Skippa viseringen helt?

Startat av buskörare, 17 april 2010, 14:50:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Är det nästa steg? Efter ett antal misshandelsfall på kort tid och extrainsatta väktare på en linje (inte bara en linje som är drabbad dock) så har vi börjat diskutera hur 17 man ska komma till rätta med detta. Förr var det rånrisken, då togs kontanterna bort. I Örebro och så även ute på ön då så har det istället blivit viseringen som är farlig. Och är numera den mest hotfulla delen i jobbet. Jag är helt emot en nolltaxa, jag tror inte på det i längden. Men kanske skulle det ändå funka med en slopad visering? Dvs trafikanten blir helt ansvarig för giltig biljett (vilket förvisso SL har idag redan, men ändå ligger det på oss också att se till att alla har det) och får i princip välja själv.
Det skulle förstås kräva att SL satte in fler kontrollanter, så huruvida det är kostnadseffektivt vette 17. Men riskerna för oss kanske skulle minska. Tillsammans med (fungerande  ::) ) kameror så kanske...

Finns det inte sånt nånstans redan? Göteborg? Eller var? Hur funkar det där?

Nico

Tja, själv är jag inte negativ till öppna spärrlinjer och flera kontroller. T.ex. i Tyskland så har det väl fungerat så på flera håll under bra många år. Brukar själv uppskatta det när man t.ex. är i München osv. Köper oftast ett dagskort och medelst det har jag då sedan fritt tillträde till S-Bahn, U-bahn, spårvagnar och bussar. Däremot får man vara beredd på att det kan komma en kontroll lite nu och då, både då civila sådana såväl som uniformerade, men det är sällan det verkar vara några problem.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anton i Axvall

Göteborg har det på sina spårvagnar, och snart även stadsbussarna, och där fungerar det ju inte så bra.

buskörare

Citat från: Anton i Axvall skrivet 17 april 2010, 15:30:45 PM
Göteborg har det på sina spårvagnar, och snart även stadsbussarna, och där fungerar det ju inte så bra.

Vad är det som inte fungerar då? Lite info vore trevligt  ;)

buskörare

Citat från: Nico skrivet 17 april 2010, 15:10:19 PM
Tja, själv är jag inte negativ till öppna spärrlinjer och flera kontroller. T.ex. i Tyskland så har det väl fungerat så på flera håll under bra många år. Brukar själv uppskatta det när man t.ex. är i München osv. Köper oftast ett dagskort och medelst det har jag då sedan fritt tillträde till S-Bahn, U-bahn, spårvagnar och bussar. Däremot får man vara beredd på att det kan komma en kontroll lite nu och då, både då civila sådana såväl som uniformerade, men det är sällan det verkar vara några problem.

Man måste ju spara en hel del tid också? Slippa stå i kö för att få sin biljett viserad, lastning genom flera dörrar osv?

Nico

Visst sparar det tid då man givetvis kan kliva på genom alla dörrar osv. Hur väl det hela sedan fungerar är däremot direkt avhängigt vilka resurser som kontrollanterna har. Ett krav eller hot om detta väger väldigt lätt när motparten är medveten om att risken för sanktion är liten eller obefintlig. I SL-land plankar folk numera helt öppet, väl medvetna om att det i stort inte händer något ens om det står ett par poliser och ser på. Det som spökar i Göteborg är väl just att man inte har sett till att det finns erforderliga kontrollresurser?  

För att en öppen spärrlinje mm. ska ha en chans att fungera så måste det nog de insatser som framförallt trafikutövaren, men även samhället och myndigheterna, bidrar med stå i korrelation till de krav den öppna spärrlinjen kräver. På vissa håll i världen så finns ibland en speciell transportpolis som håller koll och backar upp, likaså kan viss lagändring komma att krävas. Inte för att jag tror att det kommer att ske, men i SL-land så skulle man i så fall initialt kunna ersätta spärrexpeditörer och konduktörer med kontrollanter.

Skulle detta händelsevis ändå komma att ske någon gång i framtiden så skulle det inte heller vara fel att i så fall låta nuvarande T-banepolisen förstärkas och utgöra en grupp som jobbade primärt mot kollektivtrafiken. Allt detta är dock nog en utopi... tänk på att vi fortfarande har stämpeln (den som skulle fungera som ett provisorium i ett par månader) kvar efter 37 år!  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 17 april 2010, 15:51:03 PM
Visst sparar det tid då man givetvis kan kliva på genom alla dörrar osv. Hur väl det hela sedan fungerar är däremot direkt avhängigt vilka resurser som kontrollanterna har. Ett krav eller hot om detta väger väldigt lätt när motparten är medveten om att risken för sanktion är liten eller obefintlig. I SL-land plankar folk numera helt öppet, väl medvetna om att det i stort inte händer något ens om det står ett par poliser och ser på. Det som spökar i Göteborg är väl just att man inte har sett till att det finns erforderliga kontrollresurser?  

För att en öppen spärrlinje mm. ska ha en chans att fungera så måste det nog de insatser som framförallt trafikutövaren, men även samhället och myndigheterna, bidrar med stå i korrelation till de krav den öppna spärrlinjen kräver. På vissa håll i världen så finns ibland en speciell transportpolis som håller koll och backar upp, likaså kan viss lagändring komma att krävas. Inte för att jag tror att det kommer att ske, men i SL-land så skulle man i så fall initialt kunna ersätta spärrexpeditörer och konduktörer med kontrollanter.

Skulle detta händelsevis ändå komma att ske någon gång i framtiden så skulle det inte heller vara fel att i så fall låta nuvarande T-banepolisen förstärkas och utgöra en grupp som jobbade primärt mot kollektivtrafiken. Allt detta är dock nog en utopi... tänk på att vi fortfarande har stämpeln (den som skulle fungera som ett provisorium i ett par månader) kvar efter 37 år!  :P

Haha, nä du har rätt i att det inte verkar mala så fort i SL's kvarnar  :P Ändå ska dom ha credit för att dom lagt ut försäljningen på så många ställen, nått t.ex Länstrafiken i Örebro inte skötte speciellt bra. Men kanske nått att jobba för. Även om jag nog tagit pension om 37 år  ;D

HJP

Citat från: buskörare skrivet 17 april 2010, 14:50:52 PM
Är det nästa steg? Efter ett antal misshandelsfall på kort tid och extrainsatta väktare på en linje (inte bara en linje som är drabbad dock) så har vi börjat diskutera hur 17 man ska komma till rätta med detta. Förr var det rånrisken, då togs kontanterna bort. I Örebro och så även ute på ön då så har det istället blivit viseringen som är farlig. Och är numera den mest hotfulla delen i jobbet. Jag är helt emot en nolltaxa, jag tror inte på det i längden. Men kanske skulle det ändå funka med en slopad visering? Dvs trafikanten blir helt ansvarig för giltig biljett (vilket förvisso SL har idag redan, men ändå ligger det på oss också att se till att alla har det) och får i princip välja själv.
Det skulle förstås kräva att SL satte in fler kontrollanter, så huruvida det är kostnadseffektivt vette 17. Men riskerna för oss kanske skulle minska. Tillsammans med (fungerande  ::) ) kameror så kanske...

Finns det inte sånt nånstans redan? Göteborg? Eller var? Hur funkar det där?
Jag brukar förespråka nolltaxa på lokaltrafik, men får alltid på skallen. Men det skulle snabba upp trafiken, eftersom man slipper visering och köer. Det skulle bli betydligt enklare, eftersom man slipper en hantering med värdepapper (=färdbesvis). Jag tror också, att det skulle bli billigare, ur samhällsekonomisk synvinkel. Alltså, ingen skattehöjning. Man slipper biljettförsäljare, tunnelbanespärrar. Man slipper också kontrollanter, som av många uppfattas som provocerande.

HJP

Ersa

Citat från: HJP skrivet 17 april 2010, 19:58:09 PM
Jag brukar förespråka nolltaxa på lokaltrafik, men får alltid på skallen.

Ja, pga allt bråk, skadegörelse och andra problem som inträffade i Örebro kanske?

Nico

Nolltaxa har väl inte fungerat någonstans där det provats, vare sig i Europa eller i Nordamerika?

Orsakerna verkar vara dels det som Erik anger ovan, men även sådant som att det uppstår ett spontant merutnyttjande som det inte finns ekonomisk täckning för. Som vanligt gäller dock att inget är gratis utan någon sitter till slut där med Svarte Petter på hand och måste betala notan fullt ut!

Nolltaxa på själva kollektivtrafiken verkar mest betyda att man flyttar kostnaderna till ett annat kostnadsställe, men helt utan vinst då utgifterna för att bedriva drift och trafik ökar. Vad som är för bra med det förstår i alla fall inte jag?!

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 17 april 2010, 20:18:33 PM
Nolltaxa på själva kollektivtrafiken verkar mest betyda att man flyttar kostnaderna till ett annat kostnadsställe

Ja, till skattesedeln. Har vi allför låga skatter i Sverige idag, så vi har råd att måste höja dem med flera hundralappar i månaden, för att kunna betala för andras bussresor?

buskörare

Citat från: HJP skrivet 17 april 2010, 19:58:09 PM
Jag brukar förespråka nolltaxa på lokaltrafik, men får alltid på skallen. Men det skulle snabba upp trafiken, eftersom man slipper visering och köer. Det skulle bli betydligt enklare, eftersom man slipper en hantering med värdepapper (=färdbesvis). Jag tror också, att det skulle bli billigare, ur samhällsekonomisk synvinkel. Alltså, ingen skattehöjning. Man slipper biljettförsäljare, tunnelbanespärrar. Man slipper också kontrollanter, som av många uppfattas som provocerande.

HJP

Tja, gillar man festande ungdomar, sovande hemlösa, nerpinkade bussar, folk som leker med nödöppnarna och försvunna säteskuddar så är man såklart för nolltaxa. För mig som vill ha en lugn, trygg arbetsplats som inte luktar människokiss så är nolltaxan inget bra alternativ. Att tro att nolltaxan skulle fixas utan skattehöjningar är nog bra naivt om man har läst på om hur nolltaxan funkat i dom städer man testat det.
Att slopa viseringen skulle fortfarande göra att jag som förare har bestämmanderätt över bussen men ändå spara in tid på visering osv. Visst, dom som vill ha stämpel får ju det och den tiden tar det ju från alla hållplatser. Å andra sidan är den försvinnande liten inom SL, och ju mer som läggs över på maskinen desto mindre visering blir det eftersom de som har månadskort och liknande inte behöver visera sina kort i maskinen.

I Örebro kostade en helg 30.000 kr i ren vandalisering, jag har ingen lust att betala för sånt bara för att vissa anser att det ska vara nolltaxa på kollektivtrafiken.
Tillägger också att antalet resenärer ökade enormt under nolltaxan i Örebro. Bilantalet minskade inte, utan den ökade delen bestod av sådana som i vanliga fall gick eller cyklade. Dvs noll vinst för miljön.

Zella

I Göteborg stadstrafik har vi ingen visering... och igentligen så är det enbart bara stombussarna och spårvagnarna som man får nytja alla dörrar för inpassage... men detta fenomen är på samtliga linjer... ingen bryr sig.

Och det är inte alltid det det det går så fort vid hpl... du kommer med en ledbuss till en hpl och öppna alla dörrar... 3st går på fram, 8st går på i mittdörren, och så får man står och vänta på dom 25st som vänta på att få komma in genom bakdörren där det redan är trångt.

Så antingen är dom sega göteborgarna korkade... eller så är det brister hos västtrafik som inte uppfostra sina ressenärer.

Och i och med att det springs på mycket genom bakdörrarna så har man inte så stor koll... klo**er, skadegörelse, nedskräpning till förbanelse.

Så jag hoppas att detta med fri passage genom valfri dörr inte införs någon annanstans för då öka det nämda åvan.

Omnilasse

Det är verkligen inte någon enkel fråga. Visering behövs ju på något sätt, men om föraren skall göra det, eller passageraren själv är ju en annan sak. Problemet är snarare vad föraren skall göra när någon inte vill betala. Visst, det finns ju en grupp som kanske blir skrämd av att föraren höjer rösten, men för flertalet? Och föraren skall ju inte själv "kasta ut" resenären. Han kan förstås vägra att köra - men det är ju knappast bra för de övriga trafikanterna. Men det är väl detta som alla väktare som nu åker runt i SL-trafiken skall avändas till bland annat. Det bästa är väl nästan att åka iväg och om det finns en väktarbil i närheten som föraren kan tillkalla och som får "plocka upp" tjuvåkarna under resan vid lämplig hållplats. Det känns hur som helst avgörande att förarna är försiktiga, det kan inte vara meningen att en förare skall ta risker och börja tjafsa med någon som är drogpåverkad eller kanske psykisk instabil.

När det gäler avgiftsfri kollektivtrafik är det väl som redan konstaterats i tråden att det leder till överutnyttjande vilket är mycket kostsamt och de som brukar föreslå det är ju dem som har mest att tjäna på det, så allt handlar väl om att man vill att någon annan skall betala. Miljöargumentet är också ganska tunt. För visst, det är jättebra om folk åker buss istället för att ta bilen, men det är inte de som lockas av att kollektivtrafiken är avgiftsfri. Där är det andra åtgärder som behövs. Tvärtom kan det nästan skrämma denna grupp, eftersom det blir trängre på tåg och bussar. Vi vill ju alltså inte att antalet resor skall öka utifrån ett miljöargument, utan att folk inte skall åka bil. Detta är ofta två olika saker. Ur alla miljösynpunkter är det nämligen mycket bättre om folk väljer att gå eller cykla istället för att åka kollektivt och allra bäst är förstås om de stannar hemma.

HJP

Citat från: Omnilasse skrivet 18 april 2010, 10:12:01 AM
När det gäler avgiftsfri kollektivtrafik är det väl som redan konstaterats i tråden att det leder till överutnyttjande vilket är mycket kostsamt och de som brukar föreslå det är ju dem som har mest att tjäna på det, så allt handlar väl om att man vill att någon annan skall betala.
Glädjande att du kallar nolltaxan för avgiftsfri, och inte gratis, för visst måste den batalas. I detta fall över skattsedeln.
Mindre glädjande är att du antyder att förespråkarna för nolltaxa (i detta fall jag) vill ha den, för att någon annan ska betala. Den smockan tar jag inte emot.
När det gäller betalningen via skatten, så är det så i Stockholm, att vi betalar redan cirka 50% med skattemedel. Det är min tro, att den stora besparing som nolltaxan skulle innebära, gör att man inte - eller i mycket liten grad - behöver höja skatten. Dock knappast med de 650 kr/månad, som periodkortet kostar.
Egentligen är detta inte konstigare, än att alla är med och betalar tvättstugan i ett hyreshus. Även de som köper egen tvättmaskin.
Naturligvis måste man bygga ut kollektivtrafiken, annars skulle trängseln bli oacceptabel.
Jag menar inte, att alla behöver dela min uppfattning, men förvånas ständigt över hur låga argumenten blir, när det gäller nolltaxa.
Jag tror att alla, på lång sikt, tjänar på nolltaxa. Inte minst samhället, och det är ju vi alla tillsammans.

HJP