Huvudmeny

Att sköta sin bil

Startat av Ersa, 22 februari 2010, 11:41:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mölle-Mats

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2010, 16:51:11 PM
I boken jag inte hittar (vilket stör mig väldigt mycket, då den alltid stått i bokhyllan) fanns det vad jag minns en ritad svartvit bild av en 95 V4 med texten "Tele" på dörrarna. Det stod även nåt om att de inte hade glasrutor på sidan av bagageutrymmet, vilket måste ha varit unikt. Saab tillverkade ju ingen "varubilsvariant" av 95:an för civilt bruk, antagligen för att en sådan ändå inte kunde konkurrera med Volvos stora bilar. Tror att boken heter "Saab på Saab" eller nåt liknande. Omslaget är grönt med vit text. Den har några år på nacken och gick nog i tryck innan 900:an kom, för den fanns inte omnämnd.

Allt detta med reservation för felaktigt minne. Återkommer med ren fakta så snart jag hittat boken.
Mycket intressant, ser med spännig fram emot att du finner boken och kan verifiera detta! 95:an som "plåtat skåp" - nej det måste varit något väldigt unikt för Televerket, för några sådana har jag aldrig sett att det skulle finnas!

Vad som däremot defintivt fanns - åtminstone enligt SAAB´s tryckta reservdelskatalog - var en 2-sitsig "delivery"-version av 99 Combi Coupé (dock med sidorutor). De såldes dock bara på de danska och norska marknaderna, men var nog inga storsäljare där heller för jag har aldrig sett någon bil i. r. l.
Just på dessa marknader så var  det väldigt populärt med sådana varubilar, för det var avsevärt mycket lägre accisskatt e dyl på sådana än på "riktiga" personbilar. I min barndom så minns jag att det fr a drällde av Opel Olympia (Rekord) av P-modellen som plåtade skåp i Danmark, merparten var dessutom lackerade i någon ärtgrön färg.

Men än idag så ser man ju t ex danskregistrerade Porsche Cayenne med gula lastvagnsskyltar vissla förbi när man kör E4/E6 här i trakterna, så i alla fall i Danmark så är nóg antagligen personbilsaccisen fortfarande ohemul!?!

Ersa

Boken är återfunnen! Den heter "Saab för Saab" av Gunnar A Sjögren och är tryckt 1976. Och det var inget större fel på mitt minne, förutom att jag får ta tillbaka påståendet om sidobakrutorna. Att de skulle saknas uppges inte i denna bok, men jag kan ha snappat upp det någon annanstans. Bilden föreställer en 95 V4 -73 i Televerksversion bredvid en 99 Polisbil samt en 99 Taxi. Tyvärr har jag ingen möjlighet att scanna av bilden just nu, men jag gör det så fort jag kan. Utdrag ur texten kommer iaf här:

"Saab-Scania har sedan många år levererat specialfordon av skilda slag. Bilar som inte varit upptagna i de vanliga produktbroschyrerna. En grupp utgörs av tävlingsbilarna...(osv om dem)... Andra specialbilar, exempelvis för bruk inom polisen, televerket, armén och järnvägen har utrustats vid verkstäderna i Nyköping. Detsamma gäller bilar till taxi och vissa storföretag som kräver särskild utrustning och speciell lackering.

sukkeri

De finskbyggda bilarna höll en klart bättre kvalitet med betydligt mycket färre garantireklamationer än de svensk- och belgisk-byggda, minns detta mycket klart från den tid jag jobbade som reservdelskille hos en SAAB-handlare vid mitten av 70-talet! Man kunde se på 5:e siffran på chassinumret var en bil var byggd, 2=Trollhättan, 3=Belgien och 6=Uusikapunki (Jakobstad) i Finland.

[/quote]

Uusikaupunki  heter Nystad och inget annat. I Pietarsaari eller Jakobstad har man aldrig tillverkat SAAB. :(

Ersa

Tydligen byggdes även alla Saab 90 i Nystad. Detta i kombination med att de ofta ägdes av pensionärer var nog några av orsakerna till att dessa alltid såg nya och fräscha ut i många år, jämfört med föregångaren 99:an som iaf jag upplevde rostade lite snabbare.

Mölle-Mats

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2010, 21:49:41 PM
Tydligen byggdes även alla Saab 90 i Nystad. Detta i kombination med att de ofta ägdes av pensionärer var nog några av orsakerna till att dessa alltid såg nya och fräscha ut i många år, jämfört med föregångaren 99:an som iaf jag upplevde rostade lite snabbare.
Jag förmodar att huvudorsaken till att 90:orna höll sig fräscha så länge var just att de nästan uteslutande köptes av äldre herrar som vårdade dem ömt! Än idag så ser man då och då ett ex i trafiken i "nära nyskick"!

Men visst - årsmodellerna 77-81 av 99:an (och alla andra SAAB-modeller med för den delen) var veritabla rostburkar så där stämmer din tes om att 99:orna rostade snabbare.

De tidigare årgångarna, och då fr a 69-73 som tillverkades innan de vattenbaserade lackerna introducerades av miljöskäl på -74:orna, var väldigt bra vad gällde karosserna och rostmotståndet - men då hade man ju desto större problem med motorerna (i alla fall Triumph-motorn) och växellådorna! Och även de allra sista 82-84 var betydligt bättre vad avser motståndskraften mot rost!