Huvudmeny

BussLink 2804

Startat av Rikard, 21 maj 2010, 19:01:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Johan B: det som inte verkar kunna ändras ang temp är till pass.utrymme förarvredet är det till vänster närmast fönster..


Sen är det rätt mkt knappar uppe i taket + f-m radio och digitala färdskrivaren..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Matte

Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2010, 05:44:08 AM
Johan B: det som inte verkar kunna ändras ang temp är till pass.utrymme förarvredet är det till vänster närmast fönster..


Sen är det rätt mkt knappar uppe i taket + f-m radio och digitala färdskrivaren..

På liknande vagnar som heter blandannat 4619-25 3225-26 som finns på Busslink Södertörn så kan man ändra passagerar värme via en reostat på en panel där även förarvärme och defrosterhasighet kan regleras. Sen kan man på dom vagnarna via Volvos färddator som sitter på höger sida på instumentpanelen och med tryck knapparna på sitter på Höger Satelit kan man ställa in Takfläkts temperaturen, Hastigheten på takfläktarna, Värmefläkt för förare & passagerare och Extra värmare(typ Dieselvärmare).
Men denna vagnen ser ut att inte ha den nämda färddator som finns i andra vagnar. Den jag menar är den man kan se bussen på vid färd och om någon dörr är öppen när man har stannat vid HPL.

Johan B

Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2010, 05:44:08 AM
Johan B: det som inte verkar kunna ändras ang temp är till pass.utrymme förarvredet är det till vänster närmast fönster..


Sen är det rätt mkt knappar uppe i taket + f-m radio och digitala färdskrivaren..
Citat från: Matte skrivet 25 maj 2010, 07:58:03 AM
På liknande vagnar som heter blandannat 4619-25 3225-26 som finns på Busslink Södertörn så kan man ändra passagerar värme via en reostat på en panel där även förarvärme och defrosterhasighet kan regleras. Sen kan man på dom vagnarna via Volvos färddator som sitter på höger sida på instumentpanelen och med tryck knapparna på sitter på Höger Satelit kan man ställa in Takfläkts temperaturen, Hastigheten på takfläktarna, Värmefläkt för förare & passagerare och Extra värmare(typ Dieselvärmare).
Men denna vagnen ser ut att inte ha den nämda färddator som finns i andra vagnar. Den jag menar är den man kan se bussen på vid färd och om någon dörr är öppen när man har stannat vid HPL.

Så kan det naturligtvis vara, att man ställer in för passagerarmiljön via fordonsdatorn. Utgick helt enkelt från att när det bara var tre vred på klimatkontrollen så var det ett temperaturvred för hela vagnen. Eftersom det är AC så är ju det enklaste (när det fungerar ;)) automatiskt klimatkontroll, ställ in temperaturen med ett vred och låt automatiken göra jobbet, istället för att rota i menyer.

Bussgubben

Fina bussar detta, men jag tvivlar på att det kommer att fungera att köra med dessa på 513, speciellt på 514 blir detta ett väldigt stort problem!

Rikard

Citat från: Bussgubben skrivet 29 maj 2010, 23:44:11 PM
Fina bussar detta, men jag tvivlar på att det kommer att fungera att köra med dessa på 513, speciellt på 514 blir detta ett väldigt stort problem!

Varför skulle det bli problem med dem? de lastar ca 110-120 pers är nog ganska nära vad de ledbussarna som går där nu.
Volvorna har starka motorer så kommer gå bra uppför alla backarna.
Rikard.

Bussgubben

Citat från: Rikard skrivet 30 maj 2010, 01:41:18 AM
Varför skulle det bli problem med dem? de lastar ca 110-120 pers är nog ganska nära vad de ledbussarna som går där nu.
Volvorna har starka motorer så kommer gå bra uppför alla backarna.
Rikard.

Ja men som du kommer att märka så blir det väldigt stora problem på 514 på den smala gatan innan Puketorp!

Johan B

Citat från: Bussgubben skrivet 30 maj 2010, 12:07:35 PM
Ja men som du kommer att märka så blir det väldigt stora problem på 514 på den smala gatan innan Puketorp!

Så j***a trångt är där inte! Man kommer kanske inte kunna köra lika fort som med kortbussarna (men där är ändå 30) men tar man det bara lugnt så kommer man fram på de flesta ställen även med "stora" bussar. Det gick ju att köra 21xx där utan problem och på dessa nya styr boggin med aktivt så det är ju en förbättring.