Busslink 5684 - nylackerad i SL-rött från stomlinjeblått

Startat av Mikael T Nilsson, 27 april 2010, 17:02:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

F.Å

Citat från: Bussmicke skrivet 30 april 2010, 10:21:16 AM
3636-40 är väl ännu utlånade(?) till Råsta.

Det stämmer än så länge, vi har även 3667 på lån.

Frippe Fribas

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 01 maj 2010, 09:14:02 AM
Och även 3678. Men alla åtta (3678-85) verkar inte ha tagits i trafik än.
Nej, 3678-80 står i garaget även om 80:an väntar på åtgärd av förarstolen.
Övriga är på gång (står hos JMR) och väntas i trafik under veckan som kommer.
Därefter skall det börja flyttas bussar mellan div. garage allteftersom bussarna byter färg är det tänkt.
//Fredrik

Bussmicke

Var det bara tillfälligt 3679 var ute? (som du såg på bilden)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 02 maj 2010, 14:05:46 PM
Var det bara tillfälligt 3679 var ute? (som du såg på bilden)

Just nu är det ju ett visst överskott på blå bussar, så de nye har inte så bråttom ut.

/Ted

M224

Trodde tråden handlade om 5684 och dess omlackering...  :P

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

3678-79 försökte jag tappert prångla ut under fredagen, men av vissa skäl var det inte helt enkelt att sätta ut dem.
5441-50 undantaget 5444-45 som är i Norrtälje kommer att tas ur trafik när de resterande etanolarna kommer.
Men hav förtröstan, H23:ornas tid på 178:an är inte förbi för det, de kommer att  göra en bejublad(?) comeback i sommar...
I mellantiden kommer de dock att synas i trafiken ändå eftersom de kommer att användas av linjeutbildningen i Roslagen under våren.
Men till hösten skall det enligt planen bara rulla B9:or och etanolscanior på 178:an.
Alla 56xx-vagnar blir röda senast under sommaren (5677 och 5684-86 har redan blivit röda även om jag inte sett 85:an själv ännu).
5683 kommer att gå till lack så snart som möjligt, den är nu nästan helt återställd efter olyckan vid Järva Krog förra året.
Det har tagit lång tid att lappa ihop just 83:an då Volvo haft svårt att leverera delar vilket gjort att vi till slut fick klartecken att lösa problemet själva.
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 maj 2010, 08:10:36 AM
3678-79 försökte jag tappert prångla ut under fredagen, men av vissa skäl var det inte helt enkelt att sätta ut dem.
5441-50 undantaget 5444-45 som är i Norrtälje kommer att tas ur trafik när de resterande etanolarna kommer.
Men hav förtröstan, H23:ornas tid på 178:an är inte förbi för det, de kommer att  göra en bejublad(?) comeback i sommar...
I mellantiden kommer de dock att synas i trafiken ändå eftersom de kommer att användas av linjeutbildningen i Roslagen under våren.
Men till hösten skall det enligt planen bara rulla B9:or och etanolscanior på 178:an.
Alla 56xx-vagnar blir röda senast under sommaren (5677 och 5684-86 har redan blivit röda även om jag inte sett 85:an själv ännu).
5683 kommer att gå till lack så snart som möjligt, den är nu nästan helt återställd efter olyckan vid Järva Krog förra året.
Det har tagit lång tid att lappa ihop just 83:an då Volvo haft svårt att leverera delar vilket gjort att vi till slut fick klartecken att lösa problemet själva.
//Fredrik

Tack för dessa intressanta uppgifter. Jag kan rapportera att även 5682 har blivit SL-röd och bifogar en bild från idag. Bussen har inte hunnit märkas med inv.nr. Här är bussen på en av Busslink Täbys turer på "Norrtäljes" linje 639.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael Ringmarck

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 maj 2010, 20:21:24 PM
Tack för dessa intressanta uppgifter. Jag kan rapportera att även 5682 har blivit SL-röd och bifogar en bild från idag. Bussen har inte hunnit märkas med inv.nr. Här är bussen på en av Busslink Täbys turer på "Norrtäljes" linje 639.

Härlig bild! Är den tagen igår? Tycker mig känna igen föraren och så mötte jag en B12a en liten bit efter Väsby stuteri när jag var påväg upp till Hallstavik i 6362.

Mikael T Nilsson

Citat från: Mrbuss skrivet 08 maj 2010, 10:25:15 AM
Härlig bild! Är den tagen igår? Tycker mig känna igen föraren och så mötte jag en B12a en liten bit efter Väsby stuteri när jag var påväg upp till Hallstavik i 6362.

Tack!  :) Ja, bilden togs igår. B12:orna gör sig bra i Roslagstrafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Frippe Fribas

Jag håller med, men SL verkar inte vara av samma åsikt och har bestämt att det skall vara lågentré eller låggolv på 639 from Vintertidtabellens början i augusti.
Därmed minskas deras insatsmöjligheter i Roslagen drastiskt från Täbys sida.
//Fredrik