Huvudmeny

GUB:s nya gasledbuss

Startat av Niclas Rosenius, 08 maj 2010, 21:08:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Efter att fått ett samtal från mannen med apan att han mött en snorgrön MAN-led på väg norrut vid Arlanda så förstod jag att den måste röra sig om att en av våra nya bussar var på väg hemåt.

Bussen ser likadan ut innuti förutom längst bak där det är en större låda för kylare och intercooler varvid det bara finns 3 sittplatser.

Våra nya bussar kommer att få följande invnr: Gasled 105-112 och 12 m gas 126-131.

Dom kommande 10,5 meters bussarna kommer att hamna nånstans på 800-serien men ej bestämt ännu.

//Niclas

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

AO

Snyggt! Ska bli kul när de kommer i trafik. Men man ser ju mest fram mot att få se 10.5 meters vagnarna. Är det känt om de kommer ha samma lack som de andra nya bussarna eller om de blir gula eller kanske nån helt annan lack?

Man har satt in den äldre modellen på stoppknappar på en gång den här gången ser jag.  ;)

Niclas Rosenius

Citat från: AO skrivet 08 maj 2010, 21:41:23 PM
Snyggt! Ska bli kul när de kommer i trafik. Men man ser ju mest fram mot att få se 10.5 meters vagnarna. Är det känt om de kommer ha samma lack som de andra nya bussarna eller om de blir gula eller kanske nån helt annan lack?

Man har satt in den äldre modellen på stoppknappar på en gång den här gången ser jag.  ;)

Dom korta blir gröna.

Ja, det är skönt att det är dom gamla typen av knappar.

På dom äldre vagnar har dom flesta knappar som sitter mest utsatta för att folk skall råka komma åt att plinga av misstag bytta.

//Niclas

Fredde

Tänkt för en annan marknad, med tanke på hastighetsmätaren? /Fredde

Niclas Rosenius

Citat från: Fredde_J skrivet 08 maj 2010, 22:01:37 PM
Tänkt för en annan marknad, med tanke på hastighetsmätaren? /Fredde

Hur menar du då? Att denna buss skulle nån annanstans eller?

//Niclas

Fredde

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 08 maj 2010, 22:19:16 PM
   Hur menar du då? Att denna buss skulle nån annanstans eller?

//Niclas

Ja, är det inte både km/h och miles...? Den är ju dubbelgraderad... /Fredde

Niclas Rosenius

Citat från: Fredde_J skrivet 08 maj 2010, 22:24:09 PM

Bara för det behöver inte det betyda att den från början skall till en annan marknad.

Det hastighetsmätare som har dubbla graderingar som standard.

Denna buss är beställd från början för GUB.

//Niclas

Fredrik Mattsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 08 maj 2010, 21:54:51 PM
   Dom korta blir gröna.

Ja, det är skönt att det är dom gamla typen av knappar.

På dom äldre vagnar har dom flesta knappar som sitter mest utsatta för att folk skall råka komma åt att plinga av misstag bytta.

//Niclas

när man har skorna på sätet :P

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 08 maj 2010, 22:24:09 PM

I Storbritannien, USA och Canada är det väl oftast tvärtom? Dvs miles/h i den yttre stora mätaren, samt km/h innanför.
Sen är jag nog tyvärr rätt ensam om att tycka det är tråkigt att Uppsalas MAN-förare/passagerare aldrig får pröva på den polske lillebrodern.

Mathias Rickman

Niklas Bygdestam

Nu kommer väl de sista Scania CN 113 ledbussar att försvinna antar jag? För de rullar ju redan på rätt mycket övertid mot vad man innan hade tänkt

Och när 10,5 metersbussarna levereras lär väl alla Ontario II försvinna. Ontario II kommer nog inte många att sakna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

jocke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 maj 2010, 01:43:19 AM
Nu kommer väl de sista Scania CN 113 ledbussar att försvinna antar jag? För de rullar ju redan på rätt mycket övertid mot vad man innan hade tänkt

Och när 10,5 metersbussarna levereras lär väl alla Ontario II försvinna. Ontario II kommer nog inte många att sakna

Ne men ack vad ja kommer sakna CN113 leden
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Bjorkm

Trevliga bilder, ska bli intressant att se dessa i trafik.

Citat från: jocke skrivet 09 maj 2010, 03:03:58 AM
Ne men ack vad ja kommer sakna CN113 leden
Man kanske kommer sakna den lite men den är inge vidare trevlig att åka i om man siter långt bak,
när dörrarna längst bak öppnas så låter det som om världen går under.  :P