Huvudmeny

Två H23A i Silverdal

Startat av Jonas Strömblad, 10 april 2010, 16:18:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Citat från: Mrbuss skrivet 11 april 2010, 16:04:20 PM
Bussmicke nämnde att han fotat en B10BLE på Arlanda så det var kanske det som avsågs. Jag förstår inte riktigt varför Volvo inte tar fram en ledbussmodell med mittmotor placerad precis innan mittersta axeln. Golvet i främre delen skulle kunna vara lågentré fram till motorn, sedan trappa upp och normalgolv hela vägen bak. Mittersta dörrparet skulle säkert behöva flyttas fram lite men det gör väl inget?  ???

Kunde inte låta bli att knåpa ihop en liten illustration http://mrbuss.se/temp/Mittmotorledbuss.jpg  ;)

Jag har kikat på din bild men jag tror tyvärr inte att detta är möjligt. Motorn tar upp mer plats än vad man tror och var ska du ha växellådan som sitter direkt efter motorn. Gå in i en vanlig Volvo B10M/B12MA så ser du flera luckor på golvet. Under dessa sitter motor och växellåda. De tar upp 2 meter minst.

Jonas Strömblad

Måste lågentredelen vara fram i bussen? Kan inte den lika gärna ligga bak i bussen.
Att få till en lågdel i släpet på en ledbuss med motorn i främre delen måste väl vara enkelt?
/J

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 april 2010, 21:26:41 PM
Måste lågentredelen vara fram i bussen? Kan inte den lika gärna ligga bak i bussen.
Att få till en lågdel i släpet på en ledbuss med motorn i främre delen måste väl vara enkelt?
/J

I Nuuk på Grönland har man lyckats lösa det med lågentré trots mittmotorbuss. Visserligen inte ledbuss men ändå. Denna planlösning finns också på många håll i Danmark.

Andreas

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2010, 22:12:48 PM
I Nuuk på Grönland har man lyckats lösa det med lågentré trots mittmotorbuss. Visserligen inte ledbuss men ändå. Denna planlösning finns också på många håll i Danmark.

Modellen ser lite rolig från min synpunkt, men den är ju helt klart ett bevis på att det är möjligt att bygga bussen så. Omöjligt är det ju iaf inte. ;)