Huvudmeny

Två H23A i Silverdal

Startat av Jonas Strömblad, 10 april 2010, 16:18:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

När jag i onsdags klev av 516/526 vid Silverdal för att gå till dagis och hämta sonen så kom dessa två farande precis bakom.

H23A 5443 på 178 mot Jakobsberg. Bäst att passa på så länge man kan ta dessa bilder... Snart lär det vara OmniLink för hela slanten.

Strax bakom kom denna f.d Handenvagn som hittat till Täby. Detta är den nya sträckningen på 607 förbi Silverdals Torg.
/J (som nu ska sticka iväg och köra buss. Vågar man hoppas på H23 på avlösning?)

Mikael Ringmarck

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 10 april 2010, 16:18:41 PMSnart lär det vara OmniLink för hela slanten.

Nej inte då - glöm inte B9S!  8) Såg att 6601 blivit blå.

Andreas

Citat från: Mrbuss skrivet 10 april 2010, 21:01:23 PM
Nej inte då - glöm inte B9S!  8) Såg att 6601 blivit blå.

Kan inte förstå det riktigt, men det är väl så det är, gissar jag på.
Först, så var B9S mina absoluta värsta hatobjekt när det gäller bussar, både designmässigt med den mysko lådan på taket (vet nu att det sitter någon typ av fläktanläggning där uppe, men förstår ej dess funktion riktigt), samt motorljudet som knappast B9S:en är särskilt diskret med, den låter verkligen något extremt till och från. Ändå tycker jag nu mer om B9S än dessa Omnilink-ledvagnar. Ledsen att behöva säga detta, men vad sjutton gör sådana bussar på 7-10 mil långa motorvägslinjer? Jag är ledsen, men sedan de lät så fruktansvärt senast, så drar jag alla bussarna över en kam.  :-\

Optimal

Fläkten å allt på taket är ju kylningen till motorn

M224

Just denna front är den snyggaste som finns tycker jag.  :)

Bussmicke

Citat från: M224 skrivet 10 april 2010, 21:58:26 PM

Tack, det har jag alltid tyckt när det gäller Säffle.
Själv åkte jag denna när jag skulle mot Arlanda idag.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M224

Citat från: Bussmicke skrivet 10 april 2010, 22:04:13 PM

Läckert!  ;)

Bussmicke

Japp, fotade en sån kortvagnslågentré-dito på Arlanda sedan..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas

Instämmer med tidigare talare. Är själv helt förälskad i denna busstyp.  ;D Apropå det du sade BM om lågentrévarianterna på denna busstyp, så kan ju SL skicka iväg brev till Volvo Säffle och be de att börja tillverka dessa bussar igen, fast med lågentré som sagt, när nu deras regler är som dem är...  ::) Då har ju iaf inte SL något o klaga på när det gäller normalgolv eller lågentrékrav, ett steg i rätt riktning. Kanske... ;)

Jonas Strömblad

De här (H27A) var ju ganska trivsamma annars...
/J

Andreas

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 april 2010, 01:12:52 AM

De här (H27A) var ju ganska trivsamma annars...
/J

Jag bönfaller den, jag bönfaller den...  ;D Ståtlig som bara den. Tack för kanonfin bild!

Carl Eric

Citat från: Bussmicke skrivet 10 april 2010, 22:04:13 PM

Ha! Den såg jag när den passerade Kistamässan typ 5 min senare! För visst är bilden tagen runt 12?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

M224

Citat från: Andreas skrivet 11 april 2010, 01:07:10 AM
Instämmer med tidigare talare. Är själv helt förälskad i denna busstyp.  ;D Apropå det du sade BM om lågentrévarianterna på denna busstyp, så kan ju SL skicka iväg brev till Volvo Säffle och be de att börja tillverka dessa bussar igen, fast med lågentré som sagt, när nu deras regler är som dem är...  ::) Då har ju iaf inte SL något o klaga på när det gäller normalgolv eller lågentrékrav, ett steg i rätt riktning. Kanske... ;)

Grejen är ju den att det inte går att tillverka denna busstyp med lågentré då motorn sitter ivägen...

Mikael Ringmarck

Citat från: M224 skrivet 11 april 2010, 11:22:49 AM
Grejen är ju den att det inte går att tillverka denna busstyp med lågentré då motorn sitter ivägen...

Bussmicke nämnde att han fotat en B10BLE på Arlanda så det var kanske det som avsågs. Jag förstår inte riktigt varför Volvo inte tar fram en ledbussmodell med mittmotor placerad precis innan mittersta axeln. Golvet i främre delen skulle kunna vara lågentré fram till motorn, sedan trappa upp och normalgolv hela vägen bak. Mittersta dörrparet skulle säkert behöva flyttas fram lite men det gör väl inget?  ???

Kunde inte låta bli att knåpa ihop en liten illustration http://mrbuss.se/temp/Mittmotorledbuss.jpg  ;)

Simon A

Citat från: M224 skrivet 10 april 2010, 21:58:26 PM
Håller med både dig och Bussmicke där. Bland de snyggaste modellerna.

//Simon