Upphandling Norrtälje

Startat av homer, 11 februari 2010, 22:59:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

denna information finns

"Preliminär tidplan för nästkommande upphandling
SL planerar att annonsera upphandlingen och kvalificera intressenter under
våren 2010. Förfrågningsunderlag avses att skickas ut till kvalificerade anbudsgivare
under sommaren 2010. Anbudslämning samt utvärdering av anbud
planeras ske under hösten 2010. Driftstart är planerad till juni 2011."



De verkar också som att entreprenören får ett mera eget ansvar och kan utforma trafiken lite som man själv känner för, mer än idag iallafall, det är åtminstånde den känsla jag får efter att ha läst dokumentet om upphandlingen


Jan

Att ta ett större ansvar på trafiken vill en del företag helst slippa medan andra tycker detta är bra. Norrtäljetrafiken lämpar sig även för företag som inte tillhör de stora. Inte omöjligt att KR lägger bud denna gång.
I branschen 37 år

Ersa

#2
I en äldre diskussion när Orusttrafiken lade ett bud på ett annat SL-kontrakt, men inte vann, diskuterades det här i forumet att norskarna kan ha dragit en gräns längsmed länsgränsen. Att bud på SL-trafik (och söder om det) läggs i Orusttrafiken namn, medan bud på UL-trafik (och norr om det) läggs i KR Trafiks namn. Om det stämmer lär vi få se.

Då sker upphandlingen av Norrtälje ganska nära den stora UL-upphandlingen. Samma operatör i hela Uppland + Roslagen vore intressant, och har ju aldrig förekommit förr. Hur kan man i så fall samarbeta över länsgränsen? Dessutom gissar jag att alla tänkbara bussföretag kommer att vilja lägga bud på dessa områden, inte bara de idag tre berörda utan även några nya som t.ex. Veolia & Arriva. Så vad som helst kan ju hända.

Utöver detta är jag nyfiken på att se var man ska dra Norrtäljes södra gräns om Busslink tappar området. Hittills har det ju aldrig funnits en klar gräns då Busslink Täby ju länge kört en hel del avgångar norrut, så det ska bli intressant hur man löser detta på SL. Fler tomkörningar ner till Danderyd/Tekniska och linje upp?

Jan

Att Veolia transport vill komma tillbaka till SL land är ganska givet. Den frågan som är mest intressant är om Busslink får lov att vara med eller....?
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2010, 13:53:58 PM
I en äldre diskussion när Orusttrafiken lade ett bud på ett annat SL-kontrakt, men inte vann, diskuterades det här i forumet att norskarna kan ha dragit en gräns längsmed länsgränsen. Att bud på SL-trafik (och söder om det) läggs i Orusttrafiken namn, medan bud på UL-trafik (och norr om det) läggs i KR Trafiks namn. Om det stämmer lär vi få se.


Jag tror inte att Nettbuss har dragit en sådan gräns. Däremot är det ju knappast så att både Orusttrafiken och KR Trafik alt Stadsbussarna lägger anbud på samma områden. Eftersom KR Trafik redan finns i närheten av Norrtälje är det troligt att det blir de som lägger eventuellt bud och att Orusttrafiken avstår.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2010, 13:53:58 PM


Utöver detta är jag nyfiken på att se var man ska dra Norrtäljes södra gräns om Busslink tappar området. Hittills har det ju aldrig funnits en klar gräns då Busslink Täby ju länge kört en hel del avgångar norrut, så det ska bli intressant hur man löser detta på SL. Fler tomkörningar ner till Danderyd/Tekniska och linje upp?

man kan ju också fundera på vad som kommer hända med Fridströms om Busslink förlorar, en ny entreprenör kanske vill köra allting själv.

Ersa

Citat från: homer skrivet 12 februari 2010, 17:07:11 PM
man kan ju också fundera på vad som kommer hända med Fridströms om Busslink förlorar, en ny entreprenör kanske vill köra allting själv.

Det kan nog ske vissa justeringar med en ny entreprenör, men jag tror inte att en ny entreprenör vill ha varenda kilometer med egna bussar. Det kostar nog mer än vad det smakar. Tänk på att Fridström kör många körningar i skoltrafik åt kommunen åt ett håll, och en mindre SL-linje tillbaka med samma buss. Ska en ny entreprenör ta "allt" får de ju t.ex en hel del tomkörningar ut i skogen varenda morgon, medan Fridström ska tomma tillbaka vid sidan om SL-bussen. Idag borde ju Fridström köra sådana sträckor billigare än vad Busslink själva kan göra.

Att tomköra ner till Riala för att köra lilla 659:an ut till Sättra och sen tomköra hem till Norrtälje är nog inget en stor operatör heller är jättesugna på.

bussjöns

CitatUtöver detta är jag nyfiken på att se var man ska dra Norrtäljes södra gräns om Busslink tappar området. Hittills har det ju aldrig funnits en klar gräns då Busslink Täby ju länge kört en hel del avgångar norrut, så det ska bli intressant hur man löser detta på SL. Fler tomkörningar ner till Danderyd/Tekniska och linje upp?

CitatDe verkar också som att entreprenören får ett mera eget ansvar och kan utforma trafiken lite som man själv känner för, mer än idag iallafall, det är åtminstånde den känsla jag får efter att ha läst dokumentet om upphandlingen
Dagens upplägg innebär att Täby får köra en klar majoritet av turerna på 620, 621, 625 och 639 medan Norrtälje i retur får köra en del i Täbyområdet. Blir det annat entreprenör så är det ganska troligt att man gör om tidtabellen för dessa linjer för att omloppen ska kunna avslutas i Rimbo/Norrtälje/Hallstavik.

CitatAtt tomköra ner till Riala för att köra lilla 659:an ut till Sättra och sen tomköra hem till Norrtälje är nog inget en stor operatör heller är jättesugna på.
Den förare som kör 659 bor ju i Sättra (bussen övernattas i Sättra); det nya företaget (om de tänker avsluta samarbetet med Frideströms) kanske kan tänka sig samma överenskommelse med denna förare? ;)

//Bussjöns

homer

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2010, 19:05:24 PM
men jag tror inte att en ny entreprenör vill ha varenda kilometer med egna bussar.

Samma sak händer ju dagligen på Värmdö där Westin och Nobina ibland åker parallellt och står vid samma vändplaner så de är nog inte omöjligt att samma sak händer i Norrtälje

Ersa

Citat från: homer skrivet 12 februari 2010, 19:32:14 PM
Samma sak händer ju dagligen på Värmdö där Westin och Nobina ibland åker parallellt och står vid samma vändplaner så de är nog inte omöjligt att samma sak händer i Norrtälje

Man kör alltså hellre med mindre vinst än att samarbeta? :o

Ulf Berlin

Citat från: homer skrivet 12 februari 2010, 19:32:14 PM
Samma sak händer ju dagligen på Värmdö där Westin och Nobina ibland åker parallellt och står vid samma vändplaner så de är nog inte omöjligt att samma sak händer i Norrtälje

Skillnaden i detta fall är ju att Westin inte kör"linjetrafik"utan endast skolkörningar åt kommunen.
Sedan kan man fundera varför kommunen gör denna variant i stället för att kombinera så att allmänheten
får flera turer på t ex 439,461 m fl./Ulf

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 februari 2010, 20:25:18 PM
Skillnaden i detta fall är ju att Westin inte kör"linjetrafik"utan endast skolkörningar åt kommunen.
Sedan kan man fundera varför kommunen gör denna variant i stället för att kombinera så att allmänheten
får flera turer på t ex 439,461 m fl./Ulf

I Norrtälje kommun är skolturerna (för mindre barn) inte linjer pga att de gör avstickare in på ett flertal småvägar beroende på om nån ska på/av uppe vid "Larssons på höjden" eller nere hos "Perssons i dalen". SL-linjen (för vuxna och äldre barn) som bussen kör på återresan går tillbaka längs samma väg, men följer då enbart huvudvägen.

buskörare

I Örebro körde vi på Busslink en del förstärkningar åt både VL och Nobina samt vissa av "deras" turer. Så nog går det att anpassa även om det är konkurrerande företag som kör.

Wetjo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 februari 2010, 20:29:50 PM
I SL området så upphandlar varje kommun sin skolbusstrafik var för sig och SL upphandlar linjetrafiken, då blir det i princip omöjligt att samordna.
Om man väljer att "linjelägga" skoltrafiken, faller det in under SL:s operatör och kommunen slipper betala extra för skolskjutsen. Nackdelen är att kommunen får fixa periodkort till skolbarnen. Se t ex en del dalakommuner, som löser skolskjutsproblemet på detta vis.

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 11 februari 2010, 22:59:36 PM
denna information finns

"Preliminär tidplan för nästkommande upphandling
SL planerar att annonsera upphandlingen och kvalificera intressenter under
våren 2010. Förfrågningsunderlag avses att skickas ut till kvalificerade anbudsgivare
under sommaren 2010. Anbudslämning samt utvärdering av anbud
planeras ske under hösten 2010. Driftstart är planerad till juni 2011."



De verkar också som att entreprenören får ett mera eget ansvar och kan utforma trafiken lite som man själv känner för, mer än idag iallafall, det är åtminstånde den känsla jag får efter att ha läst dokumentet om upphandlingen

Ja, där ser man, var övertygad om att man skulle försöka lägga den tillsammans med Norrortsupphandlingen, men tydligen har det varit press på att "snabba på". Eftersom man väljer att kalla upphandlingen E19B, och den hårda tidspressen, vore det ytterst förvånande om förfrågningsunderlaget skulle skilja sig så mkt från de upphandlingar som är ute nu. Dessa innehåller ju också ett större inslag av incitament och går ut på att den upplevda kvaliteten hos kunderna, påverkar en  betydande del av ersättningen, utan så mkt detaljreglering.