Huvudmeny

Busslink 7444

Startat av Carl Eric, 08 april 2010, 17:56:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Citat från: M224 skrivet 10 april 2010, 22:02:57 PM
Men snälla ge er! MaxCi är fina bussar men de börjar bli riktigt slitna och sunkiga nu!
Nackstöden på vissa bussar är så skitiga och äckliga så man vill inte ens ta på dem.

Åker bara buss i innerstan någon enstaka gång/år, därav frågan: Tvättar man bara bussarna utvändigt?

Optimal

Citat från: Fredde_J skrivet 10 april 2010, 22:08:42 PM
Åker bara buss i innerstan någon enstaka gång/år, därav frågan: Tvättar man bara bussarna utvändigt?

Nä även invändigt, men allt för sällan.

M224

Citat från: Fredde_J skrivet 10 april 2010, 22:08:42 PM

Smutsen på nackstöden är så ingrodd att det inte går att få bort. Vissa MaxCi har fått svarta nackstöd i läder(imitation?)
och de är mycket lättare att torka av än det rosa tyget.

Fredde

Citat från: Jim skrivet 10 april 2010, 22:11:02 PM
Nä även invändigt, men allt för sällan.

Okej.... :P

Citat från: M224 skrivet 10 april 2010, 22:12:23 PM
Smutsen på nackstöden är så ingrodd att det inte går att få bort. Vissa MaxCi har fått svarta nackstöd i läder(imitation?)
och de är mycket lättare att torka av än det rosa tyget.

Aha ja det borde underlätta en aning. Annars kan man ju ta en högtryck och blåsa på med ::)

Ersa

Citat från: M224 skrivet 10 april 2010, 22:02:57 PM
Men snälla ge er! MaxCi är fina bussar men de börjar bli riktigt slitna och sunkiga nu!
Nackstöden på vissa bussar är så skitiga och äckliga så man vill inte ens ta på dem.

Jag tror nog att ALLA som åker buss i Stockholm föredrar en ny MAN framför en gammal sliten MaxCi.

Ska kollektivtrafiken vara modern och attraktiv eller ett nostalgiskt trafikmuseum? Om man får tro vissa här så verkar det som att inget nytt är bra. Och om de nya MAN är plastiga vad är då inte OmniLink?

Snälla försök att vara lite objektiva.

Det märks ju helt klart att de flesta här på Buss-snack kör buss och inte åker med dem...

Nu talar du om grov misskötsel av fordon genom att dra ner på underhåll, service, tvättning och städning. Det är en helt annan aspekt som vi inte diskuterat i denna tråd tidigare. Visst kan man byta ut en buss pga att den är "sunkig" om man gillar kapitalförstöring. Eller så underhåller man grejorna så de håller längre. Hur svårt är det att tvätta stolar och nackstöd minst en gång/år egentligen t.ex?

Visst sysslar de flesta av oss här i forumet att köra buss... eller åtminstone är det tänkt att vi ska göra det. Men efter flera års arbete med en massa sammanlagda timmar som man ägnat åt att försöka få rull på nya fina datorspäckade, men effektivt strejkande bussar gör att man inte helt okritiskt ställer sig upp och applåderar åt alla nya påfund tillverkarna får för sig att stoppa in i sina nya fordon. Ta personbilar som exempel, där det kan ta 3-4 timmar att byta en lampa till en strålkastare pga att man måste demontera framhjulet och innerskärmen. Men bilmodellen är ju ny och därför renare än min gamla bil som jag medvetet städat och tvättat dåligt de senaste 10 åren, så då är alltså dessa 3-4 timmar okej? ::)

Till sist är jag väl rätt "oobjektiv" i SL-resenärens ögon sett, då de enda MaxCibussar jag kört varit i skicket som på bilden nedan. Dessa gamlingar var de man främst använde till att starta igång de nya bussarna när de var strömlösa, samt som jourbussar (flex) att köra folk i efter att de nya bussarna kört fast eller stod med alla dörrar öppna då de inte gick att stänga.

M224

Citat från: Ersa skrivet 10 april 2010, 23:56:46 PM
Nu talar du om grov misskötsel av fordon genom att dra ner på underhåll, service, tvättning och städning. Det är en helt annan aspekt som vi inte diskuterat i denna tråd tidigare. Visst kan man byta ut en buss pga att den är "sunkig" om man gillar kapitalförstöring. Eller så underhåller man grejorna så de håller längre. Hur svårt är det att tvätta stolar och nackstöd minst en gång/år egentligen t.ex?

Visst sysslar de flesta av oss här i forumet att köra buss... eller åtminstone är det tänkt att vi ska göra det. Men efter flera års arbete med en massa sammanlagda timmar som man ägnat åt att försöka få rull på nya fina datorspäckade, men effektivt strejkande bussar gör att man inte helt okritiskt ställer sig upp och applåderar åt alla nya påfund tillverkarna får för sig att stoppa in i sina nya fordon. Ta personbilar som exempel, där det kan ta 3-4 timmar att byta en lampa till en strålkastare pga att man måste demontera framhjulet och innerskärmen. Men bilmodellen är ju ny och därför renare än min gamla bil som jag medvetet städat och tvättat dåligt de senaste 10 åren, så då är alltså dessa 3-4 timmar okej? ::)

Till sist är jag väl rätt "oobjektiv" i SL-resenärens ögon sett, då de enda MaxCibussar jag kört varit i skicket som på bilden nedan. Dessa gamlingar var de man främst använde till att starta igång de nya bussarna när de var strömlösa, samt som jourbussar (flex) att köra folk i efter att de nya bussarna kört fast eller stod med alla dörrar öppna då de inte gick att stänga.

Tro mig jag är verkligen emot kapitalförstöring. Men jag tycker inte att det är så farligt att slopa 15 år gamla bussar. Då är det värre att se att ex Volvo B10M bussarna ska bort från SL-trafiken trots att vissa är levererade runt 2001-2002.

Jag tycker inte att MaxiCi-bussarna är misskötta. Tvärtom, innerstadsbussarna är oftast mycket finare än många förortsvagnar. Men de börjar att bli slitna nu. Jag är också emot att tillverkarna stoppar in massa elektronik i bussarna men så är det ju tyvärr överallt.

Jacob

Jag tycker det är tråkigt att MaxCi försvinner. Det är inga vackra bussar men visst en symbol för stockholm, som Londons Routemaster. Härligt motorljud också. Man borde bevara några av dem :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Nico

Vad gäller det där med tvätt och underhåll så är det en ekonomisk fråga i slutänden. Varför SL-trafiken (både T-bana, bussar, spårväg mm.) envisas med tygklädda säten övergår därför mitt förstånd då just tyg är ett klädselmaterial som kräver en hel del arbete om det ska förbli fräscht. Kikar man på mycken stadstrafik på andra håll så kan jag inte påminna mig att jag sett alltför mycket tygklädda säten. Istället verkar man hellre ofta ha sett till att använda material som är lätta att hålla rena och som inte samlar alltför mycket damm och annan smuts vilket samtidigt även nog är billigare.

Åker jag t.ex. T-bana så brukar jag numera föredra att stå framför att sitta och när man ser folk med fötterna på säten så börjar jag nästan fundera på att starta ett upprop för galonklädda säten eller diton i plast- eller trälaminat. Att säga till folk fungerar tyvärr inte för då är man taskig, korkad eller gammaldags... om man inte åker på en smäll, men då får man ju kanske åka ambulans på en snygg och lätt avtorkbar galonbrits!  :-X

Citat från: Jacob Almgren skrivet 11 april 2010, 12:16:59 PM
Jag tycker det är tråkigt att MaxCi försvinner. Det är inga vackra bussar men visst en symbol för stockholm, som Londons Routemaster. Härligt motorljud också. Man borde bevara några av dem :)

Visst är MaxCi en pålitlig busstyp som har hängt med ett tag, men att dessa kantiga lådor skulle utgöra en symbol för Stockholm på samma vis som t.ex. Londons röda Routemasters eller svarta Carbodies taxibilar håller jag inte alls med om. Många av busstyperna som föregick MaxCi hängde med lika länge eller längre så... Måste jag välja en buss från Scania som symbol så skulle jag nog hellre (apropå t.ex. motorljud mm.) ta en H59, men inte heller det lär bli rättvist då det finns andra bussmodeller som kan utmana.  8)

Ska man sedan spekulera lite så kan man nog säga att bland orsakerna till att många nya bussar håller på att bli alltför tekniskt komplicerade så har det nog även att göra med t.ex. samhällets allmänna krav på säkerhet (fram för att alla får en egen plastbubbla när de föds). Sen kan man nog säga att det ligger i tiden och ju mera teknik man får in, desto mer nydanande och innovativ tror man sig vara.

En bidragande orsak till det senare kan nog även vara att många av de som är ansvariga för fordonsinköp mm. (oavsett om det är tåg, bussar, spårvagnar eller what ever) inte har den bästa kopplingen till den faktiska verksamheten, dvs. det är för mycket ekonomi och för lite praktisk erfarenhet. T.ex. bör nog helst en bussinköpare ha lite egen koll på hur man faktiskt kör en buss.

Själv brukar jag framhålla militären som ett paradexempel... Förr var det ju annorlunda när man kunde köpa sig en officersfullmakt, men numera lär man i alla fall inte kunna bli general/amiral om man inte först gjort sin grundutbildning.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman