Busworld 2009, Solaris Urbino 15LE

Startat av Niclas Rosenius, 22 mars 2010, 08:32:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Dags att vandra vidare till Solaris som hade bla denna 15 meters lågentrevagnen.

//Niclas

yngrot

Trevligt, tänkte du på pedalerna med tanke på S-Ls bussar???  Den ser väldigt trång ut i gången och låg i taket eller är det en synvilla?? Vet du vart den skulle hamna??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 22 mars 2010, 17:52:17 PM
Trevligt, tänkte du på pedalerna med tanke på S-Ls bussar???  Den ser väldigt trång ut i gången och låg i taket eller är det en synvilla?? Vet du vart den skulle hamna??

Den skulle till Frankrike tror jag.

Mittgången var trång.

Pedalställningen tänkte jag inte på.

//Niclas

Optimal

Det är stående broms och hängande gas på dessa.

Frippe Fribas

Trevligt, tänkte du på pedalerna med tanke på S-Ls bussar???  
Pedalställningen syns på Niclas bild av förarplatsen:

Den ser väldigt trång ut i gången och låg i taket eller är det en synvilla??
Tyvärr har jag ingen Omnilinkbild att jämföra med, men det ser ut som om stolarna är monterade på podestrar vilket gör att de kommer upp lite från golvet och därmed hamnar nära taket.
Att det dessutom är höga stolsryggar gör kanske att ögonen luras att tro att det är lägre i takhöjd än det faktiskt är, men det kan jag inte avgöra då jag inte varit inne i bussen själv.

Vet du vart den skulle hamna??
Gissningsvis ett Fransktalande land av meddelandet i informationsdisplayen på bilden ovan att döma.
//Fredrik

larsbudtz.dk

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 mars 2010, 16:30:36 PM

Hvad er pinden på instrumentbrættet til? (Den der sidder under den gule knap) Dørbetjening? Gearstyring?  ???

Björn Ax

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 mars 2010, 16:30:36 PM

Det är 2010 och vissa tillverkare gör fortfarande rattar och instrumentpaneler som ser ut att komma från 80-talet. :(

Niclas Rosenius

Den är till för retadern.

//Niclas

larsbudtz.dk

Nå! Er det ikke meget utraditionelt for en bybus ???  :o

Niclas Rosenius

Om bussen är till Frankrike så sitter det säkert en Thelma-retader .på den som vad jag har fkr mig måste sitta på dom Franska bussarna.

//Niclas

SimonB

Citat från: Björn Ax skrivet 23 mars 2010, 22:37:29 PM
Det är 2010 och vissa tillverkare gör fortfarande rattar och instrumentpaneler som ser ut att komma från 80-talet. :(

Just min tanke. Det ser verkligen riktigt sunkigt och oprofessionellt ut...  :(

Bussmicke

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 mars 2010, 08:32:09 AM

Dags att vandra vidare till Solaris som hade bla denna 15 meters lågentrevagnen.

Trevligt, hinner vi knalla igenom hela mässan innan nästa mässa går av stapeln? ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

markkofan

Citat från: SimonB skrivet 23 mars 2010, 23:40:25 PM
Just min tanke. Det ser verkligen riktigt sunkigt och oprofessionellt ut...  :(

Jag tycker att detta enbart är en smakfråga... Det har varit diskussioner om ratten av vilka det framgick att den var mindre och smidigare än i flera konkurenter.

Niclas Rosenius

Citat från: Bussmicke skrivet 23 mars 2010, 23:45:36 PM
Trevligt, hinner vi knalla igenom hela mässan innan nästa mässa går av stapeln? ;)

Det tror jag, har ju ett o ett halvt år på till dess  ;)

Och dessutom hittat man ju annat roligt att visa och före dig  ;D

//Niclas

groenis

Angående instrumenpanelen.
Jag tycker den verkar överskådlig lätt och snabbt att hitta knapparna och mer behövs inte på en linjevagn.

/Lennart