt rättvis, för jag sa väl knappast att allt var fel?

8500 är bland de trevligare linjevagnar och jag har inte alls något mot helautomat heller. Frågan om växellåda var uppe vid tidiga bilder på dessa bussar och här syns det att det alltså inte är I-shift. I-shift drar betydligt mindre bränsle och det även på linjer med tätare stopp och inte bara på expresslinjer som många tror. Det är fortfarande väldigt fina bussar dom får.

Och självklart har jag kört OmniLink II, annars skulle jag inte uttala mig!

Ja och nej, men jag tyckte bara du drog fram dom negativa sakerna, liksom i många andra av dina inlägg i andra trådar tyvärr..

Men hur vet du att ZF-växellådan drar mindre bränsle? Jobbar du som tekniker?
Den nya Ecolife 2000 AP-lådan skall ju ha en mycket bra optimering tillsammans med motoralternativet, och kanske till och med är snålare och bättre anpassad för trafiken än I-Shift - eller hur?
Jag är ganska säker på att Busslink knappast väljer en växellåda till en trafik som skulle dra betydligt merbränsle - ligger knappast i deras intresse tror jag - beställarna är nog inga dumskallar ska du se....

Men du får gärna motbevisa med hållbar statistik!

CS

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 maj 2010, 23:40:38 PM
Ja och nej, men jag tyckte bara du drog fram dom negativa sakerna, liksom i många andra av dina inlägg i andra trådar tyvärr..

Men hur vet du att ZF-växellådan drar mindre bränsle? Jobbar du som tekniker?
Den nya Ecolife 2000 AP-lådan skall ju ha en mycket bra optimering tillsammans med motoralternativet, och kanske till och med är snålare och bättre anpassad för trafiken än I-Shift - eller hur?
Jag är ganska säker på att Busslink knappast väljer en växellåda till en trafik som skulle dra betydligt merbränsle - ligger knappast i deras intresse tror jag - beställarna är nog inga dumskallar ska du se....

Men du får gärna motbevisa med hållbar statistik!

Behöver man verkligen jobba som tekniker för att veta en sån sak? Jag har sett siffror på skillnaden i bränsleförbrukning mellan två i övrigt identiska konfigurationer, och det är väl inte direkt en hemlighet att I-shift drar mindre bränsle än en helautomat, snarare ett av deras egna säljargument just för den lådan. Nu var den jämförelsen inte på senaste automatlådan och det är möjligt det skett mirakel där.

Och nej, jag har såklart ingen hållbar statistik som jag kan/får lägga upp här, så vi kan väl för argumentationens skull säga att jag då har helt fel.

CS

För att be om ursäkt att jag satte negativ klang på tråden kan jag bara säga att det är riktigt trevliga bussar ni får i Partille. Trevliga bussar att åka i som passagerare och mycket trevliga att sitta i och köra som förare!

hisen12

dessa vagnar ser mycket trevliga ut.. Trevligt med Säffle 8500.

En liten fundering bara, dessa ska vad jag ha uppfatta det gå Stads, landsort och motorvägstrafik. Men säterna ser ut att vara mer för stadstrafikslinjer..

Trevligt att de finns Säfflevagnar lite här och där i landet, Synd att 8500 snart ska sluta tillverkas:(

Rikard

Citat från: Buslovers92 skrivet 22 maj 2010, 17:23:40 PM
dessa vagnar ser mycket trevliga ut.. Trevligt med Säffle 8500.

En liten fundering bara, dessa ska vad jag ha uppfatta det gå Stads, landsort och motorvägstrafik. Men säterna ser ut att vara mer för stadstrafikslinjer..


E inte så långt till Partille tar 10 minuter på motorvägen sen är det ganska stadslikt i nästan hela resten av området med några undantag. det är oxå väldigt kuperat med flera branta och långa backar i området så de starka motorerna kommer nog uppskattas.
Annars är det nästan ihopbyggt med Göteborg så är helt rätt fordon för trafiken tycker jag.
Rikard.

yngrot

Dörrknappar ser ju inte ut som de brukar göra stannarlampan mitt mellan dörrknappar hur styrs bakdörrar?? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Rikard

Citat från: yngrot skrivet 23 maj 2010, 22:25:29 PM
Dörrknappar ser ju inte ut som de brukar göra stannarlampan mitt mellan dörrknappar hur styrs bakdörrar?? 

De röda knapparna. Den vänstra för fram o den högra för bakdörrarna och finns låsning av bakdörrarna uppe på panelen de två till höger på högra panelen.
Rikard.

yngrot

Ok då är det ju ungefär som det var med dörrvred till vänster.. Tyvärr har nu Hajen lika högt som i våra 8500  resenärer får stå på tå för att kunna läsa i display och se + knappen...  sen gillar jag inte förarfönster med enkelglas och värmetrådar de skymmer sikten en del och tyvärr kyler det en del på vintern ... värmetrådar går ju via spegelvärme på timer ca 10 min tror jag det är
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussfanatikern

Den här bussen har ingen linjenummer- eller linjenummer+destinationsskylt på vänster sida va?

Johan B

Tack för att vi fick se dessa bilder! Trevliga bussmodell, blir ett lyft ute i Partille.

+ Vogelstolar istället för Volvos egna hemska stadsstolar
+ Extraljus både orginal och takmonterat
+ Innåtgående framdörrar
+ Snyggt färgsatt inredning

- Hade hellre sett höga ryggar och säkerhetsbälten just med tanke på att en del motorvägskörning förekommer
- Man ser ut att ha snålat in på möjligheten för föraren att ställa in förarplatstemperaturen individuelllt
- Man har inte valt till möjligheten att "tvångsväxla" automaten, bara R, N, D
- Nattbelysningsknappen verkar sitta i taket (?!)

Sedan kan jag tycka det är synd att man vänt sätena mot varandra i låga delen. Tyvärr blir det sunkigt direkt eftersom en del drägg envisas med att sitta med skorna på motsatta dynan.