Huvudmeny

72 på 172

Startat av Bussmicke, 20 mars 2010, 23:36:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas

Snyggt. Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att man skall satsa på låggolvstrafik i söderort? Jag menar, är det inte så att exempelvis 172 normalt körs med normalgolvsbussar? Jag gjorde kopplingen med 0072, att man på sätt och vis samtidigt testar för hur trafiken med låggolvsbussar fungerar. För B9S är väl en låggolvsbuss... eller? :P :-[

Optimal

Citat från: Andreas skrivet 20 mars 2010, 23:52:06 PM
Snyggt. Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att man skall satsa på låggolvstrafik i söderort? Jag menar, är det inte så att exempelvis 172 normalt körs med normalgolvsbussar? Jag gjorde kopplingen med 0072, att man på sätt och vis samtidigt testar för hur trafiken med låggolvsbussar fungerar. För B9S är väl en låggolvsbuss... eller? :P :-[

172 är ju Botkyrka/Tyresö som kör   ;). Nu står det still. Men jag tror att B9S är en Lågentrebuss

Ersa

Citat från: Jim skrivet 20 mars 2010, 23:59:38 PM
172 är ju Botkyrka/Tyresö som kör   ;). Nu står det still. Men jag tror att B9S är en Lågentrebuss

Jag tror du har rätt. Det finns väl inga B9SALF med låggolv i SL-trafik, utan dessa ser man väl bara i Västra Götaland?

M224

Finns inga sämre bussar att köra på 172.

Jag åkte med 0072 igår från Hallunda till Högdalen vid lunchtid och bussen var full redan vid Fittja. Vid Masmo stod folk ända fram
till framdörren. Väl i Högdalen så var vi minus 13 minuter! När jag skulle hem från Högdalen vid 16-tiden så kom 0072 in mot Skarpnäck återigen 12 minuter minus och såhär är det varje gång de kör B9SALE på 172. Endast sena kvällar kan B9SALE gå på 172 utan att turen blir sen.

Tack för en fin bild BM.  :)

Nico

Citat från: M224 skrivet 21 mars 2010, 11:30:46 AM

Jag åkte med 0072 igår från Hallunda till Högdalen vid lunchtid och bussen var full redan vid Fittja. Vid Masmo stod folk ända fram
till framdörren. Väl i Högdalen så var vi minus 13 minuter! När jag skulle hem från Högdalen vid 16-tiden så kom 0072 in mot Skarpnäck återigen 12 minuter minus och såhär är det varje gång de kör B9SALE på 172. Endast sena kvällar kan B9SALE gå på 172 utan att turen blir sen.

Blir turen sen för att det är kapacitetsbrist i bussen eller vadå? Blir det sent så är det väl snarare körtiden som inte är korrekt snarare än bussen i sig. Är visserligen inte heller förtjust i B9S på tunga stomlinjer, men fungerar det tidsmässigt på t.ex. 178 och 179 så bör det även fungera på 172. M.a.o. så är det inte bussens kapacitet som torde vara problemet.

Att det sedan är trångt ombord även på 179 är en annan sak, där är det ofta ståplats på det ovan beskrivna viset fram till 22.00 Ibland även på söndagskvällar och där borde nog något i stil med Citys blå Omnis ha passat bättre. Å andra sidan lär det väl förr eller senare bli blå etanoldrivna Scania OmniLink även på den traden misstänker jag... liksom troligen även på 172.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

M224

Citat från: Nico skrivet 21 mars 2010, 16:33:20 PM
Blir turen sen för att det är kapacitetsbrist i bussen eller vadå? Blir det sent så är det väl snarare körtiden som inte är korrekt snarare än bussen i sig. Är visserligen inte heller förtjust i B9S på tunga stomlinjer, men fungerar det tidsmässigt på t.ex. 178 och 179 så bör det även fungera på 172. M.a.o. så är det inte bussens kapacitet som torde vara problemet.

Bussarna är i stort sett aldrig sena när turerna körs med B10/B12MA så körtiden är inte problemet.

Har 178/179 30 min trafik som 172?

Peter Rost

178:an kör halvtimmestrafik vardagar efter kl 19. Trettiominuterstrafik gäller lördag söndag.

/Peter

M224

Citat från: Peter Rost skrivet 21 mars 2010, 19:25:55 PM
178:an kör halvtimmestrafik vardagar efter kl 19. Trettiominuterstrafik gäller lördag söndag.

/Peter

Okej, 172 kör 30-min på helgerna. På vardagar är 12 min trafik fram till 19 som gäller sedan förstärker bussar mellan Fittja-Högdalen (under högtrafiken) efter 19:30 är 30-min trafik som gäller så skillnaden mellan vardag och helg på 172 är enorm vad gäller turtäthet. Som tur är så blir det 20-min trafik till hösten.

M224

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 mars 2010, 19:55:03 PM
Men vad är problemet?

Att cirkulationen är sämre i B9S än i de äldre bussarna? eller att accelerationen är sämre?

Det första, OmniLink skulle nog göra ett bättre jobb även om de är slöa som få. Men de har iaf bättre cirkulation.
Trafikledarna verkar inte vilja sätta ut OmniLink (Etanol) troligen för att bussarna går långa omlopp och de måste
väl tankas oftare. Vad vet jag.

Robert Brink

Något som krånglar till det på B9S, är den främre barnvagnsplatsen! Det är alldeles för trångt där när folk ska på/av! Desstuom om den som står innerst med sin vagn, ska gå av först, så måste den andre dra ut sin vagn, och sen in igen!!!
Sen blir det stopp pga detta, även för passagerare som går på i fram och ska fortsätta bakåt! Och allt orsakat av att det står en motor på vänster sida i bussen :o !

//R

Andreas

Citat från: M224 skrivet 21 mars 2010, 11:30:46 AM

B9S"For"SALE skulle man kunna kalla dem istället. :P

M224

Citat från: Robert Brink skrivet 22 mars 2010, 09:11:43 AM
Något som krånglar till det på B9S, är den främre barnvagnsplatsen! Det är alldeles för trångt där när folk ska på/av! Desstuom om den som står innerst med sin vagn, ska gå av först, så måste den andre dra ut sin vagn, och sen in igen!!!
Sen blir det stopp pga detta, även för passagerare som går på i fram och ska fortsätta bakåt! Och allt orsakat av att det står en motor på vänster sida i bussen :o !

//R

Du beskrev dilemmat precis på det sättet som det jämt är när B9S går på 172. Barnvagnarna vid mittdörren gör att folk inte kommer förbi motorn och då blir det kaos i framdelen. Det är en del barnvagnar längs 172 men det lustiga är att det går lättare att lasta och lossa barnvagnar med B10M/B12MA än med B9S...

B9S är däremot en mycket bra buss för ex linje 151 som är en ren arbetspendlarlinje. Där gör de sig utmärkt, förutsatt att det inte är för mycket folk för då blir det stående på motorvägen.

Nico

Har fortfarande svårt att förstå vari problematiken ligger. Visst är som sagt B9S inte den optimala vagntypen alla gånger, men fungerar det som sagt på t.ex. 178 och 179 (den senare linjen trafikeras enbart med B9S) så bör det inte heller vara något problem på 172... i alla fall inte i storleksordningen som anges. Att det är busstypens svårigheter för folk att komma av/på i sig som medför förseningar på uppåt 12-13 minuter tycker jag låter suspekt. Antingen är folk ovanligt osmidiga eller oxå är det som sagt något som verkar vara fel med körtiderna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

M224

Citat från: Nico skrivet 26 mars 2010, 15:57:40 PM
Har fortfarande svårt att förstå vari problematiken ligger. Visst är som sagt B9S inte den optimala vagntypen alla gånger, men fungerar det som sagt på t.ex. 178 och 179 (den senare linjen trafikeras enbart med B9S) så bör det inte heller vara något problem på 172... i alla fall inte i storleksordningen som anges. Att det är busstypens svårigheter för folk att komma av/på i sig som medför förseningar på uppåt 12-13 minuter tycker jag låter suspekt. Antingen är folk ovanligt osmidiga eller oxå är det som sagt något som verkar vara fel med körtiderna.

Körtiderna är inte anpassade för B9S där är problemet.  ;D

Men det kan ju vara så att folk inte är vana vid B9S på linje 172, hade det bara gått sådana så kanske folk vänjer sig och
anpassar sig istället för att bara trycka på. Som sagt, jag åker 172 varje dag, mån-söndag och de är inte sena på helgerna när ordinarie bussar trafikerar linjen. Vi kommer inte längre än så här. Jag tycker att B9S är en dålig busstyp sedan får andra tycka vad de vill, jag har min åsikt och andra får ha deras. B9S är och förblir en halvmesyr som inte passar på linjer med mycket folk!

Och därmed lägger jag ned debatten.  :-*