Huvudmeny

Busslink 7444

Startat av Carl Eric, 08 april 2010, 17:56:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Vid Södermalmstorg idag. (Notera även att jag har lärt mig att stava till Busslink  ;) :D)

God Fortsättning - Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

bysenbus

Hur många kommer det totalt att bli?

Ted Selander

Citat från: bysenbus skrivet 08 april 2010, 19:09:07 PM
Hur många kommer det totalt att bli?

20 levererade, och 20 beställda. Det ena tjoget ska till Lidingö.

/Ted

Jonas Strömblad

Citat från: Ted S skrivet 08 april 2010, 20:18:00 PM
20 levererade, och 20 beställda. Det ena tjoget ska till Lidingö.

Skicka de andra 20 till Sundsvall eller Göteborg så kan vi få njuta av MaxCi ett tag till  ;)
/J

bussberth

Varför ska vi i Sundsvall få all skit som ingen annan vill ha, det räcker med gammalt skit söderifrån nu

Jonas Strömblad

Citat från: bussberth skrivet 09 april 2010, 21:46:01 PM
Varför ska vi i Sundsvall få all skit som ingen annan vill ha, det räcker med gammalt skit söderifrån nu

Gammalt skit...  :) Ny plast skulle jag vilja säga!
Det jag menade var att Ni gärna kan få de splitter nya MAN-bussarna så får vi behålla kvalitetsbussarna (läs MaxCi som MAN skall ersätta)  :D
/J

Carl Eric

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 09 april 2010, 21:22:32 PM
Skicka de andra 20 till Sundsvall eller Göteborg så kan vi få njuta av MaxCi ett tag till  ;)
/J

Personligen så skulle jag rösta för det motsatta! Få hit 20 så fort som det bara går så att vi får bort det högljuda och illaluktande MaxCi bussarna!

/Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas

Citat från: calken skrivet 10 april 2010, 09:20:39 AM
Personligen så skulle jag rösta för det motsatta! Få hit 20 så fort som det bara går så att vi får bort det högljuda och illaluktande MaxCi bussarna!

/Calken

Men stopp!  :o :P MaxCi är ju jättefina bussar. Visst, de har kämpat i många år, sedan tidigt 90-tal och givetvis har det satt sina spår, som lite slitna osv. ;) Och jovisst, jag håller med dig, MAN-bussar får gärna komma hit de med, men jag förespråkar snarare variation!  :) MAN, Solaris, MaxCi, Volvo Säffle och lite annat smått o gott som också skulle få kunna komma till innerstan och rulla på, då vore bussfotarlivet underbart i mina ögon.  ;)

the0fiskis

/Calken
håller helt med dig

Ersa

Hade ni kört buss själva hade ni haft en annan uppfattning. Så kul är det inte att arbeta i nya trånga datorstyrda plastbussar som krånglar, bråkar, kör fast på vinterväglag och som man ibland inte kan stänga dörrarna på pga datorfel. MaxCin är robust och fungerar utan en massa onödigt krångel även om de är över 15 år gamla. Hur 7444 ovan kommer se ut och fungera år 2025 undrar jag om jag vill veta...

Det bästa vore att åter börja tillverka en ny MaxCi, kanske med biogasmotor. :)

Andreas

Citat från: Ersa skrivet 10 april 2010, 12:59:57 PM
Hade ni kört buss själva hade ni haft en annan uppfattning. Så kul är det inte att arbeta i nya trånga datorstyrda plastbussar som krånglar, bråkar, kör fast på vinterväglag och som man ibland inte kan stänga dörrarna på pga datorfel. MaxCin är robust och fungerar utan en massa onödigt krångel även om de är över 15 år gamla. Hur 7444 ovan kommer se ut och fungera år 2025 undrar jag om jag vill veta...

Det bästa vore att åter börja tillverka en ny MaxCi, kanske med biogasmotor. :)

Vad sägs om att starta en grupp på Facebook? ;)  :P "Ge oss SLs Routemaster tillbaka, ge oss MaxCi-bussarna tillbaka!" Bara en idé...  ::)  ;D

Ersa

Citat från: Andreas skrivet 10 april 2010, 13:27:20 PM
Vad sägs om att starta en grupp på Facebook? ;)  :P "Ge oss SLs Routemaster tillbaka, ge oss MaxCi-bussarna tillbaka!" Bara en idé...  ::)  ;D

Gruppen "MaxCi" finns ju redan. 8)

bussberth

det jag menade med gammalt skit var att vi har fått en del av bussarna som blir över när busslink tappar trafik i andra län
Har en del gamla dalatrafik o några från SL

Inget ont om Mam bussar mao

Ersa

Citat från: bussberth skrivet 10 april 2010, 20:47:48 PM
det jag menade med gammalt skit var att vi har fått en del av bussarna som blir över när busslink tappar trafik i andra län
Har en del gamla dalatrafik o några från SL

Inget ont om Mam bussar mao

Och det Jonas propagerade för var att skicka bort de nya plastbussarna till t.ex Sundsvall, och behålla de gamla MaxCi-bussarna i Stockholm. :P

M224

Men snälla ge er! MaxCi är fina bussar men de börjar bli riktigt slitna och sunkiga nu!
Nackstöden på vissa bussar är så skitiga och äckliga så man vill inte ens ta på dem.

Jag tror nog att ALLA som åker buss i Stockholm föredrar en ny MAN framför en gammal sliten MaxCi.

Ska kollektivtrafiken vara modern och attraktiv eller ett nostalgiskt trafikmuseum? Om man får tro vissa här så verkar det som att inget nytt är bra. Och om de nya MAN är plastiga vad är då inte OmniLink?

Snälla försök att vara lite objektiva.

Det märks ju helt klart att de flesta här på Buss-snack kör buss och inte åker med dem...