Huvudmeny

72 på 172

Startat av Bussmicke, 20 mars 2010, 23:36:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Tja, du får ju tycka vad du vill om busstypen. Din negativa kritik verkar dock mera bero på subjektiva åsikter då du gjort klart att du föredrar normalgolvsvagnar. Även om just du nu inte vill debattera detta vidare så undrar jag fortfarande i så fall rent generellt vad som är så speciellt med 172?

Detta då det inte kommit fram några direkt sakliga argument för vari felet består annat än att vissa kanske har lite svårigheter att komma förbi motorn med barnvagn. Finns massvis med andra tunga linjer med mycket folk (just 179 är ett bra exempel då den vid något tillfälle ska ha blivit utsedd till den barnvagnstätaste linjen i landet) som ska av/på, men där dessa körtidsproblem inte märks i någon direkt omfattning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Debatten har ju begärts avslutad, så det kanske är lite fel att fortsätta. Men jag kan väl se flera orsaker. För det första kan man ju anta att det i regel är pågrund av fordonsbrist, vagnbyte etc som man sätter in B9S på ordinarie 172-turer. Detta kan ju innebära att de är försenade från start av den anledningen. Sedan var ju exemplet hämtat från turer som det är stor belastning på. Skillnaden mellan höggolvarna och B9S med lågentré är ju ändå 13 sittplatser. Och det är klart att när det börjar närma sig 25-30 stående i en ledbuss, börjar det blir cirkulationsproblem. 13 minuter låter ju ändå i längsta laget, men att det lätt kan ticka iväg minuter när folk står för nära dörrarna så att det inte går att stänga och andra blockerar vägen för avstigande, ja då tar stoppen längre tid. Och börjar det bli en försening, så blir det ju ännu mer passagerare på turen och förseningen eskalerar.

M224

Jag tänkte inte skriva mer i denna tråd men jag kan säga säga att när jag gick på i Hallunda så var bussen 4 min sen, i Fittja var vi minus 7, Masmo minus 8, Huddinge sjukhus minus 10 och från Huddinge station till Högdalen minus 12. Omnilasse beskrev exakt det som hände. Jag kan också tillägga att det är väldigt mycket folk på 172 på just lördagar något som jag har skrivit till SL om ett flertal gånger och från om med i höst så blir det äntligen 20 min trafik under "shoppingtimmarna".

Det är ingen hemlighet att jag föredrar normalbussar ala B10M/B12MA framför lågentrébussar heller. Det speciella med 172 är att det för mig är en viktig linje, om det fungerar bra på andra linjer eller andra städer är för mig helt ointressant. Tro mig, folk struntar fullständigt i om det går bra att köra med en viss busstyp på en viss linje i en annan stad eller på en annan linje, de enda de är intresserade av är om "deras" buss är i tid.

Jag kan även tillägga att det var en hel del sura miner bland folk att bussen var så sen just på en lördag då det inte är så mycket trafik ute på vägarna, en del missade ex deras pendelanslutning i Huddinge station och några undrade varför det inte var en vanlig blåbuss istället.

Härmed avslutar jag mitt deltagande i detta ämne.

Bussmicke

Nico; är det inte så att Råsta har mer barnvagnsanpassade B9S med särskild barnvagnsplats vid dörren bak än Botkyrkas dito som knappt har barnvagnsplats att tala om vid "vedspisen" ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M224

Citat från: Bussmicke skrivet 26 mars 2010, 21:31:37 PM
Nico; är det inte så att Råsta har mer barnvagnsanpassade B9S med särskild barnvagnsplats vid dörren bak än Botkyrkas dito som knappt har barnvagnsplats att tala om vid "vedspisen" ?

Jupp det stämmer, de har dessutom dubbla bakdörrar så det går inte att jämföra dem med "vanliga" B9S som jag pratar om. Råstas bussar är specialanpassade för att kunna hantera många barnvagnar. Men det var inte sådana B9S jag pratade om utan vanliga med dörrställning 1-1-1 och vanliga standarbarnvagnsplatser. Lycka till att köra "vanlig" B9S på 178/179 säger jag bara. Att Råstas B9S är anpassade säger ju allt, Busslink har ju tänkt på just detta med att det inte skulle fungera bra med dörrställning 1-1-1 på 178/179 och eftersom 172 går i liknade bostadsområden så har linjerna mycket gemensamt. Linje 173 verkar inte riktigt lika tät på barnvagnar men där hittar vi ofta dessto fler IKEA-paket...  :)

Jo

Citat från: M224 skrivet 26 mars 2010, 21:52:10 PM
Jupp det stämmer, de har dessutom dubbla bakdörrar så det går inte att jämföra dem med "vanliga" B9S som jag pratar om. Råstas bussar är specialanpassade för att kunna hantera många barnvagnar. Men det var inte sådana B9S jag pratade om utan vanliga med dörrställning 1-1-1 och vanliga standarbarnvagnsplatser. Lycka till att köra "vanlig" B9S på 178/179 säger jag bara. Att Råstas B9S är anpassade säger ju allt, Busslink har ju tänkt på just detta med att det inte skulle fungera bra med dörrställning 1-1-1 på 178/179 och eftersom 172 går i liknade bostadsområden så har linjerna mycket gemensamt. Linje 173 verkar inte riktigt lika tät på barnvagnar men där hittar vi ofta dessto fler IKEA-paket...  :)

Fast med dubbla dörrar och ytterliggare barnvagnsplatser så försvinner ju ytterliggare sittplatser. Nästan i den omfattning att man är nere på det antal sittplatser som förut fanns i en vanlig normallängdsbuss.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 27 mars 2010, 15:19:00 PM
Fast med dubbla dörrar och ytterliggare barnvagnsplatser så försvinner ju ytterliggare sittplatser. Nästan i den omfattning att man är nere på det antal sittplatser som förut fanns i en vanlig normallängdsbuss.

Fritt ur minnet, rätta mig gärna om det är helt fel:
C:a 55 sittande i en 18 meter lång B9SALE hos SL-operatörerna samt i Umeå tätort (lågentré)
C:a 42 sittande i en 18 meter lång B9SALF i tjänst i Västtrafikområdet hos GS och Veolia (låggolv)

Nico

Citat från: Bussmicke skrivet 26 mars 2010, 21:31:37 PM

Visst, är det så att Råstas B9S har två barnvagnsplatser i längdled i höjd med 'spisen' och det är väl standard på de flesta B9S? Sedan har Råstas vagnar två bv-platser till på tvären vid bakdörren. De senare sitter dock inte riktigt i linje med dörren varför det är inte är helt enkelt att lirka in något där. 

Oaktat dessa extra två platser så handlar det i fallet med 179 ändå om en linje där kraven i sig nog ändå är ganska tuffa. Det är inte ovanligt att man förväntas få med uppåt tio barnvagnar per tur (som förutom barnvagnsplatserna då istället stuvas ned, fälls ihop och skjuts in på olika håll) och i extremfallet måttade jag en gång till runt tjugo stycken i Kista. Sen tillkommer allt annat 'gods' i form av allt från TV-apparater, möbler, matkassar i mängd etc. Det är inte heller ovanligt med stora familjer och när det ska hållas koll på att en sådär 7-8 ungar kommer av så tar det tid... och ändå brukar 179:an ändå rulla någorlunda enligt tidtabell.

Oavsett vem som väljer att debattera vad eller inte debattera vidare så kan det nog ändå sedan konstateras att både körtiden och antalet avgångar verkar vara för snålt satta på linje 172, som bara verkar ha halvtimmestrafik på helgerna mot 179 som kör kvartstrafik även lördag/söndag mellan 09-21. Vagntypen i sig kan säkerligen sedan spela en viss roll, men den rollen är som sagt ganska underordnad och knappast det avgörande i jämförelse med snåla körtider och det glesa antalet avgångar som linje 172 verkar ha.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

M224

På vardagar så har man blivit tvingad att lägga till 4 min körtid mellan Fittja mellan Högdalen för att de sänkt hastigheten på Glömstavägen från 70 till 50 km/h. Men på helgerna så anser inte SL att dessa fyra extra minuter behövs. De kanske tror att trafiken är mindre på helgerna? Eller så tror de kanske att 50 km/h bara gäller på vardagar... Lägg då till att 172 har 30-min på helgerna mot 12-min på vardagarna (+ förstärking mellan Fittja-Högdalen i rusningen åt båda hållen) så är förseningarna mer eller mindre ofrånkomliga. En B9S av vår sort förbättrar givetvis inte läget på något sätt då bussen snabbt fylls så att minst 20-30 personer får stå upp.