Huvudmeny

Att sköta sin bil

Startat av Ersa, 22 februari 2010, 11:41:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Expressen.seDessutom har den stränga kylan gjort att många blivit stående, -Många bilar har blivit stående när motorn kokat. Man kan misstänka att det handlar om att förarna glömt att fylla på ordentligt med glykol, och när det då blir nedåt 15 minusgrader blir det problem, säger Ulf Lindgren vid Stockholmspolisen till TT.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1892170/bilkaos-i-stockholm-nar-sl-inte-fungerar

Nu måste jag sucka och beklaga mig lite. Jag fick tidigt lära mig från både föräldrar och körskolan att det inte finns något som heter "fylla på glykol". Det enda man får fylla i kylsystemet är en redan färdigblandad omskakad blandning av 50% glykol och 50% vatten. Att hälla i rent vatten sommartid och sedan "fylla på glykol" vintertid verkar ju bara dumt!
Visst har även jag fått "isproppar" i mina bilar, men det var när det blev neråt 30-35 minus i Jämtlandsfjällen och man inte lät den gamla bilen gå nog länge på tomgång innan man brände iväg.

Cyklisten

Är det bara jag som tycker att det är sk*tjobbigt att läsa i en spalt som tar kanske 10% av sidbredden? Annars finns det reklam och annat "roligt" som menyer och bilder. Men jag instämmer att "fylla på glykol" låter sjukt dumt. Sedan finns det en gräns för glykolhalt när flyspunkten stiger igen.

bm1113

här använder då alla jag vet glykol året runt

SimonB

Citat från: bm1113 skrivet 23 februari 2010, 01:37:09 AM
här använder då alla jag vet glykol året runt

Ja, det är klart att man har glykol året runt. Det är ju inte bara ett frysskydd, utan även ett rostskydd.
Däremot är det dumt att bara fylla på vatten eller glykol. Man ska fylla på av båda, så att man behåller rätt blandning.

groenis

Gör inte som en polare gjorde står med huvudet under huven för att fylla på både olja och kylarvätska ser en välformad dam gå förbi tar fel flaska och häller ner i oljan,
Den fadäsen gav ett antal extra timmar i garaget för att bygga upp en ny motor till Volvon

/Lennart

SimonB

Citat från: groenis skrivet 23 februari 2010, 02:21:46 AM
Gör inte som en polare gjorde står med huvudet under huven för att fylla på både olja och kylarvätska ser en välformad dam gå förbi tar fel flaska och häller ner i oljan,
Den fadäsen gav ett antal extra timmar i garaget för att bygga upp en ny motor till Volvon

/Lennart

Det är därför man alltid gör det där i ett garage utan risk för att bli störd. ;)

Mölle-Mats

Den här diskussionen får mig att dra en "himla bra" konstruktion till minnes! Den återfanns ursprungligen på den motor av brittiska Triumphs fabrikat, som bl a hamnade under huven i vår svenska SAAB 99, och kopierades oblygt rakt av när SAAB själva konstuerade sin första egentillverkade 2-liters motor som så småningom ersatte Triumph-snurrorna (som så småningom även hamnade under huven på de första årgångarna av 900:an).

Det hela gick ut på att man hade en aggregataxel placerad i motorblocket som via kuggdrev bl a drev tändfördelaren, olje- och fr a vattenpumparna. Smart på sitt sätt - man blev ju inte "ställd" om "fläktremmen" (som på den här bilarna bara drev generatorn) gick av, man kunde ju fortsätta färden hem ändå (må vara att man fick spara på strömmen).

Men - kombinationen med kylare av låg kvalitet var livsfarlig! Dessa läckte ofta på de här bilarna efter ett antal års användning, och hela långa sommaren/hösten så fyllde ägaren glatt på rent vatten i kylsystemet!

Så kom första köldknäppen men föraren stack intet ont anande tändningsnyckeln i låset och vred om. Vad denne inte visste var att skovelhjulet till vattenpumpen hade frusit fast i kärnis inne i motorn, och när nu aggregataxeln började rotera så - "fling"! Inte gav sig isen inte - nejdå, kuggdreven på såväl vattenpump som aggregataxel "rök så det visslade om det"!

Resultatet blev en stor och dyr reparation där drivaggregatet måste lyftas ur för att kunna byta aggregataxeln! Jag har gjort det på några "gör-det-själv"-bilar som jag fick billigt just p g a denna defekt!

Fr o m 1981 års modell så kom dock en ny motor under huven i 99/900-modellerna med utvändigt kilremsdriven vattenpump, man hade väl lärt sig till sist på SAAB ...  ::)

Ersa

Visserligen var ju själva kylaren undermålig, precis som du skriver. Men jag vill även minnas att det var billig att köpa en helt ny kylare, även en originaldel inne på Saabåterförsäljaren, och därefter lätt att byta ut den hemma i garaget sedan man lyft bort hela motorhuven. Så ägare som hade vett nog att hålla koll på sin kylares skick, samt gav tusan i att fylla på rent vatten klarade sig billigt undan. Familjebilen i barndomen, en finskbyggd mellanbrun Saab 99 CombiCupé -79 knattrade på i 10 års tid utan större reparationer än hemutförda byten av just kylare, generator(er) samt ett inre dörrhandtag. :)

Mölle-Mats

Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2010, 18:23:11 PM
Visserligen var ju själva kylaren undermålig, precis som du skriver. Men jag vill även minnas att det var billig att köpa en helt ny kylare, även en originaldel inne på Saabåterförsäljaren, och därefter lätt att byta ut den hemma i garaget sedan man lyft bort hela motorhuven. Så ägare som hade vett nog att hålla koll på sin kylares skick, samt gav tusan i att fylla på rent vatten klarade sig billigt undan. Familjebilen i barndomen, en finskbyggd mellanbrun Saab 99 CombiCupé -79 knattrade på i 10 års tid utan större reparationer än hemutförda byten av just kylare, generator(er) samt ett inre dörrhandtag. :)
Ja det var lätt att byta kylare, den var ju lättåtkomlig när man lyft av huven (som f ö var väldigt snabbt och enkelt av- och påmonterad den med)!

Det som väl verkligen var de här årgångarnas (75-87) av 99/900 stora akilleshäl var de främre rörliga bromsoken av Girlings farbrikat med integrerad handbroms! Dem fick man ju "fixa"/byta på löpande band ... Årgångarna 77-81 hade dessutom en misslyckad rostskyddsbehandling, så de rostade nästan värre än 50-talets Oplar!  :P

De finskbyggda bilarna höll en klart bättre kvalitet med betydligt mycket färre garantireklamationer än de svensk- och belgisk-byggda, minns detta mycket klart från den tid jag jobbade som reservdelskille hos en SAAB-handlare vid mitten av 70-talet! Man kunde se på 5:e siffran på chassinumret var en bil var byggd, 2=Trollhättan, 3=Belgien och 6=Uusikapunki (Jakobstad) i Finland.

Värdelöst vetande: de finska SAAB:arna byggdes på Valmets fabrik, och där satte man även samman Simca 1307/1508 (minns ni dem?) för den nordiska marknaden vid mitten av 70-talet. Senare så byggde man 900 "Classic" Cabrioleterna där!

Döremot så har jag hört att 9-3 Cabrioleterna byggdes vid GM:s fabrik i Österrike (förutom de allra senaste som satts ihop nu i vinter i Trollhättan), vilket jag är rädd för innebär på samma fabrik som satte ihop de undermåliga plastbaljorna Pontiac Trans Sport för den  europeiska marknaden för sisådär 15-20 år sedan (jo, jag har haft en sådan ...)

Ersa

Citat från: Mölle-Mats skrivet 24 februari 2010, 00:35:17 AM
De finskbyggda bilarna höll en klart bättre kvalitet med betydligt mycket färre garantireklamationer än de svensk- och belgisk-byggda, minns detta mycket klart från den tid jag jobbade som reservdelskille hos en SAAB-handlare vid mitten av 70-talet! Man kunde se på 5:e siffran på chassinumret var en bil var byggd, 2=Trollhättan, 3=Belgien och 6=Uusikapunki (Jakobstad) i Finland.

Stämmer alldeles utmärkt det. Dock hade specialbilarna för statlig tjänst som sattes ihop i Nyköping* (t.ex televerkare och min f.d. polisbil) också en 2:a som femte bokstav. Siffra 1-2 var bilmodell och 3-4 var årsmodell. Så det var 99796****** för farsans 99:a av 79 års modell byggd i Finland, samt är 95752****** på min 95 V4. Länge leve enkla tydliga chassinummer för nördar!  :)

* Nu blev jag osäker på om det var i just Nyköping, men jag hittar för tillfället inte boken jag först läste det i.

groenis

Nyköping var inte bara sammansättning utan du minns rätt statliga fordon från SAAB utrustades
där,

Mölle-Mats
konverterades inte Porsche 911 cabriolet i Valmet fabriken,
Lustigt egentligen en traktortillverkare bygger åt en annan traktortillverkare ;)

För ny tillkomna läsare Valmet tillverkar ännu traktorer Porsche har byggt traktorer finns några ex i Sverige betingar höga priser bland samlare.

/Lennart

Mölle-Mats

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2010, 00:41:25 AM
Stämmer alldeles utmärkt det. Dock hade specialbilarna för statlig tjänst som sattes ihop i Nyköping* (t.ex televerkare och min f.d. polisbil) också en 2:a som femte bokstav. Siffra 1-2 var bilmodell och 3-4 var årsmodell. Så det var 99796****** för farsans 99:a av 79 års modell byggd i Finland, samt är 95752****** på min 95 V4. Länge leve enkla tydliga chassinummer för nördar!  :)

* Nu blev jag osäker på om det var i just Nyköping, men jag hittar för tillfället inte boken jag först läste det i.
Var det inte så att polisbilar och Televerkare egentligen var bilar som "grundtillverkats" i Trollhättan men sedan utrustades hos ANA i Nyköping? Just Televerkare är ju lite intressant, fanns det några större mängder SAAB:ar i Tvt:s sold egentligen? Den enda jag kan minnas mig att ha sett är ett enda enstaka ex av -77:ans eller -78:ans 5-dörrars 99 Combi Coupé i Uppsala. I Dalarna fanns där inga i alla fall!

Visst var det bra när man direkt på chassinumret kunde utläsa bilmodell, årsmodell och tillverkningsort! När det gäller just SAAB 95 så betydde dock en 3:a som femte siffra inte Belgien utan Arlöv, där 95:orna sattes samman mot slutet av produktionstiden. V4-modellen tror jag aldrig sattes samman i Finland heller ...

Kan väl passa på att tipsa om "SAAB-tråden" på grannforumet Stinsen ifall någon SAAB-intresserad inte uppmärksammat den, där har bl a undertecknad "vikt ut sig" ordentligt från "Mitt liv som SAAB"!  ;D Se http://www.stinsensforum.se/board/en-saab-t4432.html Och notera att den utlösande avstampen till den tråden kom härifrån "Bussnack" (det var så jag hittade till detta forum)!

Mölle-Mats

Citat från: groenis skrivet 24 februari 2010, 01:39:21 AM
konverterades inte Porsche 911 cabriolet i Valmet fabriken,
Lustigt egentligen en traktortillverkare bygger åt en annan traktortillverkare ;)

För ny tillkomna läsare Valmet tillverkar ännu traktorer Porsche har byggt traktorer finns några ex i Sverige betingar höga priser bland samlare.
Jag har också ett minne av att ha hört att Valmet byggde 911 Cabrioleterna, tror även att de varit inblandade i några GM-modeller nu i "modern tid" (säkert via GM:s ägarskap i SAAB). Opel Tigra är ett sådant där modellnamn som poppar upp i min skalle ...

Porsche förknippar ju de flesta med sportbilar och möjligen också design av allt möjligt exklusivt typ espressomaskiner, klockor mm mm. För de flesta så är nog deras tillverkning av traktorer ganska okänd, och det var väl ett tag sedan detta skedde. Fångade denna Porsche Junior Diesel på bild i samband med Sofiero Classic Show i maj 2008:

Hans Fredriksson

Lyxmärket Lamborghini började med traktorer som de tillverkar fortfarande.
Traktor ett låneord från ryskan liksom droska.
Hur som helst med det, här kommer en bild från Stuttgart.

Ersa

Citat från: Mölle-Mats skrivet 24 februari 2010, 12:19:23 PM
Var det inte så att polisbilar och Televerkare egentligen var bilar som "grundtillverkats" i Trollhättan men sedan utrustades hos ANA i Nyköping? Just Televerkare är ju lite intressant, fanns det några större mängder SAAB:ar i Tvt:s sold egentligen? Den enda jag kan minnas mig att ha sett är ett enda enstaka ex av -77:ans eller -78:ans 5-dörrars 99 Combi Coupé i Uppsala. I Dalarna fanns där inga i alla fall!

I boken jag inte hittar (vilket stör mig väldigt mycket, då den alltid stått i bokhyllan) fanns det vad jag minns en ritad svartvit bild av en 95 V4 med texten "Tele" på dörrarna. Det stod även nåt om att de inte hade glasrutor på sidan av bagageutrymmet, vilket måste ha varit unikt. Saab tillverkade ju ingen "varubilsvariant" av 95:an för civilt bruk, antagligen för att en sådan ändå inte kunde konkurrera med Volvos stora bilar. Tror att boken heter "Saab på Saab" eller nåt liknande. Omslaget är grönt med vit text. Den har några år på nacken och gick nog i tryck innan 900:an kom, för den fanns inte omnämnd.

Allt detta med reservation för felaktigt minne. Återkommer med ren fakta så snart jag hittat boken.