Busworld 2009, Solaris Urbino 15LE

Startat av Niclas Rosenius, 22 mars 2010, 08:32:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: markkofan skrivet 23 mars 2010, 23:48:46 PM
Jag tycker att detta enbart är en smakfråga... Det har varit diskussioner om ratten av vilka det framgick att den var mindre och smidigare än i flera konkurenter.
Citat från: groenis skrivet 24 mars 2010, 01:30:06 AM
Angående instrumenpanelen.
Jag tycker den verkar överskådlig lätt och snabbt att hitta knapparna och mer behövs inte på en linjevagn.

/Lennart

Jo självklart är det en smakfråga och vi alla tycker ju olika men enligt mitt tycke så ser det ut som att vara tillbaka i 80-talet igen.

groenis>> Jo det ska vara så mycket teknik som möjligt. :)

Ersa

Citat från: markkofan skrivet 23 mars 2010, 23:48:46 PM
Jag tycker att detta enbart är en smakfråga... Det har varit diskussioner om ratten av vilka det framgick att den var mindre och smidigare än i flera konkurenter.

Den får bra betyg för möjligheten att nå knapparna samt rattens lätthet och olika möjligheter att vinkla den. Det finns visserligen skribenter som hävdar att dessa är trögstyrda, trots att de aldrig kört dem. Efter 2 års körning av dessa kan jag dock berätta att jag gärna kör dem i stadstrafik i 2-3 timmar i sträck utan att bli trött i armar eller axlar. Men när man är som mest nöjd kommer det nån kollega och ska sno bussen från en. ::)
Sämre betyg blir det på de "kontinentala" återfjädrande knapparna. Jag vill gärna ha ett på-läge och ett av-läge där jag visuellt kan se på knappen om funktionen är av/på eller öppen/stängd, så jag slipper trycka bara för att prova. Detta gäller främst dörrknapparna, som gärna kan monteras på vänster sida. Oanvända uttag finns iaf på vänster panel vid sidorutan.

Designmässigt kan man ju ha åsikter om panelen, men ska jag vara ärlig så struntar jag helt i paneldesign om jag njuter av en perfekt sittställning. :)