Huvudmeny

Döden lurar

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 april 2010, 22:56:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Man kan ju undra hur hjärnan är möblerad på den här damen som för att vinna ett par meter gick precis bakom bussen, som i princip var klar för avgång. Bussföraren hade ju inte haft en chans att se henne. Behöver väl kanske inte sägas att bussplanen inte får beträdas.

Möllers

Det gjorde jag en gång näre vid ängelhom en gång ner jag var bakom den hade den baken i viste jag inte till då var bakom den då .
Men fick springa där ifrån.

SimonB

Det där är tyvärr något som händer mig var dag när jag kör distribution inne i Lund, och inte alls något udda.
Folk har ingen som helst respekt för tunga fordon, och springer precis bakom lastbilen medan man backar (att folk springer var iofs inte sant. Folk går lugnt och fridfullt, gärna med en barnvagn eller en rullator). Eller så kastar man sig ut med cykel precis framför en medan man kör framåt...  >:(

Ersa

Backljus och pipande signal är dessutom okända begrepp. En enda gång i mitt liv har jag i tjänsten handgripligen hindrat en människa att gå in bakom en redan backande buss, efter att han ignorerat ord och tecken. Han skrek "FAN!" åt mig, men jag skrek ännu högre då jag högljutt ifrågasatte hans beteende, varvid han avvek från platsen ;) Orden jag uttalade passar sig dock inte i skrift här, då ett återgivande lär leda till avstängning. ::)

Denna bild skulle lika gärna kunna vara tagen i Östersund, där liknande incidenter hänt ofta.

a32

Liknande situationer är inte ovanliga i Stockholms buss och spårvägstrafik (dock backar vi inte spårvagnar), men den nonchalans som folk har gärna babblandes i mobilen samtidigt och inte alls har pejl på verkligheten utanför sin lilla bubbla.

Sen blir det stora feta rubriker när en olycka händer och de flesta vill då hänga föraren och operatören och alla tycker synd om "offret" som vid tillfället saknade allt omdöme och hjärnaktivitet.
Men det är ändå en medveten handling av den går eller cyklar.

/a32  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 21 april 2010, 00:01:47 AM
Backljus och pipande signal är dessutom okända begrepp. En enda gång i mitt liv har jag i tjänsten handgripligen hindrat en människa att gå in bakom en redan backande buss, efter att han ignorerat ord och tecken. Han skrek "FAN!" åt mig, men jag skrek ännu högre då jag högljutt ifrågasatte hans beteende, varvid han avvek från platsen ;) Orden jag uttalade passar sig dock inte i skrift här, då ett återgivande lär leda till avstängning. ::)

Denna bild skulle lika gärna kunna vara tagen i Östersund, där liknande incidenter hänt ofta.

Visserligen hade bussföraren inte startat motorn ännu och backsignalen var inte heller i gång. Men även om så hade hänt hade den mycket lätt kunnat förväxlas med den buss som just håll på att backa ut lite längre upp i bilden. Dessutom går ju hon så nära bussen att hon nästan putsar bakpartiet och skulle inte han en chans om föraren börjat backa.

Men jag har ju sett folk på Göteborg C som hoppat ut 15 meter framför ett ankommande pendeltåg för att vinna 25 meter. Vid något tillfälle sade jag till (jag var uniformerad) och fick svaret att det hade jag inte med att göra. När jag nämnde vad sådant kostar i ordningsavgift så blev det en axelryckning. Tyvärr hade jag inte rätt att utfärda föreläggande om sådan, men det kunde ju knappast den som tog genvägen veta.

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2010, 08:46:12 AM
Men jag har ju sett folk på Göteborg C som hoppat ut 15 meter framför ett ankommande pendeltåg för att vinna 25 meter. Vid något tillfälle sade jag till (jag var uniformerad) och fick svaret att det hade jag inte med att göra. När jag nämnde vad sådant kostar i ordningsavgift så blev det en axelryckning. Tyvärr hade jag inte rätt att utfärda föreläggande om sådan, men det kunde ju knappast den som tog genvägen veta.

Det borde han veta, det tillhör nog rimlig allmänbildning att inte vem som helst kan utfärda föreläggande av ordningsbot.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 21 april 2010, 09:28:15 AM
Det borde han veta, det tillhör nog rimlig allmänbildning att inte vem som helst kan utfärda föreläggande av ordningsbot.  :)

Nu vet jag inte om man kan kalla en järnvägsman i uniform för vem som helst i sammanhanget. I synnerhet inte som mitt uppdrag vid det här tillfället var att bland annat hålla ordning på plattformarna.

Ersa

Citat från: a32 skrivet 21 april 2010, 08:33:45 AM
Sen blir det stora feta rubriker när en olycka händer och de flesta vill då hänga föraren och operatören och alla tycker synd om "offret" som vid tillfället saknade allt omdöme och hjärnaktivitet.
Men det är ändå en medveten handling av den går eller cyklar.

Du kanske skulle börja på kvällspressen? Tänk att få se en löpsedel som innehåller texten:
PERSON UTAN OMDÖME OCH HJÄRNAKTIVITET
;D

Jag tänker därefter på incidenten i Uppsala under 2009 när en bilist blev "prejad" av en buss (som försökte byta fil med tydligt blinkade vänsterblinkers), dvs det fanns inte utrymme att kasta sig om. Denne bilist hoppade då ut och sprang in i bussen för att ge föraren ett slag i ansiktet. Inget eget ansvar här inte, och media blåste bara upp det faktum att en tjänstledig bussförare ombord på bussen gav tillbaka i självförsvar - vilket många tyckte var fel! :o

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2010, 10:28:13 AM
Nu vet jag inte om man kan kalla en järnvägsman i uniform för vem som helst i sammanhanget. I synnerhet inte som mitt uppdrag vid det här tillfället var att bland annat hålla ordning på plattformarna.

Nonchalansen är stor när kulturer krockar. Många utskällningar har jag hört terminalvärdarna på Cityterminalen få då de bestämt säger åt folk att inte dra i handtaget på nödutgången märkt med LARMAD NÖDUTGÅNG. EJ GENOMGÅNG i 10 cm höga bokstäver, eller i lastluckor på parkerade låsta bussar skyltade "Ej i trafik" som inte ska ut i trafik. Här kommer det uniformerad personal som förbjuder dem från att göra precis som de vill? Snacka om fräckt! ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 21 april 2010, 10:33:42 AM
Nonchalansen är stor när kulturer krockar. Många utskällningar har jag hört terminalvärdarna på Cityterminalen få då de bestämt säger åt folk att inte dra i handtaget på nödutgången märkt med LARMAD NÖDUTGÅNG. EJ GENOMGÅNG i 10 cm höga bokstäver, eller i lastluckor på parkerade låsta bussar skyltade "Ej i trafik" som inte ska ut i trafik. Här kommer det uniformerad personal som förbjuder dem från att göra precis som de vill? Snacka om fräckt! ::)

Ja, i sådant fall är det skönt att kunna tala om att det finns sanktioner för den som bryter mot förbudet. Även om man inte har rätt att utkräva sådana sanktioner så kan man ju alltid skrämmas. Förutsättningen är ju dock att det verkligen finns sådana sanktioner och det tror jag inte det gör vid Cityterminalen eller vilken busstation som helst. Något tydligt skyltat förbud att springa bakom eller framför bussarna på Cityterminalens nedre plan finns ju inte heller. Allt sådant är betydligt hårdare reglerat vid järnvägen.

Möllers

Här jag bilden på bussen som skulle baka på mig han springa där ifrån.

Uploaded with ImageShack.us

the0fiskis

varför har man inte back kamra eller back varnare  :)

Dson

Jag skulle misstänka att det skulle bli alldeles för dyrt att installera en backkamera på varje buss. Backvarnare (En pipande signal, om vi talar om samma sak?) har väl i stort sett samtliga bussar vad jag vet?

Ted Selander

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2010, 10:28:13 AM

Hade plattformarna kommit i oordning?

/Ted som vet att man inte ska eller borde, men det är lockande ibland.  :-X