Huvudmeny

Döden lurar

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 april 2010, 22:56:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Dson skrivet 22 maj 2010, 10:50:34 AM
Jag skulle misstänka att det skulle bli alldeles för dyrt att installera en backkamera på varje buss. Backvarnare (En pipande signal, om vi talar om samma sak?) har väl i stort sett samtliga bussar vad jag vet?

Backljus och en pipande signal är numera nära nog standardutrutsning, ja. Men det hindrar ju inte folk utan hörlurar från att ändå gå ut och ställa sig bakom en pipande buss utan att förstå vad som händer. Jag har sett flera incidenter där långsamt smygande lastbilar, främst postbilar, med kraftiga backsignaler och många starka backljus har puttat till folk lite lätt, trots att de pipit sig närmare och närmare i över 10 sekunder.

SimonB

Citat från: Dson skrivet 22 maj 2010, 10:50:34 AM
Jag skulle misstänka att det skulle bli alldeles för dyrt att installera en backkamera på varje buss. Backvarnare (En pipande signal, om vi talar om samma sak?) har väl i stort sett samtliga bussar vad jag vet?

Den kostnaden är nog marginell, och en backkamera är nog så välinvesterade pengar. Åtminstone i stadstrafik.

the0fiskis

backvarnare så mennade jag en sån som låter hos föraren (finns på vissa personbilar)  ::)