Huvudmeny

I Stockholms innerstad

Startat av Mikael T Nilsson, 07 februari 2010, 10:07:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Snart ett minne blott? Maxci-buss 5112 på Söderlinje 43. Jag antar att Bussen flyttas till Hornsberg när Söderhallen inte längre ska ha Maxci-bussar. Har för mig att jag sett uppgift om att Maxci-bussarna upp till 5087 ska slopas när alla 2-axliga MAN-bussar levererats till Söder.

F.d. Söderbussen 5063 verkar ha omplacerats till Hornsberg. Kanske blir den mer långlivad än sina syskonvagnar i 50xx-serien.

Nylevererade 7413 vid linje 74:s ändhållplats Krukmakargatan (Mariatorget).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mattias Andersson

Vilken tråkig och dyster framtid vi går till mötes.. :'(

Eller hur allas vår Bussmicke!!! ;D

Mikael T Nilsson

Citat från: Mattias Andersson skrivet 07 februari 2010, 16:22:18 PM
Vilken tråkig och dyster framtid vi går till mötes.. :'(

Eller hur allas vår Bussmicke!!! ;D

Ja, det är lite synd att man inte satsar på svenska märken, men Solarismodellen är väldigt snygg.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 februari 2010, 16:56:30 PMJa, det är lite synd att man inte satsar på svenska märken...

Tja, man satsar väl på det som kan levereras som efterfrågat?!  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 07 februari 2010, 18:12:37 PM

Ja, det blir ju enklast så :-). Vi får se om det blir Volvo-gasbussar till den nya depån som ska ersätta Hornsberg.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Cero

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 08 februari 2010, 09:25:45 AM
Ja, det blir ju enklast så :-). Vi får se om det blir Volvo-gasbussar till den nya depån som ska ersätta Hornsberg.

Någon som vet vem som köper dessa bussar? Är det SL köper dessa bussar (likt etanolbussarna) eller är det entreprenören? Köper SL är det väl tveksamt om det blir Volvo eftersom det huvudsakliga kravet enligt upphandlingsreglerna är pris och där torde väl Solaris eller MAN ligga under de svenska märkena.

Scania har väl för övrigt bara gas till Omnilink och jag gissar att det inte är aktuellt för innerstaden. Någon låggolvsbuss som passar den svenska marknaden förefaller ju för övrigt inte Scania ha alls. ;)

yngrot

Dax för fotografer att fota MaxCi innan de är helt borta...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Andreas

Apropå MaxCi och 43:ans linje... Tyckte mig se 5035 ute i trafik idag ??? :o Jag trodde att den var ersatt för längesedan, men då kanske jag har helt fel. Jag tog en halvdålig bild på den idag. Kan kolla ifall det var den, men jag är ganska så säker. Jag kanske har missat nån info om den, skall den fortsätta användas?

Mikael T Nilsson

Citat från: Cero skrivet 08 februari 2010, 09:43:54 AM
Någon som vet vem som köper dessa bussar? Är det SL köper dessa bussar (likt etanolbussarna) eller är det entreprenören? Köper SL är det väl tveksamt om det blir Volvo eftersom det huvudsakliga kravet enligt upphandlingsreglerna är pris och där torde väl Solaris eller MAN ligga under de svenska märkena.

Scania har väl för övrigt bara gas till Omnilink och jag gissar att det inte är aktuellt för innerstaden. Någon låggolvsbuss som passar den svenska marknaden förefaller ju för övrigt inte Scania ha alls. ;)

Ja, nya Volvobussar kommer kanske inte att köpas in till innerstaden igen på ett tag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Ersa

Citat från: Nico skrivet 07 februari 2010, 18:12:37 PM

Hade Scania satsat på att nytillverka en modern modifierad MaxCi hade den nog kunnat konkurrera ut det mesta söderifrån, men då de envisas med OmniSkrotet är jag glad att det blev Solaris Urbino som blev avlösaren. En bra favoritprodukt ersätts av en annan bra favoritprodukt!

Nu väntar jag bara på en 18-meters Urbino-ledbuss med lågentré, bälten och takmonterade extraljus som kan konkurrera med Volvo B9S och Scania OmniLink-led på förortslinjerna. Den skulle bli ett komplement till den 15 meter långa Urbino-boogin och en värdig ersättare till Scania CN113ALB, då låggolvsversionen känns lika stabil och har ett lika bra antispinnsystem. Än har jag inte sett någon köra fast med Urbino-ledbussarna i Umeå till skillnad från B9S och OmniCityn med samma däck. ;D

Cero

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2010, 13:55:43 PM
Hade Scania satsat på att nytillverka en modern modifierad MaxCi hade den nog kunnat konkurrera ut det mesta söderifrån, men då de envisas med OmniSkrotet är jag glad att det blev Solaris Urbino som blev avlösaren. En bra favoritprodukt ersätts av en annan bra favoritprodukt!

Som resenär blev jag inte lika övertygad som du. Solarisen (SL) bullrade, växlade otroligt ryckigt (så att tom övriga passagerare började reagera och diskutera med varandra), dörrarna uppförde sig sisådär och den var förvånansvärt orkeslös i backen upp mot Hjorthagen. Inredningen kändes väldigt enkel och påminde inte så lite om Leyland Panther H34. Dessutom hade någon placerat stolarna för nära ytterväggen, ungefär som i SL:s H2:or, vilket gör att en lite mer storvuxen figur inte riktigt kan få plats på innersätet vilket i sin tur gör att stackaren på ytterplatsen får sitta med 1/3 utanför. De kan inte ha haft en rejäl polsk varvsarbetare som mall där inte. ;D

Får väl ge den fler chanser men så länge håller jag nog Omnilinken för den trevligare bussen.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 09 februari 2010, 14:12:41 PM
Som resenär blev jag inte lika övertygad som du. Solarisen (SL) bullrade, växlade otroligt ryckigt (så att tom övriga passagerare började reagera och diskutera med varandra), dörrarna uppförde sig sisådär och den var förvånansvärt orkeslös i backen upp mot Hjorthagen. Inredningen kändes väldigt enkel och påminde inte så lite om Leyland Panther H34. Dessutom hade någon placerat stolarna för nära ytterväggen, ungefär som i SL:s H2:or, vilket gör att en lite mer storvuxen figur inte riktigt kan få plats på innersätet vilket i sin tur gör att stackaren på ytterplatsen får sitta med 1/3 utanför. De kan inte ha haft en rejäl polsk varvsarbetare som mall där inte. ;D

Får väl ge den fler chanser men så länge håller jag nog Omnilinken för den trevligare bussen.

Jag har inte åkt som passagerare i de SL-röda biogasdrivna Urbino med låggolv ännu, utan bara i Umeås några år äldre dieseldrivna lågentrévagnar med betydligt fler och rymligare sittplatser. Lite som att jämföra en svag OmniCity med en stark OmniLink gissar jag, vilket ju blir helt fel. Jag får väl ta min remsa och bege mig ut på några åkturer i innerstan nästa vecka.

Cero

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2010, 14:18:22 PM
Jag har inte åkt som passagerare i de SL-röda biogasdrivna Urbino med låggolv ännu, utan bara i Umeås några år äldre dieseldrivna lågentrévagnar med betydligt fler och rymligare sittplatser. Lite som att jämföra en svag OmniCity med en stark OmniLink gissar jag, vilket ju blir helt fel. Jag får väl ta min remsa och bege mig ut på några åkturer i innerstan nästa vecka.

Kan nog skilja en hel del beroende på årsmodell och konfiguration. Är ju lika med bilar, kan bli helt olika upplevelser beroende på motor, utrustning, etc. Till och med vilken fabrik som snickrat ihop de olika exemplaren kan ju skapa skillnader.

Rent generellt kan man undra för vem dagens bussar egentligen är gjorda. De verkar varken passa passagerare, förare eller verkstadspersonal särskilt bra. Blir tillverkarna lyckliga av dem? Tror inte det, för låga marginaler. Är de bra för bussbolagen, kanske. Den enda grupp som möjligen kan gilla dem fullt ut är politikerna för de gillar ju kompromisser.

För övrigt kan jag säga att den buss som jag f.n. rankar som klar favorit är Scania Omnicity DD. Tycker den är snygg, går bra och karossen verkar välbyggd.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 09 februari 2010, 14:32:28 PM
Rent generellt kan man undra för vem dagens bussar egentligen är gjorda. De verkar varken passa passagerare, förare eller verkstadspersonal särskilt bra. Blir tillverkarna lyckliga av dem? Tror inte det, för låga marginaler. Är de bra för bussbolagen, kanske. Den enda grupp som möjligen kan gilla dem fullt ut är politikerna för de gillar ju kompromisser.

Bilåkande politiker, rullstolsburna och barnvagnsresenärer?
Nej, jag tar nog tillbaka det sistnämnda. Flera barnvagnsresenärer har klagat över stötig gång pga dålig fjädring på de låggolvsbussar jag kört. ::)

Ted Selander

Citat från: Cero skrivet 08 februari 2010, 09:43:54 AM
---

OmniCity kommer också med (bio)gasmotor om jag inte uppfattat alldeles galet.

/Ted