Huvudmeny

GUB:s nya gasledbuss

Startat av Niclas Rosenius, 08 maj 2010, 21:08:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Niklas Bygdestam

Citat från: jocke skrivet 09 maj 2010, 03:03:58 AM
Ne men ack vad ja kommer sakna CN113 leden

Jag måste erkänna att det är med lite blandade känslor som jag ser dessa bussar försvinna. Jag kommer också på många sätt att sakna bussarna. En epok här i Uppsala går faktiskt i graven när dessa försvinner. De är de sista bussarna här i Uppsala som så att säga bär drag av Scania CR 112. Bussarna är på många sätt trevliga. Jag tycker helt klart att de egentligen känns bekvämare att åka i än moderna stadsbussar. Många förare kommer också givetvis att sakna dessa. Antingen för att de kan ha varit roligare att köra än de andra eller för att vissa förare helt enkelt tycker att denna äldre generation bussar är bättre än det som är modernt

Men trots alla dessa argument och nostalgi till trots tycker jag ändå det är på tiden att de försvinner. Stadstrafik här i Uppsala ska vara väl fungerande, modernt och funktionellt. Det är inget bussmuseum för oss entusiaster. Och man har i ett antal år nu eftersträvat att bara ha bussar med lågt golv och i ett antal år till och med gått ut bland kunderna att man eftersträvar bara lågt golv på bussarna. Därför är det på många sätt illa när man då kommer med en buss med högt golv och försvårar för barnvagnar eller passagerare med rörelsehinder. Ska man ha en funktionell trafik måste man förnya bussarna och då kan man inte behålla bussar med idag helt otidsenliga funktioner, hur trevliga, bra och charmiga de än är

Jag har dessutom träffat på ett par personer som åkt mycket på de linjer som just de här bussarna gått på och den ena går på kryckor och den andra har rollator. Båda har givetvis nytta av bussar med lågt golv. Men dessvärre har de alltså regelbundet fått åka i bussar med högt golv och kliva i trappor. De har varit arga över att just deras linje måste ha dessa i deras tycke förskräckliga gamla bussar medan alla andra linjer har modernare bussar utan trappor. Jag har till och med hört uttal som att de känner sig lite diskriminerade att få stå ut med dessa bussar när andra kan slippa detta

Och så är faktiskt dessa bussar numera rätt hårt nedslitna i inredningen idag

Så hur charmiga bussarna än är, så tycker jag verkligen att det är på tiden att de äntligen får försvinna och ersättas med moderna och tidsenliga bussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan B

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 08 maj 2010, 22:43:24 PM
   Bara för det behöver inte det betyda att den från början skall till en annan marknad.

   Det hastighetsmätare som har dubbla graderingar som standard.

   Denna buss är beställd från början för GUB.

   //Niclas

Säkert en standardisering inom Neoman. Neoplan har ju på senare år haft dubbelgradering i hastighetsmätaren oavsett marknad. Nu på Neoplans senaste instrumentpanel så verkar ju kombiinstrumentet vara gemensamt med MAN. Endast en modell av kombiinstrument är som bekant billigare att producera/hålla i lager än två.

Jacob

Den ser inte dum ut :) Är det den nya standardlacken som 315-320 fick?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius



   Ja. Det stämmer.

   //Niclas

Jacob

När beräknas den första vara i trafik? och när beräknas de korta komma?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob Almgren skrivet 09 maj 2010, 17:41:22 PM
När beräknas den första vara i trafik? och när beräknas de korta komma?

//Jacob

    Det är 2 bra frågor.

    Ingen aning. Först skall dom färdigmonteras med komradio, biljettmaskiner osv...

    //Niclas

   

76

Dubbla barnvagnsplatser!

*dansar av lycka*

yngrot

Alltid trevligt med lite nya bussar. Är det element på båda sidor bak i bussen?? På bilden ser man för ovanlighetens skull element på dörrsidan vilket inte brukar vara på MAN Neoplan..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina