Huvudmeny

Dagens skönhet...

Startat av Bussmicke, 30 april 2010, 23:15:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke



En jämförelse..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussfanatikern

Vad hade denna busstyp för SL-littera?

Niclas Wennerlid


Mikael T Nilsson

Mycket trevligt! Denna serie H9:or hos Täby bestod av 4421-30. Numera ingår även 4431 i Täbys vagnpark. Ett antal av 44xx-vagnarna finns i Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

4432 då, hette väl H9B
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kaxen

Vilket gammalt skrot de kör med. Som förare skulle jag skämmas om jag kom med en buss som 4427.

buskörare

Citat från: Kaxen skrivet 01 maj 2010, 12:55:46 PM
Vilket gammalt skrot de kör med. Som förare skulle jag skämmas om jag kom med en buss som 4427.

Och jag skäms i våra nya (årsmodell 2009) OmniLinkII-or. Skulle inte förvåna mig om 4427 går bättre än många av dom nyare bussarna faktiskt.

Ersa

Citat från: Kaxen skrivet 01 maj 2010, 12:55:46 PM
Vilket gammalt skrot de kör med. Som förare skulle jag skämmas om jag kom med en buss som 4427.

Inte behöver du skämmas om du skulle framföra 4427 i Täby/Danderyd eller Roslagen. Inte en enda resenär höjer åt ögonbrynen för denna typ av Säfflekaross där. Möjligtvis blir resenärerna lite gladare att åka i en äldre buss. Lite dammigare kan de vara, men samtidigt så mycket tystare invändigt än en bullrig ny B9S.

Skulle man däremot komma med en omlackad 4427 i många andra län skulle folk tro att det var en gammal veteranbuss. I t.ex Jämtland försvann ju t.ex denna kaross helt redan den 31 dec 2000. ;)

BadTab

4427 körde jag från Västerås i vintras, trött, vinglig och sliten skulle jag kalla den, synd för när en kärra av den här typen är fräsch och går som den ska så är de bland det bästa man kan åka..


Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

bisquit

Håller med föregående talare. Att om en Hederlig Säffle 2000 vagn servars på rätt sätt. Och hanteras varsamt av förarna. (vilket tyvärr inte görsalls) Så är det en av de bästa bussar som någonsin har byggts. Åker hellre en gammal Säfflevagn än en ny Omnilink. Idag vet man knappt hur man bygger en riktig robust buss. Sen för att inte tala om alla juveler till förare.. Som inte vet hur man skall framföra ett fordon. Finns en del chaufförer som jag inte ens skulle vilja möta i trafiken när jag är ute och kör.. Tycker de skulle ta och renovera alla gamla Säfflevagnar och byta till en Euro5 motor m.m. Så kan de hålla många år till.. 8) Men de måste det vara högre körkrav på de som kör de..

Johan B

Tror att det Kaxen vill säga är att bara för att bussen är gammal behöver den inte se ut som f-n för det. Denna tycker jag inte är ett dugg representativ och jag förstår inte hur företag kan med att låta sina fordon se ut så här. Att bussen sen är en bra konstruktion och fin att köra är en sak men det ska se snyggt ut gentemot kunden också (för vi vill väl att de fortsätter att åka så att vi tjänar pengar?).

Andreas

Citat från: Johan B skrivet 07 maj 2010, 17:52:09 PM
Tror att det Kaxen vill säga är att bara för att bussen är gammal behöver den inte se ut som f-n för det. Denna tycker jag inte är ett dugg representativ och jag förstår inte hur företag kan med att låta sina fordon se ut så här. Att bussen sen är en bra konstruktion och fin att köra är en sak men det ska se snyggt ut gentemot kunden också (för vi vill väl att de fortsätter att åka så att vi tjänar pengar?).
Om dessa skall skickas iväg till skrot, så kan vi väl skicka iväg Omncity, B9S mfl.? Omnicitylederna i Stockholms innerstad är nog de absolut tröttaste bussarna som jag har färdats i, det finns ett flertal backar på både linje 1 och 4, där man nästan alltid med dessa bussar kan känna att de nästan inte klarar backarna. Visst, de har rullat hårt sedan de började komma 1998, men se även på moderna bussar som exempelvis B9S:arna, där remsor hänger och slänger under vissa bussar, karossdelar med mera som lossnar hit och dit... Ok, jag menar inte att detta inte har hänt de äldre Säfflebussarna exempelvis, men en hel del av dem ser ur min synpunkt riktigt fräscha ut för att vara 13 år gamla, däribland denna, jämfört med vissa B9Sar som kanske är 4, 5 år gamla.

Johan B

Citat från: Andreas skrivet 07 maj 2010, 18:17:56 PM
Om dessa skall skickas iväg till skrot, så kan vi väl skicka iväg Omncity, B9S mfl.? Omnicitylederna i Stockholms innerstad är nog de absolut tröttaste bussarna som jag har färdats i, det finns ett flertal backar på både linje 1 och 4, där man nästan alltid med dessa bussar kan känna att de nästan inte klarar backarna. Visst, de har rullat hårt sedan de började komma 1998, men se även på moderna bussar som exempelvis B9S:arna, där remsor hänger och slänger under vissa bussar, karossdelar med mera som lossnar hit och dit... Ok, jag menar inte att detta inte har hänt de äldre Säfflebussarna exempelvis, men en hel del av dem ser ur min synpunkt riktigt fräscha ut för att vara 13 år gamla, däribland denna, jämfört med vissa B9Sar som kanske är 4, 5 år gamla.

Ja nu menade jag ju inte att nya bussar per automatik är i bättre skick än gamla. 4427 skulle jag inte vilja ha mitt företagsnamn på, inte heller en B9S i samma skick.

Fredrik Klint

Citat från: Bussmicke skrivet 30 april 2010, 23:15:11 PM


Bussen bakom till höger, är det en kortvagn? Inbillar mig att det är en ledvagn, för bussen bredvid (Säffle 2000NL) bör rimligen vara en ledvagn och de ser ju lika långa ut... Den har ju helröd akter! Men alla B9S förutom Nobina 6152 har ju vitt runt bakrutan...