Upphandling Norrtälje

Startat av homer, 11 februari 2010, 22:59:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 13 februari 2010, 23:17:51 PM
Visst är det så, men fördelen att ha ex.vis upphandling samtidigt är just att man kan justera och anpassa vilka linjer som skall ingå - och finns det möjlighet att lägga ett gemensamt bud på bägge avtalsområdena, kan förstås SL tjäna pengar. Om synergieffekterna är stora vill säga. För även om SL inte betalar för tomkörningar är det ju ändå så att mängden sådana påverkar priset. Busslink tjänar nog in en hel del på att exvis kunna kombinera 639 med andra linjer i Norrort, än att för varje tur till Stockholm ha ett två timmars föraruppehåll på helgerna etc. Nästan omöjligt att lägga ett bra schema på den linjen om man inte kan kombinera med andra linjer i Norrort. Fast i regel är väl synergierna så pass små att det snarast ses som en extra bonus än något som avgör upphandlingarna.

Speciellt under sommaren brukar det ju vara mer regel än undantag att Norrtälje- och Rimbovagnar snurrar runt på bl.a. 604 och 611 innan de beger sig norröver igen. Och att Täbyförarna har tjänster som innebär körning förbi Rimbo, Åkersberga, Norrtälje, Hallstavik och ända upp till Grisslehamn har vi ju sett bildbevis på här flera gånger.

Omnilasse

Får komplettera informationen något. Tydligen är man väldigt öppna från SL:s sida om hur upphandlingen skall se ut. Just nu har man ute en RFI (Request for information), Man tycks både inspireras av SOU:n om ny kollektivtrafiklag och bussbranschens affärsmodell. Men man säger sig också kunna tänka sig att dela området även i flera avtalsområden om operatörerna tycker det. Problemet här blir väl dock får man anta att det är "jättarna" som har tid och resuser att svara, medan de små operatörerna (som Frideströms) missar chansen att påverka. Sedan är det förstås svårt att se hur SL ska bedöma det hela, vem skall man lyssna på? Frideström eller Nobina? Särskilt som ju större avtalsområden ofta kan innebära mindre kostnader för SL.