Solaris vilar i Stockholm

Startat av Ted Selander, 10 mars 2010, 18:35:58 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Citat från: M224 skrivet 02 april 2010, 18:14:45 PM
Tycker du att det är skit för att det är från Polen eller är det skitbussar överhuvudtaget?
Med tanke på att du bara tycker att vi ska köpa svenskt så måste det gälla allt. M.a.o så ska inte övriga delar av världen få
köpa svensktillverkade bussar/bilar/varor. Alla ska köpa inhemskt. Du är alltså emot export.

Ja, Volvo bygger ju aldrig några chassin i Borås fabriken för export  ;)

Volvo är ju bara en av dom största buss-chassi byggarna i världen. Där uppe i toppen ligger ju också Scania med tillsammans med dom Tyska märkena.

Både Vo o Sc har ju fabriker över hela världen som bygger chassin för dom olika marknaderna.

//Niclas

bysenbus

Hejsan!

Andra plats i Tyskt test redan 2005 med Urbuno II:

"Vizemeister fährt bei der BOGESTRA - Solaris Urbino erreichte 2. Platz beim Wettbewerb "Bus of the year""

http://www.bogestra.de/cipp/bogestra_online/custom/pub/content,lang,1/oid,203/ticket,g_u_e_s_t

Mvh

buskörare

Nu har jag också fått testa Solaris! Och förstår en del av problemen. För mig som är kort med korta ben så har jag ingen chans att vända stolen mot resenären vid lastning om jag inte skjuter bak den. Huruvida det beror på att pedalerna sitter långt bort eller styrstångens "kåpa" vet jag inte. Så minus på den punkten. Jämfört med våra Scania är den väldigt pigg och trevlig att gasa och köra, bromsen var dock väldigt udda. Bromsar fint och mjukt i början, sen känns det nästan som det släpper helt och man får ta i rätt hårt för att få stopp på den. Vanesak gissar jag men faktiskt rätt äcklig känsla.
Annars väldigt lik Volvo i både finesser och bromsar.

Underbart att köra en buss som växlar som den ska och inte som Scanias allra nyaste, dunkar i växlarna så man får ryggskott.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 12 maj 2010, 23:42:29 PM
Nu har jag också fått testa Solaris! Och förstår en del av problemen. För mig som är kort med korta ben så har jag ingen chans att vända stolen mot resenären vid lastning om jag inte skjuter bak den. Huruvida det beror på att pedalerna sitter långt bort eller styrstångens "kåpa" vet jag inte. Så minus på den punkten.

På den punkten funderar jag på om det beror på att man utanför norden inte behöver vrida stolen åt höger mot resenärerna, då man inte sålt enkelbiljetter eller stämplat remsor nere på kontinenten på länge. Kan det stämma? I så fall är det ju en förklaring till att tyska och polska bussars förarplatser upplevs trängre. Att vi svenskar envisas med kontanta enkelbiljetter i stadstrafik år 2010 är nog något som är svårbegripligt i många andra länder som kommit längre i utvecklingen.

lil-sis

Citat från: buskörare skrivet 12 maj 2010, 23:42:29 PM
Nu har jag också fått testa Solaris! Och förstår en del av problemen. För mig som är kort med korta ben så har jag ingen chans att vända stolen mot resenären vid lastning om jag inte skjuter bak den. Huruvida det beror på att pedalerna sitter långt bort eller styrstångens "kåpa" vet jag inte. Så minus på den punkten. Jämfört med våra Scania är den väldigt pigg och trevlig att gasa och köra, bromsen var dock väldigt udda. Bromsar fint och mjukt i början, sen känns det nästan som det släpper helt och man får ta i rätt hårt för att få stopp på den. Vanesak gissar jag men faktiskt rätt äcklig känsla.
Annars väldigt lik Volvo i både finesser och bromsar.

Underbart att köra en buss som växlar som den ska och inte som Scanias allra nyaste, dunkar i växlarna så man får ryggskott.

Vända stolen kan jag inte göra i några bussar utom våra nyaste där man har en knapp på stolen istf pedalen i golvet. Så jag vrider istället på nacken och det lär ju inte vara så lyckat i längden...

bysenbus

Hejsan!

Går problemet att bygga bort???

Mvh

Optimal

Citat från: lil-sis skrivet 13 maj 2010, 13:38:26 PM
Vända stolen kan jag inte göra i några bussar utom våra nyaste där man har en knapp på stolen istf pedalen i golvet. Så jag vrider istället på nacken och det lär ju inte vara så lyckat i längden...

Varför kan du inte vrida stolen?. Vi har 3 olika stolar på jobbet, En med pedal på golvet, en med en metall "bygel" som man ska slå till med hälen, och den nyaste som har en knapp längst fram på högerdelen av stolen. Tycker nog den med metall bygeln på golvet är den sämsta lösningen.

Ersa

Citat från: bysenbus skrivet 13 maj 2010, 17:13:37 PM
Går problemet att bygga bort???

Ja, genom att ta bort ombordförsäljningen! ;)

Mikael T Nilsson

Det verkar som att Solarisbussarna börjar komma tillbaka i trafik för Söderhallen igen. Igår var vagn 7422 tursatt på linje 55.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Robert Brink

CitatDet verkar som att Solarisbussarna börjar komma tillbaka i trafik för Söderhallen igen. Igår var vagn 7422 tursatt på linje 55.

Men var inte det den provombyggda? För annars ligger jag risigt till! Har inte fått många Maxci, trots att jag alldrig kört så ofta som nu! Det blir bara MAN eller blåbuss!

//R

Jonas Strömblad

Citat från: Ersa skrivet 13 maj 2010, 11:30:20 AM
På den punkten funderar jag på om det beror på att man utanför norden inte behöver vrida stolen åt höger mot resenärerna, då man inte sålt enkelbiljetter eller stämplat remsor nere på kontinenten på länge. Kan det stämma? I så fall är det ju en förklaring till att tyska och polska bussars förarplatser upplevs trängre. Att vi svenskar envisas med kontanta enkelbiljetter i stadstrafik år 2010 är nog något som är svårbegripligt i många andra länder som kommit längre i utvecklingen.

Är det inte himla trevligt att vi fortfarande har ögonkontakt med våra resenärer? Det är ju trots allt en människa som sitter och kör bussen. Det skulle vara ett rackarns tråkigt jobb om man inte kunde vrida stolen och säga "god morgon" och hälsa på den som stiger ombord. Då kan man lika gärna köra lastbil...
/J

bysenbus

Jo 7422 är den som Solaris VD personligen har den övergripande insynen  i ombyggnaden.

bysenbus

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 maj 2010, 21:17:24 PM
Jasså, en enkel ombyggnad har blivit en vd fråga nu... med tanke på att det här kan bli fråga om stilleståndsersättningar i mångmiljonklassen kan jag förstå att man tar det hela på fullaste allvar på högsta nivå

Kommer inte på frågan då Busslink har godkänt bussarna vid leveransen, VD var mycket tydlig på den punkten både i ABC och City!

Mvh

buskörare

Citat från: Robert Brink skrivet 13 maj 2010, 20:43:23 PM
Men var inte det den provombyggda? För annars ligger jag risigt till! Har inte fått många Maxci, trots att jag alldrig kört så ofta som nu! Det blir bara MAN eller blåbuss!

//R

Det är 2 st som går i trafik. 7420 som jag fick provköra och 7422 då tydligen.

buskörare

Citat från: lil-sis skrivet 13 maj 2010, 13:38:26 PM

Jag kan göra det på alla våra Scania. Det är några där knappen på stolen har gått sönder och öglan på sidan av stolen sitter så långt bak att jag inte når den som jag inte kan, resten trampar jag bara på pedalen nere vid golvet och vrider.